نکات بنزین زدن

هر راننده ای بارها برای بنزین زدن به جایگاه های بنزین مراجعه کرده است اما اغلب افراد به نحوه ی بنزین زدن در جایگاه های بنزین توجهی ندارند و فقط به دنبال پر کردن باک ماشین خود هستند. بنزین زدن در پمپ بنزین اصولی دارد که باید حتما این اصول را رعایت کرد در غیر این صورت با مشکل رو به رو می شوید در ادامه با برخی از نکات بنزین زدن بیشتر آشنا خواهیم شد.

نکات بنزین زدن - امداد خودرو اصفهان
نکات بنزین زدن – امداد خودرو اصفهان

نکات مهم هنگام بنزین زدن

باک بنزین ماشین را پر نکنید

معمولا افراد در جایگاه های سوخت به کیفیت و نحوه ی زدن بنزین توجهی ندارند و تنها می خواهند باک بنزین را تا آخر پر کنند که بعد از مدتی با مشکلاتی عدیده مواجه خواهند شد.

پر کردن بیش از اندازه باک بنزین به ماشین آسیب می رساند

  • زمانی که اصرار برای پر کردن باک بنزین دارید با قطع و وصل نمودن نازل پمپ، بنزین به بیرون می ریزد و اینگونه با ریختن بنزین روی بدنه ی ماشین، رنگ ماشین از بین می رود.
  • ممکن است که بنزین روی زمین بریزد و خطر انفجار باک بنزین و یا آتش گرفتن ماشین را به دنبال خواهد داشت.
  • کنیستر فیلتری در ماشین است که با پر کردن بیش از حد باک، آسیب می بیند و این فیلتر دچار اختلال در عملکرد خواهد شد.

آسیب دیدن کنیستر با پر کردن باک بنزین ماشین

در ماشین قطعه ای به نام کنیستر وجود دارد که خیلی از افراد از وجود این فیلتر در سیستم سوخت رسان خودرو بی خبر هستند و نمی دانند که وجود کنیستر در ماشین چقدر مهم است. در اصل نازل با قطع جریان بنزین به باک خودرو،  از کنیستر محافظت می کند.

بنزین ماده ای شیمیایی است که بخار شیمیایی تولید می کند و این تجمع بخار ها در باک، می تواند خطر بیافریند و انفجار ایجاد کند. برای کنترل بخارات حاصل از بنزین درون باک، کنیستر در خودرو های امروزی وجود به کار رفته که در اصل فیلتری است حاوی زغال های فعال شده ی زیادی که دائما بخارات حاصل از بنزین درون باک را جذب می کند و آن را به مسیر سوخت باز می گرداند.

بنزین مایع، اثر منفی روی کنیستر دارد و بعد از مدتی سبب خراب شدن کنیستر خواهد شد و حتما باید کنیستر تعویض گردد که هزینه زیادی را برایتان دارد.

خرابی در کنیستر سبب می شود عمل جذب و فیلتر بخارات بنزین مختل شود از این رو، این بخارات مضر وارد محیط شده و هوا را آلوده می سازند.

پر کردن بیش از حد باک بنزین سبب می شود که بنزین روی زمین سرازیر شود و محیط را آلوده سازد  همچنین لباستان را کثیف می کند و خطر آتش سوزی و انفجار را در جایگاه سوخت به دنبال خواهد داشت.

اتلاف بنزین پولتان را هدر می دهد

زمانی که باک بیش از حد پر می شود دیگر جایی برای بنزین نیست. افرادی هستند که بعد از قطع شدن نازل باز هم به بنزین زدن تلاش می کنند چرا که می خواهد به عدد رند قیمتی برسد و زمانی که به عدد رند قیمتی نزدیک شد اقدام به فشردن لحظه ای نازل دارند تا بنزین بیشتری در باک جا شود.

در اینجا باید گفت که با فشار دادن مجدد نازل یا با بیرون کشیدن نازل تا دهانه ی باک بنزین، بنزین بیشتری وارد باک نمی شود چرا که جایگاه های بنزین مجهز به سیستم بازیابی بخار هستند و زمانی که باک بنزین پر شود نازل، جریان را قطع می کند و مقدار اضافه ی سوخت به وسیله ی پمپ به مخزن بر می گردد و این بدان معنی است که جایگاه بنزین، سوخت اضافه ای که فرد به زور سعی داشته وارد باک کند را حساب می نماید و شما پول بنزینی که وارد باک نشده است را پرداخت می کنید و اینگونه پول از جیبتان خواهد رفت.

سیستم بازیابی بخار در جایگاه ها برای اطمینان از این است که بخار های بنزین فرار، وارد محیط نشوند.

با باک نیمه پر بنزین بزنید

زمانی که باک بنزین ماشین نیمه پر است بنزین بزنید چرا که هر چه بنزین بیشتری داخل باک باشد، هوای کمتری فضای خالی باک را در بر می گیرد. مخازن ذخیره ی بنزین، دارای سقف داخلی شناوری هستند که به عنوان نقطه ی صفر بین بنزین و جو عمل می نماید تا تبخیر کم شود چرا که بنزین سریع تبخیر می شود.

اگر تانکر بنزین در حال تخلیه ی بنزین است بنزین نزنید

زمانی که تانکر بنزین در حال تخلیه ی بنزین است بنزین نزنید چرا که این تخلیه سبب می شود بنزین موجود در جایگاه های بنزین به هم بخورد و اینگونه مواد تهنشین شده و آلودگی در ته مخزن بالا می آید و زمان سوختگیری، این آلودگی ها وارد باک بنزین ماشین می شود.

بهترین زمان بنزین زدن در ماشین

سوخت گیری در اول صبح می تواند به نوعی صرفه جویی در هزینه سوخت خودرو داشته باشد و این صرفه جویی قابل توجه است به ویژه اگر کارکرد ماشین شما زیاد باشد و دفعات زیادی را به پمپ بنزین مراجعه می کنید بهتر است که اول صبح برای بنزین زدن به پمپ بنزین مراجعه نمایید.

پمپ بنزین ها بنزین را در زیر زمین نگهداری می کنند و اول صبح که زمین سرد است بنزین تراکم بیشتری دارد و اینگونه با پرداخت هزینه کم، سوخت بیشتر و متراکم تری را خواهید زد. پمپ بنزین جریان بنزین را محاسبه می کند و به تراکم بنزین کاری ندارد پس اگر در دمای کم هوا، سوخت گیری کنید صرفه جویی در هزینه خواهید داشت.

قبل از بنزین زدن چکار کنیم؟

قبل از هر چیز ببینید در باک ماشین کدام سمت است. بعد از وارد شدن به جایگاه بنزین، ماشین را به گونه ای بگذارید تا در باک، در فاصله ی نیم متری با پمپ قرار داشته باشد. قبل از پیاده شدن موارد زیر را حتما بررسی نمایید:

  • اگر ماشین دستی است حتما در حالت خلاص گذاشته شود و اگر ماشین اتومات می باشد آن را روی حالت P قرار دهید.
  • ترمز دستی را بکشید.
  • ماشین را حتما خاموش نمایید. توصیه می شود که چراغ های خودرو را خاموش کنید.
  • به هیچ عنوان با سیگار روشن در داخل جایگاه نباشید.
  • در جایگاه بنزین در حال مکالمه با موبایل نباشید.
  • همه افراد حامل بار الکتریکی می باشند که می تواند به صوت جرقه این بار الکتریکی خود را نشان دهند، پس قبل از خروج از ماشین، دستتان را به قسمت فلزی بدنه ی ماشین بزنید.
  • سوئیچ خودرو را با خود ببرید.

نحوه ی بنزین زدن در جایگاه سوخت

در باک را باز کنید. در بعضی ماشین ها مانند پراید در باک با دکمه ای از داخل ماشین باز می شود ولی در ماشین های دیگر مانند سمند با باز کردن قفل مرکزی در باک هم باز می شود.

کار کردن با دستگاه کارت خوان راحت است و باید طبق مراحل زیر اقدام کنید:

  1. کارت بنزین را طوری در قسمت اسلات کارت خوان قرار دهید که تراشه ی طلایی رنگ آن به سمت بالا باشد.
  2. زمانی که عبارت ( رمز را وارد کنید ) روی صفحه آمد، رمز را وارد نمایید. توجه داشته باشید که باید با قدرت کلید دستگاه کارت خوان را فشار دهید.
  3. اگر رمز کارت را تغییر نداده اید بدانید که به صورت پیش فرض رمز کارت بنزین، چهار رقم آخر کد ملی مالک خودرو است.
  4. بعد از وارد نمودن رمز، دکمه ی سبز رنگ تایید را فشار دهید و بعد از قدری صبر کردن، پمپ فعال خواهد شد.

نحوه ی کار با نازل بنزین

زمانی که همگی اعداد نمایشگر پمپ صفر شدند، زمان زدن بنزین می باشد، دسته ی نازل را از دستگیره بگیرید و به سمت بالا و بیرون خارج نمایید. سر نازل را در باک ماشین قرار دهید. با فشردن دستگیره به سمت بالا، بنزین خارج می شود. نشانگر های پمپ بنزین مقدار لیتر مصرفی و مبلغ را لحظه به لحظه به شما نشان می دهند.

توجه داشته باشید که دستگیره ی نازل به صورت صفر و یک عمل نمی کند و کاملا آنالوگ می باشد و این یعنی با فشار کمتر، بنزین کمتری خارج می شود. توصیه می شود که دستگیره ی نازل را تا انتها فشار ندهید چرا که احتمال خروج هوا به جای بنزین در این حالت خواهد بود و اینگونه شما هزینه ی هوای خارج شده از پمپ را پرداخت می کنید.

می توانید برای جلوگیری از کمردرد، ضامن را بعد از فشردن اهرم درگیر نمایید ولی باید حواستان به نازل باشد چرا که هر لحظه امکان دارد با یک لرزش یا تکان از باک بنزین خارج شود.

در صورتی که می خواهید به میزان مشخصی بنزین بزنید لازم است که سوئیچ ماشین را در حالت نیمه باز بگذارید تا آمپر میزان بنزین را به صورت لحظه ای برایتان نشان دهد و به راحتی نازل را روی ضامن قفل کرده و به آمپر نگاه کنید و زمانی که به میزان مورد نظرتان رسید دستگیره ی نازل را از ضامن خارج و با کمترین فشار به بنزین زدن ادامه دهید. برخی از جایگاه های بنزین دارای قطع کن اتوماتیک هستند پس بهتر است قبل از زدن بنزین این موضوع را از مسئول جایگاه پیگیر شوید. در صورتی که پمپ، فاقد قطع کن اتومات بود به صدایی که از لوله ی باک خارج می شود گوش دهید.

بعد از سوخت گیری چه کار کنیم؟

بعد از اتمام سوخت گیری باید نازل را از باک خارج کرده و اجازه دهید قطره های آخر بنزین هم درون باک بریزد و زمانی که دیگر چکه نکرد نازل را سر جایش بگذارید. برای اینکه این قطره ها زودتر خارج شوند نازل را به باک نزنید چرا که امکان دارد جرقه ایجاد شود و انفجار رخ دهد. لوله ی نازل را به سمت بالا بگیرید تا قطره ای از بنزین روی زمین نریزد. هنگام گذاشتن نازل در سر جایش باید حواستان باشد تا بنزین روی لباستان نریزد چرا که اینگونه بوی بدی می گیرید.

در باک را سفت کرده و کارت سوخت خود را با زدن دکمه ی خروج در کارت خوان، خارج نمایید. مبلغ را حساب کرده و ماشین را روشن و حرکت کنید.

پرداخت مبلغ سوخت در پمپ بنزین

در پمپ بنزین برای پرداخت هزینه بنزین می توانید یا پول نقد پرداخت کنید و یا با کارت اعتباری این مبلغ را بپردازید. در جایگاه های پمپ بنزین دستگاه های پرداخت ستونی وجود دارد که تنها با وارد نمودن شماره ی پمپی که استفاده نموده اید و کشیدن کارت، می توانید مبلغ را پرداخت کنید و در این روش دیگر نیازی به وارد نمودن مبلغ ندارید.

در نهایت در صورتی که به هر دلیل بنزین خودرو شما تمام شد می‌توانید روی خدمات امداد خودرو حساب باز کنید.

۴.۵/۵ - (۴ امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

هنگام بنزین زدن، از لباس‌های ضد الکتریسیته ساکن استفاده کنید و از لمس سطح‌های فلزی انتقال برق خودرو خودداری کنید. این اقدامات می‌توانند خطرات الکتریکی را کاهش دهند.

نکات خیلی خوبی بود بعضی ها را شنیده بودم ولی بعضی ها واقعا جدید بود

09139999228
پیمایش به بالا