دلایل روشن نشدن خودرو

روشن نشدن خودرو یکی از مواردی است که حتما با آن رو به رو شده اید یعنی خودرو استارت زده شده و ماشین بنا به دلایلی روشن نشده است. افراد در این زمان کلافه و دستپاچه می شوند و به دنبال رفع دلایل روشن نشدن موتور خودرو برمی آیند.

استارت خوردن و روشن نشدن خودرو

زمانی که ماشین استارت می خورد ولی روشن نمی شود سوالی ذهن هر فرد را درگیر می کند و آن این است که چرا ماشین استارت می خورد ولی روشن نمی شود؟ استارت خوردن و روشن نشدن خودرو  بنا به چه دلایلی اتفاق افتاده است؟

خودرو از قطعات زیادی تشکیل شده که نقص در هر کدام می تواند، استارت خوردن و روشن نشدن ماشین را به دنبال داشته باشد.

در کل برخی از دلایل استارت خوردن و روشن نشدن ماشین متداول تر می باشد که ما در این مقاله شما را با بسیاری از این موارد آشنا می کنیم و هر کدام از این دلایل استارت خوردن و روشن نشدن خودرو  را توضیح می دهیم ، در صورتی که در خصوص تعمیر ماشین تجربه و تبحر کافی را ندارید بهتر است با امداد خودرو در تماس باشید تا با ارسال یدک کش خودرو شما را به نزدیکترین تعمیرگاه مجاز حمل کنند.

دلایل استارت خوردن و روشن نشدن ماشین

خالی بودن باک بنزین

ساده ترین دلیلی که سبب استارت خوردن و روشن نشدن ماشین می شود، خالی بودن باک بنزین است. نبود سوخت کافی در خودرو سبب استارت خوردن و روشن نشدن خودرو خواهد شد. از این رو برای روشن شدن خودرو نیاز به سوخت کافی در باک بنزین می باشد.

دلایل روشن نشدن خودرو - امداد خودرو اصفهان
یدک کش و امداد خودرو اصفهان – دلایل روشن نشدن خودرو

نقص در سیستم سوخت رسانی

اگر سیستم سوخت رسانی در خودرو دچار نقص و مشکل شده باشد استارت خوردن و روشن نشدن ماشین را خواهیم داشت. از این رو باید در جهت کشف دلایل روشن نشدن موتور خودرو برآییم.

خودرو برای روشن شدن و حرکت نیاز به سوخت و هوای کافی درون سیلندر دارد تا عمل احتراق صورت گیرد از این رو هرگونه نقص در سیستم سوخت رسانی می تواند استارت خوردن و روشن نشدن خودرو را در پی داشته باشد.

خرابی در انژکتور یا منیفولد ورود هوا، نقص در پمپ بنزین و یا گرفتگی فیلتر بنزین سبب استارت خوردن و روشن نشدن ماشین شود.

زمانی که ماشین را استارت می زنید ولی ماشین روشن نمی شود، بهتر است اول سالم بودن سیستم سوخت رسانی را بررسی نمایید تا در صورت وجود مشکل در این قسمت در صدد رفع آن برآیید.

باید بدانید که عمده دلیل اصلی بد روشن شدن ماشین در اول صبح ها، نرسیدن بنزین به موتور است.

ایراد در سیستم برقی خودرو

اگر در زمان استارت خوردن و روشن نشدن خودرو ، سیستم سوخت رسانی خودرو را چک نمودید و مشکلی نبود، بهتر است به سراغ بررسی سیستم برق رسانی خودرو بروید. اگر هر گونه مشکل و نقصی در سیستم برق رسانی خودرو داشته باشید موتور خودرو کار نمی کند.

در خودرو سنسور های متعددی وجود دارد که اگر هر کدام از این سنسور ها دچار مشکل باشند پالس اشتباه به ECU فرستاده می شود و اینگونه موتور کار نمی کند. برای بررسی سیستم برق رسانی خودرو باید جعبه فیوز، باتری، دینام، آپشن های داخل کابین، سیم کشی خودرو را چک کنید تا اگر هر گونه نقصی در این موارد هست رفع شود.

خرابی سنسورها و دینام

خرابی سنسورها و دینام می تواند سبب استارت خوردن و روشن نشدن ماشین شود. نقص در سنسور فشار هوا، سنسور دمای آب، سنسور موقعیت میل لنگ و سنسور دور موتور سبب می شود تا استارت خوردن و روشن نشدن خودرو را داشته باشید.

استارت خوردن و روشن نشدن ماشین می تواند به دلیل نقص در دینام و باتری باشد. خرابی وایرها یا کویل تقویت کننده ولتاژ باتری، خرابی یا خالی شدن باتری و خرابی دینام سبب استارت خوردن و روشن نشدن ماشین خواهند شد.

پس هنگام استارت خوردن و روشن نشدن خودرو  بعد از چکاب سیستم سوخت رسانی و برق رسانی خودرو باید به سراغ باتری و دینام خودرو بروید و سلامت آن ها را بررسی نمایید.

خرابی سوئیچ خودرو

استارت خوردن و روشن نشدن ماشین می تواند به دلیل خرابی سوئیچ و عدم ارسال کد در ایموبیلایزر، خرابی سوئیچ قطع کننده بنزین، خرابی رله و اتصالات آن اتفاق بیفتد.

زمانی که با استارت خوردن و روشن نشدن خودرو مواجه شدید می توانید با یک دیاگ ساده خودرو به مشکل پی ببرید و در جهت رفع آن برآیید. زمانی که سوئیچ خراب است می توانید از کابل جامپر و سیم های خودرو برای روشن کردن خودرو استفاده کنید و سریعا خودرو را برای تعمیر سوئیچ ببرید.

خرابی فیوز خودرو

یکی از دلایل استارت خوردن و روشن نشدن ماشین خرابی فیوز خودرو هست. فیوز خودرو نیروی مورد نیاز برای موتور خودرو را فراهم می کند و وظیفه انتقال انرژی را در خودرو بر عهده دارد. در زمان استارت خوردن و روشن نشدن خودرو  بهتر است فیوز خودرو را بررسی نمایید.

بررسی اتصالات فیزیکی

زمانی که با استارت خوردن و روشن نشدن ماشین مواجه شدید باید تمامی موارد گفته شده را بررسی کرده و در صورت بی عیب بودن، به سراغ بررسی اتصالات فیزیکی و دیگر اجزای مکانیکی خودرو بروید.

خرابی سوپاپ های خودرو و تنظیم نبودن موتور و یا حتی نقص در روانکاری موتور می تواند سبب استارت خوردن و روشن نشدن خودرو شود. لازم به ذکر است که اگر در زمستان استارت خوردن و روشن نشدن ماشین داشتید بدانید که این مشکل می تواند به دلیل کیفیت پایین روغن موتور خودرو باشد.

زمان تعویض تسمه تایم می باشد

زمانی که تسمه تایم خراب باشد ماشین شما روشن نمی شود. تسمه تایم از اجزای داخلی موتور ماشین است که یک نوار پلاستیکی می باشد که وظیفه چرخاندن بادامک و میل لنگ موتور را در زمان مناسب بر عهده دارد.

زمانی که استارت خوردن و روشن نشدن ماشین به دلیل خرابی تسمه تایم باشد در این صورت صدای درگیر شدن موتور استارت را می شنوید و یا صدای تیک تاک، از زیر کاپوت به گوش می رسد ولی ماشین روشن نمی شود. در این حالت باید سریعا تسمه تایم توسط مکانیم و متخصص تعویض گردد.

خرابی در شمع و وایر خودرو

اگر باتری خودرو سالم است و بنزین هم در باک بنزین وجود دارد و باز هم استارت خوردن و روشن نشدن خودرو  را دارید باید به بررسی شمع های خودرو بروید و آن ها را چک کنید.

سیم‌های اتصال شمع‌ها، ولتاژ‌های بسیار بالا بعضا تا 45,000 ولت، را به شمع‌ها منتقل می‌کنند. برای این که کار با موفقیت انجام شود، نیاز است که این سیم‌ها با یک عایق ضخیم پوشیده شوند تا ولتاژهای بالا قبل از رسیدن به شمع‌ها از سیم پرش نکنند و همچنین هر سر سیم دارای یک بوت لاستیکی است که از رطوبت، خوردگی، روغن و آلودگی‌های دیگر محافظت می‌کند. علاوه بر این، تولید صحیح این سیم‌ها باید با الزامات OEM تطابق داشته باشد تا به اشتعال دقیق، عملکرد بهینه موتور، مصرف اقتصادی سوخت و کاهش تداخل الکترومغناطیسی (EMI) کمک کند.

خرابی یاتاقان خودرو

استارت خوردن و روشن نشدن ماشین می تواند به دلیل خرابی یاتاقان خودرو و قطعات محرک باشد. برای بررسی یاتاقان خودرو می توانید در بازه های زمانی مشخص، خودرو را به تعمیرگاه برده و اینگونه وضعیت یاتاقان خودرو را بررسی کنید.

نقص در باتری خودرو

زمانی که استارت خوردن و روشن نشدن ماشین را دارید دقت نمایید اگر صفحه کلید شما روشن می شود اما بلافاصله خاموش می گردد امکان خرابی و نقص در باتری خودرو می باشد.

اگر باتری ضعیف باشد برق به صفحه کیلومتر ماشین می رسد ولی به موتور خودرو نمی رسد. در این زمان با باتری به باتری کردن می توان خودرو را روشن کرد. توجه داشته باشید که در این زمان ماشین روشن را زود خاموش نکنید تا دینام شارژ باتری را به طور کامل انجام دهد.

نقص در استارت خودرو

زمانی که استارت خوردن و روشن نشدن خودرو را دارید توجه داشته باشید که وقتی استارت می زنید صدای استارت خوردن را می شنوید یا خیر.

اگر صدای استارت خوردن را نشنیدید و یا موتور استارت نمی خورد، در این صورت نقص در استارت خودرو می باشد و باید عیب سوئیچ و مغزی را برطرف نمود و اگر عیب در این قسمت ها نبود به سراغ استارت بروید.

اگر استارت زدید و صداهای غیرعادی شنیدید حتما استارت را بررسی نمایید، ممکن است اتوماتیک استارت ضعیف یا نیم سوز شده باشد یا چرخ دنده های آن شکسته باشد.

توجه داشته باشید که اگر قدرت استارت کم شده باشد، موتور بلافاصله روشن نمی شود و کمی برای روشن شدن موتور طول می کشد.

Rate this post
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
09139999228
پیمایش به بالا