علت گاز نخوردن ماشین

گاز نخوردن ماشین در دور موتور بالا یکی از مشکلاتی است که برای خودرو پیش می آید و بسیار ناخوشایند است چرا که خودرو شتاب ندارد و هر چه پا را روی پدال خودرو فشار دهید شتاب خودرو هیچ گونه تغییری نمی کند.

اگر عادت دارید با سرعت بالا رانندگی کنید بعد از فشردن پدال گاز، خیلی زود متوجه کاهش شتاب خودرو می شوید که این گاز نخوردن دلایل زیادی می تواند داشته باشید که ما در این مقاله شما را با دلایل گازنخوردن ماشین آشنا می کنیم.

ممکن است برایتان پیش آمده باشد که با وجود آنکه پا را روی پدال گاز خودرو فشار می دهید خودرو شتاب نمی گیرد و هیچ حرکتی نمی کند که به اصطلاح گفته می شود، خودرو گاز نمی خورد. پس به روشن نشدن و حرکت نکردن خودرو با وجود فشار پدال گاز، گاز نخوردن خودرو می گویند.

دلایل گاز نخوردن ماشین
بررسی علل گاز نخوردن ماشین در امداد خودرو اصفهان

“گاز نخوردن” به معنای قطع شدن موقتی موتور ماشین است. این امر ممکن است به دلایل مختلفی از جمله مشکلات سوخت، سیستم اشتعال یا مشکلات مکانیکی به وجود آید. اگر ماشین شما گاز نمی‌کشد، بهتر است به تعمیرگاه تخصصی خودرو مراجعه نمایید تا علت مشکل را دقیق بررسی کند.

دلایل گاز نخوردن ماشین در دور موتور بالا

زمانی که با فشار دادن پدال گاز دور موتور بالا می رود ولی خودرو شتاب نمی گیرد و به اصطلاح گاز نمی خورد، دلایل مختلفی این مشکل را سبب می شوند که عبارتند از :

اختلال در تسمه تایم خودرو

زمانی که خودرو در دور موتور بالا شتاب نمی گیرد، اولین علت آن می تواند خرابی و اختلال در تسمه تایم خودرو باشد. اگر تسمه تایم فرسوده و یا آسیب دیده و یا به صورت مناسب نصب نشده باشد در این صورت با فشار دادن پدال گاز، تنها دور موتور بالا می رود و خودرو هیچ گونه شتابی نخواهد داشت.

پس بهتر است که تسمه تایم خودرو تعویض گردد. وجود اختلال در تسمه تایم می‌تواند باعث عدم حرکت منظم سوپاپ ها و زمان بندی درون موتور شود از این رو منجر به عدم کشش یا گاز نخوردن ماشین شود. اصلاح یا تعویض تسمه تایم، همراه با تنظیم مجدد زمان بندی موتور، می‌تواند به رفع این مشکل کمک کند.

توصیه می‌شود در صورت خرابی تسمه تایم با امداد خودرو تماس بگیرید تا با یدک کش خودرو شما را تعمیرگاه مجاز حمل کند و به هیچ عنوان سعی نکنید خودتان با خودرو حرکت کنید چراکه ممکن است باعث ایجاد آسیبهای بیشتر به موتور خودرو شوید.

نقص فنی در پمپ بنزین ماشین

در قسمت عقبی خودرو در باک، پمپ بنزین قرار دارد. پمپ بنزین، سوخت خودرو را از باک به موتور انتقال می دهد و یک قطعه ضروری در خودرو می باشد. اگر پمپ بنزین دچار اختلال و خرابی شده باشد سوخت کافی به موتور نمی رسد و در نتیجه فشار دادن پدال گاز، شتاب خودرو را تغییری نمی دهد و سبب گاز نخوردن ماشین در دور موتور بالا می شود.

وجود نقص فنی در پمپ بنزین ماشین باعث عدم انتقال مناسب سوخت از مخزن بنزین به موتور گردد که منجر به مشکلاتی از جمله گاز نخوردن ماشین خواهد شد. اگر پمپ بنزین نقص دارد، ممکن است موتور در حین کارکرد، ناپایدار شود.

خرابی سنسور جریان انبوه هوا

اگر سنسور جریان هوا مختل شود و یا خراب گردد داده های اشتباهی به سیستم ECU می رسد و سبب گاز نخوردن ماشین در دور موتور بالا می شود. سنسور جریان انبوه هوا (معمولاً به عنوان MAF سنسور شناخته می‌شود) مسئول اندازه‌گیری جریان هوای وارد شونده به موتور است.

اگر سنسور MAF خراب یا کثیف شود، در این صورت اطلاعات نادرستی به کامپیوتر موتور یعنی سیستم ECU ارائه شود که موجب عملکرد نامناسب موتور و در نتیجه گاز نخوردن ماشین شود. در صورت شکایت از گاز‌نخوردن ماشین و بررسی‌های اولیه، در نظر گرفتن این مورد نیز می‌تواند مفید باشد.

علت گاز نخوردن ماشین در حال حرکت

گاز نخوردن ماشین در حال حرکت به علت وجود اشکال در قطعات خودرو است که با عیب یابی ماشین و تشخیص قطعه خراب می توانید علت را برطرف نمایید. از جمله مواردی که می تواند علت گاز نخوردن ماشین در حال حرکت باشد عبارتنداز:

کثیف بودن شمع ها

در صورتی که شمع های خودرو کثیف و یا فرسوده باشند، سوختن کامل بنزین در محفظه  احتراق صورت نمی گیرد و در نتیجه قدرت و شتاب خودرو از دست می رود. برای حل مشکل شمع ها با تعویض شمع های خودرو و یا شستشوی دوره ای آن ها می توانید بهبود عملکرد را در موتور رقم بزنید و گاز نخوردن را در خودرو کمتر مشاهده کنید.

اختلال در مبدل کاتالیزوری خودرو

در صورت خرابی مبدل کاتالیزوری خودرو، لرزش ها و تکان هایی در خودرو ایجاد و سبب می شود که ماشین به اندازه ای که لازم است، کشش نداشته باشد. خرابی مبدل کاتالیزوری سبب تخریب سلول ها و مسدود شدن راه عبور گازهای اگزوز، شده و در نتیجه موتور به خوبی نفس نمی کشد و به دنبال آن، قدرت ماشین هم کاسته می شود.

در این مواقع بویی شبیه به بوی تخم مرغ فاسد شده در هنگام روشن شدن خودرو به مشام می رسد که این ها همه حکایت از خرابی در مبدل کاتالیزوری دارد.

اختلال در کلاچ خودرو

اگر خودرو به گازنخوردن و کاهش شتاب خودرو دچار است ممکن است به دلیل سطح پایین گیربکس یا اختلال در کلاچ خودرو باشد.

خراب شدن سنسورهای خودرو

اختلال در سنسور های خودرو سبب ایجاد اختلال در عملکرد خودرو می شود از مهم ترین سنسور هایی که سبب گاز نخوردن خودرو در حال حرکت می شوند عبارتند از:

اختلال در سنسور اکسیژن

سنسور اکسیژن ناظر بر گاز های خروجی از اگزوز است تا نسبت هوا به سوخت را تجزیه و تحلیل نماید و این اطلاعات، میزان سوخت مصرفی را به ECU خودرو ارسال می کند.

اگر سنسور اکسیژن خودرو تخریب شود موتور خودرو نمی داند از چه نسبتی از مخلوط هوا و سوخت استفاده نماید از این رو ممکن است بیش از حد و یا کمتر از حد، سوخت مصرف کند و اینگونه کاهش شتاب خودرو و گاز نخوردن خودرو را رقم زند.

 خرابی سنسور میل بادامک

سنسور میل بادامک خودرو اطلاعاتی در مورد سرعت میل بادامک را کسب نموده و این اطلاعات را به ECU منتقل می نماید و بعد از دریافت این اطلاعات توسط ECU خودرو، تنظیم پاشش سوخت و زمان جرقه زنی صورت می گیرد. سنسور میل بادامک بر زمان بندی موتور موثر است و در زمان خرابی سنسور موقعیت میل بادامک، گاز نخوردن ماشین در حال حرکت می شود.

خرابی سنسور MAF

سنسور MAF ناظر بر جرم هوای جریان یافته در داخل موتور است که این میزان جرم هوا به PCM گزارش داده می شود و PCM از این اطلاعات برای تعیین بار وارد شده بر موتور استفاده می نماید. اگر سنسور MAF خراب شود عملکرد موتور دچار اختلال شده و در نتیجه گاز نخوردن ماشین را به دنبال دارد.

دلیل گاز نخوردن ماشین های اتومات

در خودرو های اتومات و یا انژکتوری علاوه بر دلایل بالا، دلایل دیگری هم موجب گاز نخوردن ماشین می شوند که عبارتند از:

انژکتور کثیف

مهم ترین و معمول ترین دلایل گاز نخوردن ماشین در سر بالایی، عدم سوخت رسانی به موتوراست که به دلیل کثیفی یا گرفتگی انژکتور خودرو اتفاق می افتد. زمانی که سوخت رسانی به موتور اتفاق نیفتد در این صورت خودرو به اصطلاح ریپ می زند و گاز نخوردن را در ماشین سبب می گردد و زمانی که ماشین متوقف شود هر چه پا را روی پدال گاز فشار دهید هیچ تغییری در شتاب ماشین اتفاق نمی افتد.

اختلال در ECU

زمانی که واحد ECU دچار اختلال باشد در این صورت تمامی اطلاعاتی که توسط سنسور های خودرو ارسال می شود دچار محاسبه ی اشتباه شده و اینگونه سوخت رسانی و انرژی خروجی در خودرو دچار اختلال می شود و اینگونه گاز نخوردن ماشین رقم خورده و موجب نوسان دور موتور می گردد.

خرابی سنسور دریچه گاز

سنسور دریچه گاز یکی از سنسور های مهم در خودرو است که اختلال در این سنسور، گاز نخوردن در ماشین را رقم می زند. سنسور گاز روی دریچه گاز و در نزدیکی استپر قرار دارد و اطلاعاتی را راجع به موقعیت دریچه گاز به ECU ارسال می کند.

بالا ماندن دور موتور در دور پایین، دیر پایین آمدن دور موتور و ثابت ماندن دور در دور پایین از جمله نشانه هایی است که می توانید بفهمید که سنسور گاز در خودرو خراب شده است و گاز نخوردن ماشین به همین دلیل رخ داده است.

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چرا ماشین ایکس 22 توی سربالایی کم میاره بردم نمایندگی میگه مشکلی نداره

09139999228
پیمایش به بالا