علائم خرابی کلاچ خودرو

کلاچ به معنی اتصال و یا وسیله ای برای برقراری اتصال می باشد. در اصل کلاچ انتقال نیرو را از موتور به چرخ ها مدیریت می کند. اگر به ماشینتان توجه می کنید، علائم خرابی کلاچ خودرو برایتان به راحتی قابل تشخیص است. یک کلاچ خوب تا 50 تا 100 هزار مایل سالم بوده و کار می دهد. میزان عمر کلاچ خودرو به مدل و ساخت ماشین و همچنین نحوه ی رانندگی راننده بستگی دارد.

علایم خرابی کلاچ خودرو

  • هنگام درگیر شدن پدال کلاچ، سر و صدا بلند می شود.
  • زمانی که ماشین شتاب می گیرد، پدال کلاچ صدا می دهد.
  • پدال کلاچ تکان تکان می خورد.
  • پدال کلاچ به کف چسبیده است و بالا نیامده است.
  • پدال کلاچ درگیر نمی شود و یا به سختی درگیر می گردد.
  • پدال کلاچ سفت و خشک است و حالت ارتجاعی خود را از دست داده است.
  • زمان حرکت ماشین، دور موتور زیاد می شود ولی سرعت ماشین زیاد نمی شود.
  • کلاچ به دلیل خرابی سیم کلاچ، حالت پله پله پیدا کرده است.
  • زمانی که کلاچ را رها می کنیم، پا به سرعت به عقب پرت می شود.
  • دنده ها هنگام جا زدن صدا می دهند.
علائم خرابی کلاچ خودرو
علائم خرابی کلاچ خودرو – امداد خودرو اصفهان

دلایل خراب شدن کلاچ خودرو

سخت ترین قطعه در ماشین های گیربکسی، کلاچ است. هر استارت، هر تعویض دنده و هر توقف در اصل درگیری کلاچ و رها کردن کلاچ است. بین صفحه کلاچ، صفحه فشار و چرخ دنده، اصطکاک ایجاد می شود تولید گرما و سایش می کند و با فشار دادن پدال کلاچ، کلاچ داغتر شده و سرعت فرسودگی افزایش می یابد.

هر چیزی که سبب افزایش بار کلاچ شود خرابی کلاچ خودرو را هم سرعت می بخشد، مثلا یدک کشیدن ماشین سنگین و حمل بارهای سنگین سببب فرسودگی سریع کلاچ می شود. هر نوع کلاچ برای کنترل مقدار استانداردی گشتاور طراحی شده است.

قدرت کلاچ، به کاربرد توان خروجی موتور و نوع رانندگی و یا استفاده از کلاچ بستگی دارد. ماشین بزرگتر و سنگین تر دارای کلاچ قوی تری می باشد و پوشش های موجود در دیسک کلاچ، دارای مواد مقاوم تری در برابر حرارت و سایش می باشند.

خراب شدن کلاچ خودرو عملا امکان تعویض دنده را از راننده می‌گیرد و بجز رانندگان حرفه ای که با تکنیک هایی رنده را بدون کلاچ عوض میکنند سایر رانندگان نمیتوانند بدون کلاچ رانندگی کنند. با توجه به اینکه تعویض دنده بدون کلاچ نیز باعث آسیب به خودرو خواهد شد توصیه میکنیم با تماس با امداد خودرو اصفهان از خدمات یدک کش این مجموعه استفاده کنید.

غلط انتخاب کردن دنده

  • اگر در سربالایی هستید باید بدانید که دنده مناسب برای رانندگی در سربالایی دنده یک و دو می باشد در غیر این صورت به ماشین فشار زیادی آورده می شود و در نتیجه خرابی کلاچ خودرو را به دنبال دارد.

تعویض غلط دنده

  • در هر بار که می خواهید دنده را تعویض کنید باید کلاچ را تا ته بگیرید و دنده را عوض کنید اگر این کار صورت نگیرد به صفحه کلاچ آسیب وارد می شود. تعویض دنده بدون فشردن کلاچ، آسیب شدیدی به کلاچ خودرو وارد می آورد و سبب خرابی کلاچ خودرو شده و باید صفحه کلاچ را سریع تر تعویض نمایید.

سرنشینان زیاد در خودرو

  • هر خودرو آستانه وزنی متفاوتی دارد که باید به ظرفیت آن توجه نمود. اگر تعداد سرنشینان خودرو بیشتر از حد انتظار باشد به خودرو فشار وارد می سازد و اینگونه زودتر از موعد باید صفحه کلاچ ماشین را تعویض نمایید.

فشار درسر بالایی

  • زمانی که در سربالایی یا پستی بلندی ها هستید باید بر روی ماشین هیچ گونه فشاری وارد نسازید و تعویض دنده مناسب را داشته باشید. اینگونه عمر صفحه کلاچ خودرو افزایش می یابد و کمتر دچار خرابی کلاچ خودرو خواهد شد.
  • زمانی که در سربالایی بدون گرفتن ترمز، با نیم کلاچ کردن در سربالایی، خودرو را نگه می دارید قطعا به ماشین و صفحه کلاچ خودرو فشار وارد می سازد و باعث خرابی کلاچ خودرو می شود.

رانندگی در ترافیک

  • در ترافیک مجبورید که برای کنترل سرعت خود، هی کلاچ را بگیرید و به نسبت پا را زیاد روی پدال کلاچ می گذارید و اینگونه صفحه کلاچ طاقتش طاق می شود و زمان تعویض صفحه کلاچ به جلو خواهد افتاد.

شتاب زیاد خودرو

  • خودرویی که شتاب و سرعت زیادی را در رانندگی دارد صفحه کلاچ سالم و بی عیبی نخواهد داشت چرا که شتاب زیاد، اثرات مخربی روی صفحه کلاچ خودرو دارد.

قرار دادن پا بر روی کلاچ

  • افراد اغلب ندانسته و غیر عمد پا را روی کلاچ می گذارند این مورد بیشتر در ترافیک ها رخ می دهد. باید بدانید که زمانی که پدال کلاچ کاملا بالا نیامده است یعنی کلاچ هنوز در حال استفاده است و اینگونه استهلاک خودرو را پیش رو داریم پس بعد از تعویض دنده پا را از روی پدال کلاچ به طور کامل بردارید. یادتان نرود که هرچه تعداد تعویض دنده و فشردن و رها کردن کلاچ کمتر باشد، کمتر شاهد خرابی کلاچ خودرو هستید و عمر کلاچ بیشتر خواهد بود.

عمر کلاچ را افزایش دهید

سایت motor-sense پیشنهاد داده که اگر می خواهید کلاچ خودرو بیشتر عمر کند و تعویض کلاچ به تعویق افتد باید نکات زیر را رعایت کنید:

  • سوار کلاچ نشوید یعنی اگر از کلاچ استفاده نمی کنید پای خود را از روی پدال کلاچ بر دارید.
  • با احتیاط و محافظه کارانه رانندگی کنید یعنی تیکاف نکشید، در شیب های تند توقف نکنید، دور موتور را یکباره زیاد نکیند.
  • از درگیر کردن طولانی مدت کلاچ خصوصا هنگام انتظار در پشت چراغ قرمز بپرهیزید.
  • در سر بالایی ها با نیم کلاچ کردن، سبب توقف خودرو نشوید و با ترمز و یا ترمز دستی ماشین را متوقف کنید.
5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
10 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

قیمت صفحه کلاچ ارزان از کجا بگیرم

کلاج ماشینم توی دروازه شیراز خراب شد – با راهنمایی های تلفنی تونستم به تعمیرگاه برسونمش

همین دیروز بود می‌خواستم دنده عوض کنم، داشتم فکر می‌کردم یعنی کلاچ داره ور می‌ره که دیدم مقاله‌تونو. راستشو بخواید آدم خیالش راحت میشه وقتی می‌فهمه دقیقاً چی به چیه.

مقاله شما مرا به فکر واداشت. من اصلاً در نظر نگرفته بودم که تنظیم نادرست کلاچ می‌تواند به جا نرفتن دنده منجر شود.

بابا این کلاچ من دیگه نفسش به شماره افتاده، هزار جور نرم و سفت میشه، بعد تو مقاله خوندم اینا نشونه‌هاشه، من که هیچی حالیم نبود. دستتون درد نکنه، دیگه وقتیه که سراغ تعمیرکار برم.

یه با توی اتوبان خرازی اصفهان دنده همینطوری خراب شد – ترافیکم بود بیچاره شدم تا رسیدم به تعمیرگاه

رانندگی توی ترافیک صفحه کلاج ماشینو نابود می‌کنه

نکات خوبی بود

قبلا بدون کلاچ با گاز دادن دنده عوض میکردم نمی‌دونستم ماشینو خراب می‌کنه

[…] علائم خرابی کلاچ خودرو […]

09139999228
پیمایش به بالا