علت جا نرفتن دنده خودرو

شاید برایتان پیش آمده باشد که در هنگام رانندگی دنده به سختی جا می رود و یا بعد از جا رفتن دنده، دنده مجدد به حالت خلاص در می آید که این، جا نرفتن دنده دلایل مختلفی می تواند داشته باشد.

برخی از این موارد با سرویس های دوره ای حل می شود و خیلی جدی نیستند ، اما برخی از این موارد می تواند فلجعه ایجاد کند و برای راننده و سرنشینان خودرو حادثه بیافریند. ما در این مقاله شما را با دلایل جا نرفتن دنده آشنا می کنیم  و راه حل رفع این موارد را شرح می دهیم.

علت جا نرفتن دنده خودرو
علت جا نرفتن دنده خودرو – امداد خودرو اصفهان

دلایل جا نرفتن دنده خودرو

کم شدن سطح واسکازین گیربکس در خودرو

سطح واسکازین گیربکس از جمله مواردی است که در صورتی که با جا نرفتن دنده رو به رو شدید باید قبل از همه چک شود. سطح واسکازین بنا به هر دلیل می تواند کم شود؛ یا در سیستم انتقال، مشکل پیش آمده یا از جایی نشتی دارد و مقدار آن از سطح استاندارد کمتر شده است که در این صورت باید این مشکل رفع گردد.

پس وقتی با جا نرفتن دنده در خودرو رو به رو شدید اول از همه، گیربکس و سطح واسکازین را چک نمایید. باید این نکته را متذکر شویم که اگر کیفیت واسکازین استفاده شده در خودرو پایین باشد مشکل جا نرفتن دنده را خواهید داشت و یا اگر کارکرد ماشینتان بالا باشد در این صورت واسکازین کثیف و غیر قابل استفاده خواهد شد از این رو حتما واسکازین خودرو باید عوض شود.

برای اینکه واسکازین را چک کنید باید نوار واسکازین را بیرون بکشید و آن را تمیز کنید توجه نمایید که بوی روغن سوخته ندهد و رنگ آن قهوه ای نباشد.

عملکرد نادرست دنده ها در خودرو

اگر دنده جا نمی روند می تواند به دلیل اختلال در دنده ها و عملکرد آن ها باشد و ممکن است که تنظیم چرخ دنده ها دچار اختلال شده باشد. اگر هنگام جابجایی دنده ها صدای عجیبی شنیده می شود مشکل در قرار گرفتن اشتباه دنده ها روی هم می باشد.  توجه داشته باشید که در هنگام رانندگی مادام به صدای جا رفتن دنده ها به دقت گوش دهید و اگر صدای متفاوت و بدی شنیدید حتما ماشین خود را به تعمیرگاه ببرید.

اگر بعد از اینکه دنده را جا می زنید، دنده به حالت خلاص در می آید احتمالا به دلیل ساییدگی دنده ها و یا مشکل در غلاف کشویی باشد و یا حتی ممکن است که بلبرینگ ها و بوش های داخلی دچار مشکل شده باشند.

اگر اهرم دنده خراب باشد، دنده بد جا می رود و هنگام جا رفتن دنده صدایی هم می شنوید.

اگر ماهک دنده که وظیفه جابجایی کشویی دنده را دارد، دچار مشکل و اختلال باشد، دنده بد جا می رود.

اختلال و خرابی در صفحه سلکتور که وظیفه جابجایی دنده ها را دارد دلیلی برای بد جا رفتن دنده می باشد که حتما باید شکستگی و یا روغنی بودن این صفحه چک شود.

اختلال در عملکرد فلایون که کار تعویض دنده را دارد می تواند باعث سخت جا رفتن دنده شود پس حتما چک کنید که فلایون خودرو شکستگی یا فرسودگی نداشته باشد.

وجود اختلال در سیستم کلاچ

ممکن است که کلاچ خودرو مشکل پیدا کرده و عملکرد دنده را مختل نموده باشد، مثلا ممکن است که سیم کلاچ خودرو سفت و یا خشک باشد درنتیجه سیستم انتقال قدرت با اختلال رو به رو می شود. یادآور می شویم که اگر سیم کلاچ کیفیت مناسبی نداشته باشد، در این صورت این سیستم انتقال قدرت دچار مشکل خواهد شد.

اگر دیسک صفحه کلاچ تمام شده باشد در این صورت صفحه کلاچ به سختی درگیر می شود و دنده جا نمی رود.

با افزایش کارکرد خودرو ممکن است که مایع هیدرولیکی که در سیلندر اصلی کلاچ جریان دارد دچار نشتی شده باشد و اینگونه در عملکرد کلاچ اختلال ایجاد شده باشد و به دنبال آن عملکرد دنده هم مختل شده باشد.

توجه داشته باشید که اگر دنده در زمان خاموش بودن خودرو، راحت تر جا می رود ولی در زمان روشن بودن خودرو به سختی جا می رود و یا اصلا جا نمی رود، مشکل از کلاچ خودرو است.

علائم خرابی کلاچ خودرو

نقص و عیب در سنسور الکترونیکی خودرو

در ماشین های مدل بالاتر انتقال به وسیله ی سیستم های رایانه ای پیشرفته کنترل می شود حال اگر سیستم رایانه ای با مشکل روبه رو شود در این صورت عملکرد دنده هم دچار مشکل خواهد شد. برای رفع نقص سنسور الکترونیکی خودرو باید به سراغ تعمیرگاه هایی که ابزار های تشخیصی دارند بروید.

اشتباهات رانندگی

شاید برایتان پیش آمده که در هنگام رانندگی کلاچ را تا آخر نگرفته اید و دنده را تعویض کرده اید که در این صورت صدای دنده شنیده می شود و این بخاطر آنست که کلاچ به طور کامل درگیر نشده است و یا ممکن است در هنگام رانندگی، بدون این که بفهمید خودرو خاموش شده باشد که در این مورد دنده درست جا نمی رود.

اختلال در آستین توپی خودرو

آستین توپی کار درگیر نمودن دنده های اصلی با چرخ دنده را برعهده دارد. آستین توپی در حین انجام وظیفه، بسته به محل تغییر دنده ممکن است به سمت چپ و یا راست حرکت نماید. آستین توپی در اصل میان دنده اصلی و دنده توپی قرار دارد. و خراب شدن یا فرسودگی آستین توپی می تواند علت جا نرفتن دنده خودرو باشد.

اختلال در حلقه همگام ساز در خودرو

اگر حلقه ی همگام ساز که در ارتباط با آستین توپی است دچار مشکل و از کار افتادن شود در جا رفتن دنده اختلال ایجاد می شود.

شرایط آب و هوایی

شرایط آب و هوایی می تواند در جا نرفتن دنده موثر باشد، مثلا در مناطق بسیار سرد که هوا به زیر صفر درجه می باشد، سیستم انتقال نیروی ماشین دچار اختلال می شود چرا که سلونوئید دچار یخ زدگی شده و اینگونه کارش دچار اختلال می شود و در نتیجه دنده به راحتی جا نمی رود. برای مکان های سرد توصیه می شود که در پارکینگ وسیله گرمایشی استفاده شود تا سرما، کار دنده را مختل نسازد.

تنظیم کننده چرخ دنده خودرو

میان دو چرخ دنده مختلف معمولا یک دنده توپی قرار دارد که وظیفه درگیری را برعهده دارد. دنده توپی میان دنده های اول و دوم و همچنین دنده های سوم و چهارم قرار دارد و در واقع پلی میان چرخ دنده هاست که اگر این دنده توپی خراب شود در این صورت با جا نرفتن دنده در خودرو مواجه خواهیم شد.

در نهایت توصیه ی ما به شما این است که اگر ماشین شما با مشکل جا نرفتن دنده مواجه شد حتما به تعمیرگاه مراجعه بفرمایید تا سریعا علت اصلی جا نرفتن دنده را مشخص و در جهت تعمیر و رفع این مشکل بر آید ، در صورت حاد بودن مشکل جا نرفتن دنده به هیچ عنوان سعی نکنید به زور دنده را جا بزنید و بهتر است با کمک گرفتن از خدمات امداد خودرو اصفهان ماشین خود را به تعمیرگاه برسانید.

4.5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
15 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

اگه فقط دنده دو درست جا نره هم مشکل از گریبکسه ؟ اخه من کوئیک دارم و تازه خریدمش چیزی کار نکرده که بخواد گریبکسش خراب شده

عالی بود

علت دنده نرفتن ماشین سنگین را توضیح بددید ببینم چی به چیه

رانندگی بدون واسکازین چقدر برای ماشین مشکل سازه ؟

علت جا نرفتن دنده در حالت روشن چی میتونه باشه ؟ لطفا راهنمایی کنید

عالی بود

بعد از خواندن مقاله شما، حالا می‌دانم که چگونه عیب یابی کنم اگر دنده‌ام جا نرود. تشکر بابت ارائه راهنمای گام به گام.

متوجه نبودم که عوامل متعددی مثل دمای محیط و کیفیت روغن‌گیربکس در جا نرفتن دنده‌ها نقش دارند. مقاله شما به خوبی این موضوع را روشن کرد.

واقعاً جالب بود که بیاموزم این مشکل ممکن است به خاطر استهلاک قطعات داخلی گیربکس باشد. فکر می‌کردم موضوع فقط به روغن کاری مربوط می‌شود.

خواندن درباره نحوه تأثیرگذاری سنسورهای مختلف و اتصالات الکترونیکی در صحت عملکرد دنده‌ها در مقاله شما بسیار آموزنده بود.

همیشه فکر می‌کردم جا نرفتن دنده فقط به مشکلات فنی مربوط می‌شود، ولی اشاره شما به نقش رانندگی در این مسئله کاملاً چشم‌گیر بود.

علت جا نرفتن دنده خودرو پراید چیه ؟؟

لطفا علت بیرون پریدن دنده خودرو حین حرکت را توضیح بدید

چرا دنده پژو 405 خوب جا نمیره هزینش چقدر میشه درست کنم. تورا خدا کمک کنید

جا نرفتن دنده خودرو یکی از وحشتناک ترین مشکلاتی بود که توی ترافیک باهاش برخورد کردم ای کاش این مقاله را زودتر خودنده بودم

09139999228
پیمایش به بالا