دلیل بد گاز خوردن ماشین

شاید مشکل بد گاز خوردن ماشین و یا گاز نخوردن خودرو برای خیلی از افراد اتفاق افتاده باشد که واقعا مسئله ی ناراحت کننده ای می باشد. زمانی که پا را روی پدال خودرو فشار می دهید خودرو شتاب معمول پیدا نمی کند و اصلا با فشار دادن پدال تغییری در شتاب خودرو ایجاد نمی شود.

افرادی که با سرعت بالا رانندگی می کنند زودتر از سایر افراد متوجه کاهش شتاب خودرو می شوند. بد گاز خوردن ماشین دلایل زیادی می تواند داشته باشد که ما در این مقاله به این موارد می پردازیم با مجله خبری آموزشی امداد خودرو اصفهان همراه باشید:

دلیل بد گاز خوردن ماشین
دلیل بد گاز خوردن ماشین
امداد خودرو اصفهان

اصلی ترین دلایل بد گاز خوردن ماشین

گاز نخوردن خودرو همواره نشانه ای از خرابی یا اختلال در یکی از قطعات خودرو می باشد که با عیب یابی و تشخیص قطعات خراب خودرو باید در جهت رفع این مشکل برآیید.

کثیف بودن شمع های خودرو

کثیف بودن شمع های خودرو از سوختن کامل بنزین در محفظه ی احتراق حریق ممانعت می کند و در نتیجه از دست دادن قدرت و شتاب خودرو را به دنبال دارد. تعویض شمع های خودرو و یا شستشوی دوره ای شمع ها، عملکرد بهتر موتور را به دنبال دارد و اینگونه با مشکل گاز نخوردن ماشین یا بد گاز خوردن ماشین کمتر مواجه می شوید.

توجه داشته باشید که اگر شمع های خودرو فرسوده باشند علتی برای بد گاز خوردن ماشین و یا گاز نخوردن ماشین خواهد بود.

کثیف بودن سنسور اکسیژن خودرو

کثیف بودن سنسور اکسیژن در خودرو می تواند سبب بد گاز خوردن خودرو شود. نظارت بر گازهای خروجی از اگزوز خودرو بر عهده ی سنسور اکسیژن خودرو می باشد تا نسبت هوا به سوخت را در موتور خودرو بررسی نماید.

اگر سنسور اکسیژن خودرو آسیب ببیند و یا دچار اختلال شود و یا حتی سنسور اکسیژن کثیف باشد، موتور خودرو نمی داند چه نسبتی از مخلوط هوا و سوخت را استفاده می کند پس ممکن است که بیش از حد و یا کمتر از حد معمول، سوخت مصرف کند در نتیجه کاهش شتاب خودرو و گاز نخوردن خودرو در حین فشار دادن پدال را به دنبال دارد.

اختلال در مبدل کاتالیزوری خودرو

اختلال در مبدل کاتالیزوری خودرو، سبب بد گاز خوردن و یا گاز نخوردن خودرو خواهد شد. اگر کاتالیزور خودرو درست کار نکند، خودرو دچار تکان ها و لرزش های ناگهانی می شود و به اندازه ای که باید کشش نداردو این امر به علت آنست که توان مبدل کاتالیزوری کاهش یافته و به دلیل اختلال در سلول ها و مسدود شدن راه عبور گازهای اگزوز، موتور به خوبی نفس نمی کشد و در نتیجه ماشین قدرت کافی برای حرکت ندارد و این قدرت نداشتن ماشین، به خوبی توسط راننده حس می شود. اگر در زمان روشن نمودن ماشین بویی مثل تخم مرغ فاسد به مشامتان رسید، نشانگر اختلال در مبدل کاتالیزور ماشین می باشد.

خراب شدن کلاچ خودرو

یکی از دلایل بد گاز خوردن خودرو می تواند خرابی کلاچ خودرو و یا پایین بودن سطح گیربکس در خودرو باشد.

اتمام روغن خودرو و یا استفاده از روغن نامناسب در خودرو

رانندگان حرفه ای بعد از طی مسافتی مشخص، روغن موتور را تعویض می نمایند و مرغوب ترین خودرو را در موتور می ریزند چرا که می دانند اتمام روغن خودرو و یا استفاده از روغن نامناسب در خودرو، دردسر هایی چون بد گاز خوردن ماشین و یا گاز نخوردن خودرو را به دنبال دارد.

دلایل گاز نخوردن ماشین اتوماتیک

کثیف بودن انژکتور سوخت در خودرو

یکی از دلایل بد گاز خوردن ماشین در سربالایی، عدم سوخت رسانی به موتور است. کثیف بودن انژکتور در خودرو باعث عدم سوخت رسانی به محفظه ی موتور می شود که در این صورت ابتدا ماشین ریپ می زند و سپس متوقف می گردد که در این توقف هر چقدر پا را روی پدال خودرو فشار دهید تغییری در شتاب خودرو ایجاد نمی گردد و ماشین گاز نمی خورد. برای تمیز نمودن انژکتور خودرو باید به مکانیک های متخصص در این زمینه مراجعه بفرمایید.

مشکلات در واحد کنترل ECUدر خودرو

در خودرو های دارای انژکتور دلیل بد گاز خوردن خودرو و یا گاز نخوردن خودرو در حال حرکت، می تواند به دلیل اختلال یا خرابی در واحد کنترل الکترونیکی یا ECU که در اصل مغز متفکر خودرو است باشد. ECU تمام اطلاعاتی که توسط سنسور های خودرو از جمله سنسور اکسیژن، سنسور  MAFو … می رسد را محاسبه کرده و بر سوخت و انرژی خروجی خودرو تاثیر می گذارد.

هر گونه اختلال در  ECUخودرو، احتمال گاز نخوردن و یا بد گاز خوردن خودرو را موجب می شود و نوسان دور موتور را به دنبال دارد. ECU  خودرو قطعه ای مهم است که باید در نگهداری از آن دقت لازم را داشت. در ماشین های انژکتوری در صورتی که با مشکل بد گاز خوردن ماشین رو به رو شدید با دیاگ گذاشتن در ماشین، CEU را عیب یابی نمایید تا مشکل خودرو مشخص شود.

خرابی سنسور دریچه گاز در خودرو

سنسور گاز از جمله سنسور های مهم در خودرو های اتوماتیک و انژکتوری می باشد که خرابی و اختلال در دریچه ی گاز سبب بد گاز خوردن خودرو می شود. سنسور گاز روی دریچه گاز و نزدیک استپر قرار دارد و وظیفه ی اطلاع رسانی موقعیت دریچه گاز به CEU را بر عهده دارد که خرابی سنسور دریچه گاز سبب بد گاز خوردن خودرو خواهد شد. اگر دور موتور در دور پایین بالا می ماند و یا دور موتور در دور پایین دیر پایین می آید و یا ثابت می ماند، سنسور دریچه گاز خراب است و باید در پی رفع این مشکل برآیید.

بد گاز خوردن خودرو در دور موتور بالا

اگر در هنگام فشار دادن پدال گاز، دور موتور بالا می رود  اما خودرو گاز نمی خورد دلایلی مختلفی دارد:

تسمه تایم خودرو

خرابی تسمه تایم در خودرو اولین دلیلی است که سبب بد گاز خوردن خودرو می شود. اگر تسمه تایم آسیب دیده و یا فرسوده باشد به درستی کار نخواهد کرد و در نتیجه با فشار دادن پدال گاز خودرو، شتاب ماشین هم تغییری نمی کند. یادآور می شویم که نصب اشتباه و نامناسب تسمه تایم هم می تواند کاهش شتاب خودرو را به دنبال داشته باشد پس توصیه می شود که تعویض تسمه تایم را بر عهده مکانیک متخصص بگذارید.

نقص فنی در پمپ بنزین خودرو

پمپ بنزین در قسمت باک خودرو قرار دارد و سوخت را از باک خودرو به موتور خودرو می رساند از این رو یکی از قطعات مهم و اصلی در خودرو به حساب می آید. اگر پمپ بنزین مسدود شده و یا دچار نقص باشد سوخت کافی را به موتور نمی رساند و در نتیجه با فشار دادن پدال خودرو، شتاب تغییری ایجاد نمی شود.

خرابی سنسور جریان انبوه هوا در خودرو

اگر سنسور جریان هوا مختل شود داده های اشتباهی به  ECU ارسال می گردد و در نتیجه گاز نخوردن ماشین را به دنبال دارد.

سنسور MAF یا سنسور جریان هوا در خودرو جرم و میزان هوایی که به موتور وارد می شود را اندازه گیری می کند و مشخص می کند که این مقدار هوا نسبت به سوخت، در شرایط بهینه قرار دارد.

دلایل گاز نخوردن خودرو در سر بالایی

کثیف بودن و مسدود بودن فیلتر هوا در  خودرو

هوا برای احتراق در خودرو ضروری است. اگر فیلتر هوای خودرو مسدود باشد و هوای کافی به موتور نرسد گاز نخوردن ماشین را خواهیم داشت که برای بهتر عمل کردن فیلتر هوا باید هر چند وقت یکبار فیلتر هوای خودرو تعویض گردد.

کثیف بودن یا مسدود بودن فیلتر سوخت در خودرو

فیلتر سوخت، محافظ خوبی برای موتور خودرو در برابر آلاینده ها و زباله های باک بنزین می باشد که در صورت گرفتگی و یا کثیف بودن فیلتر سوخت، بنزین به موتور نمی رسد و در نتیجه شتاب موتور کاهش می یابد.

اختلال در سنسور اکسیژن خودرو

سنسور اکسیژن خودرو، میزان اکسیژن موجود در اگزوز را کنترل می کند و این اطلاعات را به واحد کنترل موتور می رساند بعد از آن واحد کنترل موتور، مخلوط هوا و سوخت را تنظیم کرده و اینگونه موتور عملکرد موثر را خواهد داشت. اگر سنسور اکسیژن خراب شود و یا کار آن به هر دلیلی مختل گردد در این صورت نسبت اکسیژن به سوخت به هم می خورد و سوخت کافی با هوا مخلوط نمی شود در این صورت گاز نخوردن ماشین را در سربالایی رقم خواهد زد.

گرفتگی فیلتر های اگزوز در خودرو

مبدل کاتالیزوری و صدا خفه کن به ترتیب فیلتری برای جلوگیری از انتشار گاز های سمی و کاهش صدای خروجی از اگزوز می باشند که اگر یکی از این فیلتر ها مسدود شود، شتاب موتور کاهش می یابد زیرا موتور توانی برای شتاب گیری ندارد و یا ممکن است خودرو در جاده های صاف و مسطح در شتاب گیری مشکلی نداشته باشد ولی در سر بالایی احتمالا با مشکل رو به رو می شوید چرا که خودرو توان زیادی برای شتاب گیری ندارد.

ردیاب دیاگ خودرو از جمله وسیله هایی است که به شما کمک می کند تا خودرو خود را عیب یابی کنید و از مشکلات ایجاد شده در خودرو آگاهی یابید و قبل از عود کردن عیوب ماشین، در جهت رفع مشکل برآیید.

زمانی که با مشکل گاز نخوردن ماشین رو به رو شدید و یا دیدید ماشین بد گاز می خورد حتما به مکانیک متخصص مراجعه بفرمایید و نسبت به حل این مشکل بی تفاوت نباشید چرا که این بی توجهی سلامت خودرو را به خطر می اندازد و اینگونه مشکلات عدیده ای برای خودرو رقم زده می شود که شما را متحمل به پرداخت هزینه های بیشتری می کند.

در صورت حاد بودن مشکل حتما از مجموعه امداد خودرو اصفهان کمک بگیرید تا با یدک کش خودرو شما را به تعمیرگاه مجاز برسانند.

 

1/5 - (1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
7 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چرا ماشین سمندم یکباره در حالت خلاص گاز میخوره بعد از چند ثانیه مجددا تا حالت خاموشی کم گاز میشه

هزارتا دلیل دیگه هم هست که نگفتید

مقاله‌تونو خوندم و رفتم یه چکاپ کامل به ماشین دادم. از فیلترهوا گرفته تا سنسورها، همه‌چیو سالم کردم، حالا ماشینم انگار جوانی کرده!

لامصب هی میزدم زیرش، اما این ماشینه بنزین میخوره نه نفت‌کوره! بالاخره فهمیدم مشکل از فیلتر بنزینه. مرسی که لب به لبم نذاشتین.

چه جالب، همیشه فکر می‌کردم ماشینم بد گاز می‌خوره چون خودش دلش نمی‌خواد کار کنه! حالا فهمیدم داستان از چیزی به اسم دریچه گازه. خدا خیرتون بده، از این بی‌خبری درامدم.

حاجی ماشینم دیگه مث سابق نبود،‌ فکر کنم هرچی میرفتم جلوتر یه وزنه به پاش اضافه میشد. تو مقالتون نوشته بودید کاری به کاتالیزور داره، انگار که داشته واقعاً.

09139999228
پیمایش به بالا