علائم خرابی رله دوبل خودرو

رله دوبل یک قطعه در ماشین است که کنترل و برق رسانی به قسمت های سوخت رسان و کامپیوتر را در ماشین برعهده دارد. در صورت خرابی رله دوبل خودرو به طور معمول ماشین روشن نمی شود و به نوعی اختلال در عملکرد دارد از این رو بنزین کافی به موتور نمی رسد و در نتیجه شمع ها جرقه نمی زنند و ماشین روشن نمی شود.

با توجه به خروجی پلاتین رله دوبل، یکی از موارد برق سانی رله دوبل، ECU می باشد که با خرابی رله دوبل ماشین، ECU موتور در خودرو متوجه اختلال در سیستم برق رسانی می شود و در نتیجه با روشن شدن چراغ چک این اختلال را نشان می دهد. پس در صورتی که با استارت زدن، ماشین روشن نمی شود و هم اینکه چراغ چک روشن میشده است حتما رله دوبل ماشین را بررسی نمایید، به احتمال خیلی زیاد مشکل در خرابی رله دوبل خواهد بود.

اگر در مورد تعمیر خودرو اطلاعاتی ندارید بهتر است از امداد خودرو اصفهان کمک بگیرید تا خودرو شما بصورت تخصصی توسط تعمیرکاران مجاز تعمیر گردد.

علائم خرابی رله دوبل خودرو
علائم خرابی رله دوبل خودرو

رله دوبل ماشین

رله دوبل از اجزای برقی ماشین های انژکتوری است که دقیقا مانند جعبه تقسیم برق عمل می کند و دارای یک کانکتور 15 پایه و دو عدد رله جدا از هم می باشد. رله دوبل وظیفه ی رساندن برق 12 ولت به قسمت های مختلف سوخت رسان و همچنین برق رسانی به کامپیوتر و یا قسمت ECU از طریق باتری را دارد. رله دوبل از دو رله مجزا تشکیل شده است که هر کدام یک سیم پیچ و یک هسته مغناطیسی و یک کنتاکت دارد.

در صورتی که سیم کشی ها در ماشین مستقیم انجام می شد و از رله دوبل استفاده ای نمی گشت در این صورت هم طول و هم وزن دسته سیم ها در ماشین زیاد می شد و هم اینکه داغ شدن سیم های حاوی جریان آمپر بالای برق را به دنبال داشت.

رله دوبل در واقع قطعه ای است که کار کنترل و برق رسانی به قسمت های مختلف سوخت رسان و کامپیوتر را در ماشین بر عهده دارد. رله دوبل وقتی دچار اختلال شود و معیوب گردد، ماشین روشن نمی شود. رله دوبل در سه حالت سوئیچ بسته، سوئیچ باز و خودرو روشن برق مورد نیاز قطعات ماشین را تامین می کند. قطعات در این حالت ها نیروی الکتریکی متفاوتی نیاز دارند از این رو رله دوبل در خودرو بکار رفته تا در این سه حالت میزان برق رسانی مناسب به قطعات مورد نظر را انجام دهد.

قطعاتی چون پمپ بنزین، ECU، کویل، انژکتور، شیر کنیستر، چراغ چک، گرمکن دریچه گاز، گرمکن سنسور اکسیژن از جمله قطعاتی هستند که رله دوبل برقشان را تامین می کند. قطعات ذکر شده قطعات مهمی در ماشین هستند که با نیروی برق کار می کنند و در صورت اختلال در ارسال میزان ولتاژ برق، ماشین کلا خاموش می شود و یا عملکرد ضعیفی خواهد داشت.

علائم خرابی رله دوبل خودرو
علائم خرابی رله دوبل خودرو – امداد خودرو اصفهان

چه خودروهایی دارای رله دوبل هستند؟

  • خودروی پراید انژکتوری در تمام مدل های تولید شده
  • پیکان انژکتوری و پیکان وانت در تمامی مدلهای تولیدی
  • سمند با موتور XU7 غیر مولتی پلکس در تمامی مدل ها
  • پرشیا با موتور XU7 غیر مولتی پلکس از مدل ۸۱ و پرشیا مدل ۷۹ و ۸۰ با رله متفاوت با سایر خودروها
  •  پژو ۲۰۶ فقط تیپ یک (رله دوبل مخصوص و متفاوت با سایر خودروها)
  • خودروی دنا و سمند EF7 در تعداد محدودی
  • رله آردی و روا در تمامی مدل ها موجود است.
  • خودروی ۴۰۵ موتور ۱۸۰۰ در تمامی مدل ها

رله دوبل در کجای ماشین قرار گرفته است؟

محل قرارگیری رله دوبل در ماشین های مختلف، متفاوت است. مثلا رله دوبل در خودروی پژو 405 و سمند در نزدیکی رادیات و در سمت راننده قرار دارد و در پژو 206 رله دوبل در محفظه ی BM34 می باشد. در پراید، رله دوبل در کنار باتری قرار دارد و در سایر خودرو ها در محفظه ی ECU می باشد.

علائم خرابی رله دوبل خودرو
علائم خرابی رله دوبل خودرو – امداد خودرو اصفهان

علائم خرابی رله دوبل ماشین

  • روشن نشدن ماشین از اولین علائم خرابی رله دوبل می باشد که اگر پس از استارت زدن خودرو روشن نشد ممکن است به دلیل اختلال یا خرابی رله دوبل ماشین باشد. خرابی رله دوبل ماشین، عملکرد پمپ بنزین، انژکتور ها و کویل دوبل را مختل می کند. هنگام خرابی رله دوبل در خودرو با اینکه موتور استارت می خورد ولی چون بنزین به مقدار لازم به موتور نمی رسد، شمع ها جرقه ای نمی زنند.
  • در صورتی که بعد از باز کردن سوئیچ خودرو، چراغ چک ماشین روشن نشد، ممکن است به دلیل خرابی رله دوبل ماشین باشد.
  • اگر زمانی که سوئیچ را باز می کنید صدای آغاز فعالیت پمپ بنزین را نشنیدید امکان دارد که رله دوبل دچار اختلال شده باشد.
  • زمانی که سوئیچ خودرو را باز می کنید صدای تیک خفیفی را می شنوید که اگر رله دوبل معیوب باشد این صدای تیک خفیف شنیده نمی شود.

عیب یابی رله دوبل ماشین

برای عیب یابی رله دوبل ماشین راه های مختلفی وجود دارد که می تواند شما را در یافتن عیب خودرو یاری نماید.

با استفاده از دیاگ یا همان دستگاه عیب یاب

با دیاگ زدن به طور مستقیم نمی توانید سلامت رله دوبل را در یابید اما برای تست عملگرها باید ابتدا از سلامت رله دوبل ماشین اطمینان یابید.

با استفاده از دستگاه مولتی متر

برای استفاده از دستگاه مولتی متر باید سلکتور یا کلید دستگاه مولتی متر را روی قسمت اهم متر قرار دهید و سپس سیم های مشکی و قرمز را در قسمت های مربوطه در دستگاه مولتی متر گذاشته و بعد از آن دو سر سیم های قرمز و مشکی را به پایه های مربوطه اتصال دهید و سپس میزان مقاومت سیم پیچ های رله دوبل ماشین را یادداشت نموده و با مقادیر استاندارد مقایسه کنید و در صورتی که میزان این مقاومت ها اختلاف داشت و مقادیر این اختلاف ها بالا بود، بدانید که رله دوبل ماشین باید تعویض گردد.

یکسره کردن رله دوبل ماشین

زمانی که رله دوبل ماشین خراب شده است باید حتما آن را تعویض کنید و اگر قطعه رله دوبل در دسترس نیست و آن را پیدا نکرده اید می توانید آن را به صورت موقت یکسره نمایید.

یکسره کردن رله دوبل یک راه حل موقتی است و به عنوان یک راه حل دائمی توصیه نمی شود. یکسره کردن رله دوبل می تواند به سیستم برق خودرو آسیب برساند. قبل از یکسره کردن رله دوبل، حتماً از عیب یابی دقیق سیستم برق خودرو خود مطمئن شوید.

برای یکسره کردن رله دوبل ماشین باید:

  • در ماشین با کامپیوتر زیمنس به پایه ی شماره 1 و 4 و 13 سوکت رله دوبل برق مثبت وصل نمایید.
  • در خودرو های با کامپیوتر بوش و ساژم باید برق مثبت را به پایه های 1 و 4 و 5 و 13 اتصال دهید.
  • در 206 تیپ2 برق مثبت را به فیوز f15 و f4 و به پایه ی 8 سوکت مشکی BM34 برق مثبت می دهید.
  • در 206تیپ 5 تنها باید به فیوزهای F4 و F15 برق مثبت را اتصال دهید.
  • در ماشین های پراید، 405، سمند و پارس می توان با اتصال برق مثبت به پایه های 1،4،5،13 رله دوبل را یکسره نموده و ماشین را روشن کرده تا سریع تر خود را به یک تعمیرگاه کار بلد و با تجربه برسانید.
  • در برخی از ماشین ها سوکت کویل ماشین دارای سیمی اضافه است که زمان خرابی رله دوبل می توانید با اتصال برق مثبت، ماشین را روشن کنید.

مدل ایسیو زیمنس بایفیول( دوگانه) که در تمامی انواع خود دارای ایموبالیزر است، بر روی خودروهای دوگانه سوزی مانند خودروهای پراید، ۴۰۵ ، پژو روآ سال و مزدا ۲۰۰۰ دوگانه سوز مورد استفاده قرار گرفته است. این ایسیو ها با کدهای CBR-CBE-CB8-CB7-CA6-CA5-CA4-CA2-CA0 عرضه شده اند.

مدل های ایسیو CGE بدون فلش یکی از پرکاربردترین مدل ها است که در خودروهای پراید، تیبا، ساینا و خودرو پارس سال مورد استفاده قرار گرفته است.

از اولین سری نیمه انژکتوری پراید تا جدیدترین مدلهای آن از ایسیو زیمنس استفاده کرده اس. به جز موارد اندکی که بین سال های ۸۵ تا ۸۷ که از ایسیو والئو، مدل های ۹۰ که از ایسیوهای بوش و مدل های سال ۹۲ که از ایسیو SSAT استفاده می شد، در سایر مدل ها از ایسیوی زیمنس استفاده شده است.  در مدل های پراید زیر ۹۲  از زیمنس های معمولی و در مدل های بالای ۹۲ از زیمنس های CIM  استفاده شده است. از مدل ۹۷ به بعد نیز از ایسیو های زیمنس LZNF  استفاده شده است.

تمامی مدل های خودروی تیبا و ساینا دنده ای و مزدا ۲۰۰۰ نیز از ایسیو زیمنس CIM استفاده شده است و مشابه پراید در تعدادی از مدل های ۹۷ به بالا نیز ایسیو های LZNF استفاده شده است.

خودروی ۴۰۵، پارس و خودروی سمند نیز مدل های زیمنس بنزینی و در مدل های گاز سوز آن از زیمنس گاز تک سوکت کور استفاده شده است. در موارد اندکی از سمندهای EF7 نیز مدل زیمنس CIM استفاده شده است.

خودروی RD، روآ و پیکان وانت با زیمنس معمولی یکی دیگر از موارد کاربرد این ایسیو است.

خودروی ۲۰۶ مدل ۹۲ به بالا نیز در برخی از مدل ها از ایسیو زیمنس CIM  استفاده شده است.

خودروی L90 در تمامی تیپ ها مدلها هم دنده دستی و هم اتومات نیز ایسیو مورد استفاده ایسیو زیمنس است.

یکی دیگر از خودروهای دارای ایسیو زیمنس نیسان زامیاد است. این خودرو دارای زیمنس های CIM در دو نوع تک سوز و دوگانه است. در تازه ترین مدل های این خودرو ایسیوهای CIX34 و CIX48 استفاده شده است.

یکسره کردن رله دوبل پژو

برای یکسره کردن رله دوبل پژو ابتدا سوئیچ را خاموش کرده و سوکت باتری را جدا کنید. جعبه فیوز BM34 را پیدا کنید. این جعبه در سمت چپ داشبورد، زیر فرمان قرار دارد. درب جعبه فیوز را باز کنید. رله دوبل را پیدا کنید. رله دوبل یک قطعه مکعبی شکل است که usually با رنگ مشکی یا قهوه ای است. با استفاده از سیم چین، سیم های مربوط به پایه های 85 و 86 رله دوبل را جدا کنید. سیم های جدا شده را به هم وصل کنید. با استفاده از چسب برق، محل اتصال سیم ها را عایق بندی کنید. سوکت باتری را وصل کنید. سوئیچ را روشن کنید و عملکرد سیستم برق خودرو را بررسی کنید.

در خودروهای پژو ۲۰۶ تیپ دو و سه به فیوز ۴ و ۱۵ و پایه ی ۸ سوکت مشکی bm34 برق مستقیم دهید. در خودروی پژو ۲۰۶ تیپ ۵ و ۶ به فیوز ۴ و ۱۵ برق مستقیم میدهیم.

در صورت عدم آشنایی با مراحل یکسره کردن رله دوبل، از یک مکانیک کمک بگیرید. استفاده از راه حل های جایگزین به جای یکسره کردن رله دوبل ایمن تر و مطمئن تر است. حتی اگر مجبور شوید با یدک کش ماشین خود را به یک تعمیرگاه معتبر حمل کنید.

علائم خرابی رله دوبل خودرو
خراب شدن رله دوبل – امداد خودرو اصفهان

علائم خرابی رله دوبل پراید

پراید یکی از ماشین هایی است که خرابی رله دوبل در آن زیاد مشاهده میشود. همانطور که در بالا نیز اشاره شد با مراقبت صحیح از رله دوبل می توانید از بروز مشکلات جدی در خودرو خود جلوگیری کنید. رله دوبل پراید در کنار باتری خودرو قرار دارد. این رله یک قطعه مصرفی است و باید به طور مرتب بررسی شود. با توجه به الکترونیکی بودن این قطعه و احتمال سوختن ناگهانی آن بهتر است همیشه یک رله دوبل زاپاس در خودرو داشته باشید.

برای تست رله دوبل پراید ابتدا سوئیچ را باز کنید. به صدای پمپ بنزین گوش دهید. اگر صدای پمپ بنزین را شنیدید، رله دوبل سالم است. اگر صدای پمپ بنزین را نشنیدید، سیم های مربوط به پایه های 85 و 86 رله دوبل را با یک اهم متر تست کنید. اگر اهم متر مقاومت بی نهایت را نشان داد، رله دوبل خراب است.

در صورت مشاهده هر یک از این علائم، باید به یک مکانیک مراجعه کنید تا رله دوبل را بررسی و در صورت نیاز تعویض کند.

عدم روشن شدن خودرو

  • اگر خودروی شما پس از استارت زدن روشن نمی‌شود، ممکن است رله دوبل خراب شده باشد.
  • رله دوبل وظیفه برق رسانی به قطعات مهمی مانند پمپ بنزین، ECU و انژکتورها را بر عهده دارد.
  • با خرابی رله دوبل قطعات الکترونیکی ماشین برق دریافت نمی‌کنند و خودرو روشن نمی‌شود.

عدم شنیدن صدای پمپ بنزین

  • هنگام باز کردن سوئیچ، باید برای دو الی سه ثانیه صدای پمپ بنزین شنیده شود.
  • اگر صدای پمپ بنزین را نمی‌شنوید، ممکن است به علت خرابی رله دوبل باشد.
  • رله دوبل وظیفه برق رسانی به پمپ بنزین را بر عهده دارد.
  • با خرابی رله دوبل پمپ بنزین برق دریافت نمی‌کند و بنزین به موتور نمی‌رسد.

روشن شدن چراغ چک

  • اگر پس از باز کردن سوئیچ، چراغ چک روشن نمی‌شود، می‌تواند نشانه‌ی خرابی رله دوبل باشد.
  • رله دوبل وظیفه برق رسانی به ECU را بر عهده دارد.
  • با خرابی رله دوبل باعث میشود ECU برق دریافت نکند و چراغ چک روشن نمی‌شود.

عدم وجود جرقه در سر شمع

  • اگر با استارت زدن جرقه در سر شمع ها ایجاد نمی‌شود، ممکن است به علت خرابی رله دوبل باشد.
  • رله دوبل وظیفه برق رسانی به کوئل را بر عهده دارد.
  • خرابی رله دوبل باعث می‌شود کوئل برق دریافت نکند و جرقه در سر شمع ها ایجاد نمی‌شود.

نوسانات دور موتور

  • اگر دور موتور نوسان دارد، ممکن است به علت خرابی رله دوبل باشد.
  • رله دوبل وظیفه برق رسانی به انژکتورها را بر عهده دارد.
  • خرابی رله دوبل باعث می‌شود انژکتورها برق دریافت نمی‌کنند و پاشش سوخت به طور صحیح انجام نمی‌شود.

بوی سوختگی

  • اگر بوی سوختگی از خودرو به مشام می‌رسد، ممکن است به علت خرابی رله دوبل خراب باشد.
  • رله دوبل وظیفه قطع و وصل جریان برق را بر عهده دارد.
  • خرابی رله دوبل ممکن است باعث شود جریان برق به طور دائم وصل بماند و باعث سوختگی سیم ها و قطعات دیگر شود.

علائم خرابی رله دوبل پژو 405

رله دوبل پژو 405 در قسمت نزدیکی رادیاتور و در سمت راننده قرار دارد. رله دوبل یک قطعه مصرفی است و باید به طور مرتب بررسی شود. با توجه به اینکه ممکن است رله دوبل به صورت ناگهانی بهتر است همیشه یک رله دوبل زاپاس در خودرو داشته باشید.

خرابی رله دوبل می تواند باعث بروز مشکلاتی مانند، کاهش شتاب و قدرت موتور، افزایش مصرف سوخت ، کاهش راندمان موتور، ایجاد مشکل در سیستم تهویه مطبوع می شود و دربرخی موارد خودرو حین حرکت خاموش میشود و بعد از آن استارت میخورد ولی روشن نمیشود چراکه رله دوبل وظیفه برق رسانی به قطعات مختلف موتور را بر عهده دارد.

تعویض رله دوبل در پژو 206

در صورت عدم آشنایی با مراحل تعویض رله دوبل، از یک مکانیک کمک بگیرید و خودتان در این خصوص اقدامی انجام ندهید.

برای تعویض رله دوبل در پژو 206 ابتدا باید سوئیچ را خاموش کرده و سوکت باتری را جدا کنید سپس جعبه فیوز BM34 را پیدا کنید. این جعبه در سمت چپ داشبورد، زیر فرمان قرار دارد. درب جعبه فیوز را باز کنید. رله دوبل را پیدا کنید. رله دوبل یک قطعه مکعبی شکل است که usually با رنگ مشکی یا قهوه ای است. با استفاده از آچار بکس، پیچ های رله دوبل را باز کنید.

رله دوبل را از جعبه فیوز خارج کنید. رله دوبل جدید را در جای خود قرار دهید. پیچ های رله دوبل جدید را با استفاده از آچار بکس ببندید. درب جعبه فیوز را ببندید. سوکت باتری را وصل کنید. سوئیچ را روشن کنید و عملکرد رله دوبل را بررسی کنید.

مراحل تعویض رله دوبل در پژو 206 تیپ 2 تا 5 با تیپ 6 متفاوت است. در تیپ 2 تا 5، رله دوبل به صورت جداگانه در زیر فرمان قرار دارد. اما در تیپ 6، رله دوبل در داخل جعبه فیوز BM34 قرار گرفته است.

4.7/5 - (6 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
5 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

روشن نشدن ماشین نشونه ی خرابی رله دوبل میتونه باشه

چشمتون روز بد نبینه یه روز وسط اتوبان خرازی صبح زود رله دوبل سمند خراب شد . جالبه بعد از یک ساعت که منتظر یدک کش موندم شانسی استارت زدم ماشین راه افتاد ولی دوباره کاشان گذاشتم

به لطف این مقاله موفق شدم بدون سردرگمی رله دوبل ماشینمو پیدا و تعویض کنم. قبلاً فقط فکر می‌کردم یه جایی تو ماشین وجود داره که اگه خراب شه باید ببرم تعمیرگاه، ولی حالا دیگه خودم درستش می‌کنم.

با دونه دونه علائمی که توی مقاله ذکر کردین، متوجه شدم که وقت تعویض رله دوبل رسیده، دیگه واقعاً از این بوق و سوت‌های اضافی خسته شده بودیم.

مثل اینکه این رله دوبل یه قطعه مهم‌تریه تو ماشین از اونی که فکر می‌کردم. مقاله‌تون خیلی جامع و مفید بود برای درک مشکلم.

09139999228
پیمایش به بالا