روشن شدن فن بعد از خاموش شدن ماشین

ماشین خود را پارک کرده و خودرو را خاموش می کنید. بعد از پیاده شدن از خودرو متوجه می شوید که فن خنک کننده موتور با وجود خاموش بودن خودرو همچنان کار می کند. روشن شدن فن بعد از خاموش شدن ماشین چیز عجیبی نیست و حتی میتوان گفت خوب است فن خنک کننده موتور تا چند دقیقه بعد از خاموش کردن ماشین کار کند.

پس از خاموش کردن خودرو، فن خودرو برای چند دقیقه کار خواهد کرد، زیرا ممکن است سطح مایع خنک‌کننده پایین باشد و اینگونه باعث داغ شدن موتور شود و در نتیجه نیاز به کار بیشتر فن برای خنک نگه داشتن موتور داشته باشد. به همین دلیل است که ممکن است پس از خاموش شدن احتراق خودرو، فن خودرو روشن بماند.

اگر بعد از خاموش کردن احتراق، فن خودرو روشن بماند، می تواند علت های متفاوتی داشته باشد. فن رادیاتور خودرو با داده هایی که از ECU خودرو دریافت می کند در زمان های لازم روشن و یا خاموش می شود تا با افزایش دادن جریان هوای خنک، به خنک شدن موتور کمک نماید.

شاید برایتان پیش آمده که فن خودرو بعد از خاموش کردن خودرو به مدت طولانی روشن می ماند و به اصطلاح یکسره شده است و یا ممکن است که یکباره روشن شدن فن بعد از خاموش شدن ماشین را داشته باشید که این مشکل می تواند بر روی عملکرد موتور تاثیرگذار بوده و مشکلاتی را هم برای خودرو ایجاد نماید.

دمای موتور یا همان مایع خنک کننده تعیین گر آن است که فن خودرو روشن و یا خاموش گردد. زمانی که دمای موتور خودرو به ۹۳ تا ۱۱۰ درجه سانتی گراد رسید فن رادیاتور خودرو فعال می شود تا موتور خودرو را خنک کند.

روشن شدن فن بعد از خاموش شدن ماشین
روشن شدن فن بعد از خاموش شدن ماشین – امداد خودرو اصفهان

فن خودرو

فن خودرو وظیفه خنک کردن موتور خودرو را دارد. فن خودرو معمولا در دمای ۹۰ درجه به بالا روشن می شود ولی در برخی از موارد در دمای پایین هم روشن می شود.

سیستم خنک کننده موتور خودرو، گرمای تولید شده در موتور را کنترل می کند و به گونه ای عمل می کند که با روشن شدن موتور خودرو دمای موتور خودرو در کمترین زمان به حدی برسد که برای احتراق مناسب بوده و از افزایش دمای بیش از حد جلوگیری گردد تا دیگر قطعات و سیستم های خودرو دچار آسیب نشوند.

رادیاتور خودرو از طریق فن رادیاتور و حرکت خودرو به سمت جلو خنک می شود و اینگونه دمای موتور خودرو کاهش می یابد.

دلیل روشن شدن فن بعد از خاموش شدن ماشین

در بسیاری از خودروها، کارکردن فن خنک کننده موتور برای چند دقیقه پس از خاموش شدن خودرو طبیعی است و این امر برای رفع گرمای ایجاد شده در موتور و محفظه موتور طراحی شده است ولی گاهی این روشن شدن فن خودرو بعد از خاموش شدن ماشین امری غیرعادی می باشد و چندین دلیل برای این عیب در خودرو وجود دارد که باید در اولین فرصت جویای علت شد و بعد از عیب یابی خودرو، در جهت رفع این مشکل برآمد.

در کل اگر فن خودرو برای مدت طولانی پس از خاموش کردن احتراق خودرو کار کند، مثلاً بیش از ۱۰ دقیقه، ممکن است نشان دهنده مشکلی باشد که باید توسط یک مکانیک حرفه ای برطرف شود. این مشکل می تواند مربوط به هر یک از این موارد باشد با امداد خودرو اصفهان همراه باشید:

سطح خنک کننده پایین

یکی دیگر از دلایل روشن ماندن فن بعد از خاموش شدن ماشین سطح پایین مایع خنک کننده است که می تواند باعث داغ شدن موتور شود و در نتیجه نیاز به کار بیشتر فن خودرو برای خنک نگه داشتن موتور خودرو باشد. اگر سطح مایع خنک کننده خودرو پایین است برای جلوگیری از گرمای بیش از حد، به این مشکل رسیدگی کنید.

خرابی سیستم خنک کننده

مشکلات سیستم خنک کننده، مانند خرابی ترموستات، گرفتگی رادیاتور، یا خرابی پمپ آب، می تواند باعث داغ شدن بیش از حد موتور روشن ماندن فن بعد از خاموش شدن ماشین شود. توصیه می شود یک مکانیک حرفه ای عیب یابی داشته باشید و مشکلات سیستم خنک کننده را برطرف کنید.

خرابی ترموستات خودرو

ترموستات خودرو قطعه ای در خودرو است که در مسیر آب قرار می گیرد و در صورتی که ترموستات خودرو دچار مشکل شود و به اصطلاح ترموستات قفل کند، مانعی در سیستم گردش آب خواهد شد و اینگونه آب گردش نمیکند و در نتیجه دمای موتور بالا می رود و فن خودرو برای خنک کردن موتور خودرو شروع به کار می نماید و باعث روشن ماندن فن بعد از خاموش شدن ماشین خواهد شد.

خرابی ترموستات خودرو علائمی چون نشت آب رادیات، مصرف زیاد روغن موتور، تغییرات مداوم و نامنظم درجه آمپر، افزایش غیر عادی مصرف سوخت و همچنین بالا رفتن بیش از حد دمای موتور و همچنین جوش آمدن خودرو به محض روشن شدن خودرو را به دنبال دارد. با رفع عیب ترموستات خودرو می توانید مشکل روشن شدن فن بعد از خاموش شدن ماشین را رفع نمایید.

خرابی سنسور دمای موتور در خودرو

وظیفه سنسور دمای موتور، ارسال داده های مربوط به دمای موتور به ECU می باشد. اگر سنسور دمای موتور خراب شود، ECU دستور روشن شدن و خاموش شدن فن خودرو را نخواهد داد.

روشن ماندن سیستم تهویه مطبوع خودرو

روشن ماندن سیستم تهویه مطبوع خودرو می تواند سبب روشن ماندن فن بعد از خاموش شدن ماشین شود تا گرمای کندانسور را دفع نماید. این عملکرد عادی است و به خنک شدن موتور کمک می کند.

مشکلات الکتریکی

مشکلات الکتریکی مانند خرابی رله یا اتصال کوتاه در مدار فن نیز می‌تواند باعث روشن ماندن فن بعد از خاموش شدن ماشین شود. بهتر است یک مکانیک حرفه ای عیب یابی کرده و هرگونه مشکل الکتریکی خودرو را برطرف کنید.

خرابی ECU

ECU قطعه ی کامپیوتری در خودرو است که تمام داده ها به آن ارسال می گردد و این قطعه با پردازش داده ها دستورات لازم را برای هر بخش صادر می نماید. حال اگر ECU خودرو دچار عیب گردد، فن رادیاتور خودرو درست عمل نکرده و زمان مناسب برای خاموش شدن و یا روشن شدن را از دست می دهد.

فن خودرو توسط ECU خودرو کنترل می شود.  ECU ممکن است تشخیص دهد که موتور به خنک کننده اضافی نیاز دارد و فن را برای مدتی پس از خاموش شدن احتراق خودرو، روشن نگه دارد.

۴.۶/۵ - (۵ امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
09139999228
پیمایش به بالا