علائم خرابی گیربکس خودرو و نحوه رفع آن

گیربکس خودرو از جمله قطعات مهم در خودرو می باشد که به عنوان قطعه ی حیاتی در خودرو شناخته می شود و در حرکت خودرو نقش اساسی دارد. ما در این مقاله شما را با علائم خرابی گیربکس خودرو و نحوه رفع آن آشنا می کنیم.

گیربکس خودرو، قطعه ای مهم و حیاتی در خودرو می باشد و در حرکت خودرو نقش اساسی دارد. گیربکس خودرو قطعه ای است که از قطعات به هم پیوسته تشکیل شده که عملکردی به هم پیوسته دارند. اگر قطعه از گیربکس خراب شود در این صورت کل ساز و کار گیربکس دچار اختلال می شود.

علائم خرابی گیربکس خودرو

گیربکس قطعه ای بسیار مهم در خودرو می باشد که در صورت خرابی باید سریعا در جهت رفع مشکل برآیید چرا که در صورت بی توجهی و رفع نشدن مشکل گیربکس، خودرو دچار مشکلات بیشتری می شود و هزینه های هنگفتی برایتان به ارمغان دارد.

شنیدن صدای دنگ دنگ و یا وزوز در هنگام حرکت

اگر در زمان حرکت خودرو صدای دنگ دنگ و یا وزوز شنیدید در این صورت بدانید که این صداها از علائم خرابی گیربکس خودرو می باشد. زمانی که این صدا ها را شنیدید سریعا به دنبال رفع مشکل بشتابید.

این صداها را نباید نادیده گرفت زیرا اگر دیر در جهت رفع مشکل اقدام کنید، حتما آسیب جدی به دیگر اجزای خودرو وارد می شود. شنیده شدن صدای دنگ دنگ و یا وزوز به سبب آسیب دیدن چرخ دنده ها و یا یاتاقان خودرو می باشد و شاید هم واسکازین خودرو کم بوده و به دیگر اجزای خودرو نمی رسد.

گیربکس دیر عمل می کند

سالم بودن سیستم گیربکس خودرو این اجازه را به شما می دهد تا دنده های خودرو را به سرعت و راحت جابجا کنید. پس زمانی که دنده های خودرو به راحتی جابجا نمی شوند یعنی در این زمان گیربکس به خوبی واکنش نشان نمی دهد و عملکرد آن با تاخیر صورت می پذیرد که این مورد از علائم خرابی گیربکس خودرو می باشد و باید سریعا در جهت رفع مشکل اقدام نمایید.

زمانی که روغن گیربکس نشت داشته باشد و یا روغن گیربکس آلوده باشد، عملکرد گیربکس دچار مشکل خواهد بود. نگهداری نامناسب گیربکس و یا نفوذ آب به درون گیربکس و قطعات آن ( مثلا با افتادن ماشین در سیلاب ) سبب خرابی و اختلال در گیربکس خودرو خواهد شد.

احساس بوی سوختگی در خودرو

زمانی که بوی سوختگی را در خودرو متوجه می شوید، بدانید که نشانه خوبی در ماشین نیست و اولین موردی که شما را به شک می اندازد باید اختلال در گیربکس باشد. داغ شدن بیش از اندازه ی روغن گیربکس سبب تولید بوی بد سوختگی در خودرو می شود.

زمانی که روغن گیربکس نشتی داشته باشد و یا مقدار آن کم باشد این علائم خرابی گیربکس خودرو پدید می آید. دیر به دیر عوض کردن واسکازین خودرو و یا نشتی در روغن خودرو سبب می شود تا به خوبی اجزای خودرو خنک نشوند و از این رو گرمای ناشی از قطعات گیربکس بوی سوختگی روغن را سبب خواهند شد.

به خاطر داشته باشید که همواره سطح روغن گیربکس خودرو را بررسی نمایید تا این علائم خرابی گیربکس خودرو دچارتان نشود.

نشت مایع از زیر خودرو

اگر از زیر خودرو مایعی نشت می کند بدانید که یکی از علائم خرابی گیربکس خودرو می باشد. برای اینکه بدانید که درکدام قسمت خودرو نشتی دارید باید چند تکه مقوا را در زیر خودروی پارک شده قرار دهید. سپس مایعات نشت داده شده را بررسی نمایید.

اگر رنگ روغن نشت پیدا کرده قرمز بود یعنی روغن گیربکس نشت داده شده است و این موضوع می تواند سبب از بین رفتن چرخ دنده ها در خودرو شود. بدانید که برخی از روغن های گیربکس قرمز نیستند که در این صورت باید برای پی بردن و رفع این مشکل به سراغ متخصص و مکانیک خودرو بروید تا هم محل نشت را مشخص کند و هم مشکل خودرو را رفع نماید.

نشت روغن گیربکس می تواند به دلیل خرابی واشرها یا مهر و موم گیربکس، آسیب دیدن کاسه نمد خودرو، آسیب دیدن چرخ دنده ها و یا پایین آمدن سطح روغن گیربکس باشد.

سخت جا رفتن دنده

برای ماشین های دستی علائم خرابی گیربکس خودرو به این صورت است که دنده در زمان تعویض، صدا داده و یا به زحمت دنده جا می رود. در این موارد یکی از همگام سازهای گیربکس فرسوده شده و یا عملکردش مختل گشته است. در مورد ماشین های اتومات علائم خرابی گیربکس خودرو، تغییر ناگهانی دنده به دنده دیگری که تشخیص نمی دهید می باشد.

این علائم خرابی گیربکس خودرو به دلیل نشتی روغن گیربکس، خرابی کابل گیربکس و دریچه گیربکس، خرابی تغییر دهنده دنده، فرسودگی یا شکستن قطعات داخلی و کم یا کثیف بودن روغن گیربکس صورت می گیرد.

سرو صدا کردن ماشین در حالت خلاص

اگر ماشین در حالت خلاص صدا می دهد علائم خرابی گیربکس خودرو را خواهید داشت و این مشکل تنها با تعویض روغن گیربکس حل می شود ولی اگر مشکل حل نشد و باز هم خودرو در حالت خلاص صدا داد باید مجدد به سراغ متخصصین این امر بروید.

کم بودن مقدار روغن گیربکس و یا آسیب دیدن چرخ دنده ها و قطعات داخلی گیربکس می تواند سبب این علائم خرابی گیربکس خودرو شود.

روشن شدن چراغ چک خودرو

زمانی که چراغ چک خودرو روشن می شود یعنی در سیستم های زیر کاپوت نقصی در عمکلرد وجود دارد که نباید آن را نادیده گرفت. روشن شدن چراغ چک خودرو یکی از علائم خرابی گیربکس خودرو است که باید اولین موردی که در این حالت بررسی می کنید گیربکس خودرو باشد.

حتما گیربکس در این حالت داغ کرده است که این مشکل به دلیل معیوب بودن سنسورهای سرعت، مشکل در سلونوئیدهای گیربکس یا لغزش در گیربکس است. در این حالت حتما باید به سراغ متخصصین این امر بروید تا در جهت رفع مشکل خودرو اقدام نمایند.

خرابی پدال کلاچ

زمانی که پدال کلاچ به درستی کار نمی کند یعنی یا برای گرفتن کلاچ مجبورید کلاچ را خیلی پایین ببرید و یا مجبورید کلاچ را خیلی بالا بیاورید با علائم خرابی گیربکس خودرو رو به رو هستید. که باید در این حالت سیستم تنظیم کننده کلاچ را مجدد تنظیم نمایید.

زمانی که کلاچ بیش از حد پایین است، نشتی مایع هیدرولیک و خرابی در سیستم هیدرولیک داریم و زمانی که کلاچ بالاست احتمال دارد که دیسک یا صفحه کلاچ فرسوده باشد و نیاز به تعویض باشد.

بالا بودن دور موتور و لرزش خودرو

زمانی که در خودرو لرزش حس می کنید علائم خرابی گیربکس خودرو را دارید و این یعنی اجزای داخلی گیربکس دچار ساییدگی شده اند و در این حالت سریعا باید به مکانیک و متخصص مراجعه نمایید و الا خرج هنگفتی روی دستان خواهد گذاشت.

زمانی که روغن گیربکس به میزان کافی نباشد، قطعات داخلی سیستم گیربکس روی هم ساییده می شوند و اصطکاک ایجاد شده دور موتور را بالا می برد و ماشین لرزش پیدا می کند. فرسودگی اجزای داخلی گیربکس هم می تواند سبب بالارفتن دور موتور و لرزش در ماشین شود.

زمانی که خودرو روی دنده است ولی حرکت نمی کند

زمانی که ماشین را در دنده می گذارید ماشین حرکت نمی کند و این یکی از علائم خرابی گیربکس خودرو می باشد که قطعا به دلیل کم بودن سطح روغن گیربکس اتفاق افتاده است. کاهش سطح روغن می تواند به دلیل نشت روغن، تعویض نکردن به موقع روغن گیربکس و یا شکستن دریچه مخصوص گیربکس صورت گرفته باشد.

در صورتی که ماشین شما با این مشکل مواجه شد به هیچ عنوان سعی نکنید خودرو را حرکت دهید و بهترین کار تماس با امداد خودرو و یدک کردن ماشین تا تعمیرگاه مجاز است.

اتومبیل قدرت لازم را ندارد

زمانی که موتور خودرو کارکرد صحیحی دارد ولی ماشین قدرت کافی را ندارد علائم خرابی گیربکس خودرو را خواهید داشت. این مشکل به دلیل از کار افتاده شدن اجزای داخلی گیربکس یا نشتی روغن گیربکس صورت می گیرد. داغ شدن بیش از حد گیربکس سبب آسیب به گربکس می شود. زمانی که روغن گیربکس کم باشد در این صورت گیربکس داغ می کند.

گیربکس خودرو یکی از اجزاهای مهم در موتور خودرو می باشد که زمانی که با مشکل و نقص رو به رو می شود حتما باید در جهت رفع مشکل اقدام نمایید تا هزینه های زیادی را روی دستتان نگذارد.

Rate this post
اشتراک در
اطلاع از
55 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

دور موتور خود به خود بالا می‌رود یکی از دوستان گفت که به خاطر گریبکسه ، آیا ممکنه به خاطر خرابی گریبکس باشه ؟ دلیلش چیه ؟

اگر چراغ چک موتور روشن شود به موتور و اجزای آن بستگی دارد و معمولا اولین چیزی که باید بررسی کنید گیربکس است. به‌احتمال زیاد گیربکس داغ کرده است.

این نکته را از من داشته باشید اگر ماشین در حالت خلاص صدا تولید کند نشانه مشکل در گیربکس است بقیه علایم زیاد قطعی نیستند و ممکنه به دلیل سایر قطعاتم باشند

نشت روغن گریبکس همیشه خیلی بحرانی نیست ولی بعضی از تعمیرکارها به خاطر یک نشتی کوچیک مشتری را نقره داغ میکنند ، خرابی واشرها یا مهر و موم محفظه گیربکس، آسیب‌دیدگی چرخ‌دنده، آسیب‌دیدگی کاسه نمد یا حتی پایین آمدن سطح روغن گیربکس میتونه دلیل نشتی روغن گریبکس باشه

اگر از اتومبیل‌تان در هنگام حرکت، صدای وزوز یا دنگ‌دنگ (کلانک) می‌شنوید، نشانه مشکلی در گیربکس است.

معمولا بسیاری از ما صداهای خودرو را نادیده می‌گیریم. درحالی‌که وقتی اتومبیل صدایی تولید می‌کند که طبیعی نیست باید خیلی سریع آن را بررسی کنیم.

گیربکس از قطعاتی به‌هم پیوسته تشکیل شده است که عملکردشان به هم وابسته است. سازوکار گیربکس طوری است که اگر هر بخش از آن خراب شود یا آسیب ببیند، کل سیستم با مشکل مواجه می‌شود به همین خاطر یکی از قطعاتی است که باید مرتب حواستان بهش باشه

معمولا یک خرابی جزئی در یکی از اجزای گیربکس می‌تواند کل سیستم را درگیر و به سایر اجزای آن، آسیب جدی وارد کند. حواستان را جمع کنید که هزینه گزاف به گردنتان نیافتد

نشت مایع گیربکس یکی از مشخص‌ترین علایم خرابی گیربکس است بیخود خودتون را اذیت نکنید

وقتی سطح مایع گیربکس پایین می‌آید، منجر به اصطکاک روی دنده‌ها شده و گرم شدن بیش از حد گیربکس و آتش گرفتن آن را به‌دنبال دارد. از این‌رو، بوی تند و منحصر به فردی، شبیه به سوختن لاستیک از آن به مشام می‌رسد.

این بوی بد که نوشتید به خاطر خرابی گریبکسه دلیلش چیه ؟؟

یکی از تعمیرکارهای وارد میگفت مشکل در تعویض دنده، اغلب نشانه‌ای از خراب بودن گیربکس است.

اینو نگفتید گیربکس اتوماتیک معیوب، صداهای ناله‌مانند یا وِزوِز ایجاد می‌کند، در حالی‌که گیربکس دستی، صداهای خشن‌تری تولید می‌کند.

یکی از نشانه‌های معیوب بودن گیربکس، شنیدن صداهای غیرعادی به‌خصوص هنگام تعویض دنده است.

ای کاش در مورد خرابی گریبکس ماشین های مختلف به صورت جداگانه هم توضیح میدادید

مقالتون عالی بود

دنده دو میپره بیرون مشکل از گریبکسه ؟؟

گریبکس سمند خیلی قویه ، بعد از چالوس واسکازین تموم کردم تهران رفتم تعمیرگاه ولی ماشین آخ نگفت – خودم منتظر بودم بگه جعبه دنده کلا خورد شده

توی این شرابط خراب شدن گریبکس نور علی نوره

مطلب جالب و کاملی بود

درسته که میگن رانندگی با گیربکس اتوماتیک در ترافیک سنگین می‌تواند باعث استهلاک بیشتر آن شود؟؟

گریبکس دستی بهتره یا اتومات ؟

خرابی گیربکس یکی از مشکلات رایج در خودروها است که می تواند هزینه های زیادی را به همراه داشته باشد. رانندگی با احتیاط، بررسی و تعمیرات منظم، و انتخاب یک مکانیک ماهر و باتجربه می تواند در جلوگیری از خرابی گیربکس و یا به حداقل رساندن هزینه های تعمیر آن موثر باشد.

هنگام تعویض دنده، صدای تق تق یا زوزه از ماشین بلند میشه ، یعنی گریبکس خراب شده ؟

مطلب خوب و جامعی بود تشکر میکنم

گریبکس خراب شده بود صدای لرزش و برخورد دو قطعه به هم از گیربکس به گوش می‌رسید. اینو توی مطلب نگفتید

ماشین صفر از نمایندگی گرفتم دنده ها به سختی جا می‌رفتند و یا در حین رانندگی از دنده خارج می‌شدند.

گریبکس خراب باشه دنده خلاص به سختی جا می‌رود؟

گریبکس خراب شده بود ، بوی سوختگی توی کابین 206 میومد اینو من تجربه دارم

هنگام رانندگی با سمند در سرعت‌های بالا، لرزش شدیدی در خودرو احساس می‌شد بردم تعمیرگاه گفته از گریبکسه نمیدونم درست میگه یا میخواد خرج روی دستم بزاره

گریبکس خراب بود شتاب و قدرت موتور به طور قابل توجهی کاهش یافته بود.

کوییک صفر خریدم گیربکس از ابتدا نقص فنی داشت جالبیش این بود گارانتیم قبول نکرد

تعمیرکار میگفت رانندگی با دنده معکوس در سربالایی و یا تعویض دنده ناگهانی باعث خرابی گیربکس شده

به نشت روغن گیربکس توجه نکردم، باعث کم شدن روغن و در نهایت خرابی گریبکس شد. هزینش به جهنم توی اتوبان شمال جعبه دنده خورد شد و مسافرت کوفتمون شد

به دلیل عدم تعویض به موقع روغن، کیفیت روغن گیربکس پایین آمده و باعث خرابی آن شد

هزینه تعمیر گیربکس بسیار بالا است. با ماشین مهربون باشید

هزینه تعمیر گریبکس چقدر در میاد ؟

یه چیز باحال تعمیر گریبکس سمند هزینش از تعویض کاملش بیشتر برام آب خورد – مملکت نیست که – هر جا هم شکایت کردم پاس دادن به یه جای دیکه

درسته که رانندگی با سرعت بالا و دور موتور زیاد مخصوصا توی ماشین های چینی اتومات گریبکس را نابود میکنه ؟

تعویض دنده ناگهانی و رانندگی با دنده معکوس در سربالایی دشمن جون گریبکسه

توی پژو 405 به طور مرتب سطح روغن گیربکس را بررسی کنید که مثل من نقره داغ نشید

روغن گیربکس پراید را به طور منظم تعویض کنید گریبکس هیچیش نمیشه

حواستون باشه تعمیر گیربکس در بیشتر ماشین ها به مهارت و تخصص بالایی نیاز داره ماشینتون را دست هر کسی ندید

انتخاب یک مکانیک ماهر و باتجربه برای تعمیر گیربکس بسیار مهم است.

این تجربه را از من داشته باشید که قبل از تعمیر گیربکس، از قیمت و شرایط آن به طور کامل مطلع شوید.

بهترین راه برای تشخیص و رفع خرابی گیربکس، مراجعه به یک تعمیرگاه متخصص است. تکنسین های ماهر می توانند با استفاده از تجهیزات تخصصی و تجربه خود، علت خرابی را تشخیص دهند و آن را تعمیر کنند بیخود توی اینترنت دنبال رفع مشکلات ماشینتون نباشید که دیر بجنبید هزینه های دوبرابری باید بدید

تعویض به موقع روغن گیربکس نکته اصلی توی خرابی گریبکس هست در این مورد کوتاهی نکنید که مثل من دچار هزینه های میلیونی بیخود نشید

مهم است که در صورت مشاهده هر گونه علامتی از خرابی در گیربکس، به سرعت اقدام به تعمیر کنید تا از تعمیرات بزرگتر و هزینه بیشتر در آینده جلوگیری شود.

09139999228
پیمایش به بالا