علائم خرابی ترمز خودرو و نحوه رفع آن

ترمز خودرو یکی از مهم ترین سیستم ها در خودرو است که وجود آن در خودرو بسیار ضروری بوده و خرابی در آن سبب مشکلات بسیاری در سیستم متوقف سازی خودور می شود و رانندگی را مختل می نماید. در این مقاله ما به علائم خرابی ترمز خودرو پرداخته ایم و شما را با اهمیت خرابی ترمز خودرو و نحوه رفع این خرابی آشنا می کنیم.

ترمز خودرو نیازمند نگهداری درست و صحیح است چرا که مستقیما با جان راننده و دیگر سرنشینان خودرو کار دارد. اگر سیستم ترمز خودرو که مهمترین سیستم در خودرو به حساب می آید خراب شود، خسارات مالی و جانی فراوان و جبران ناپذیری خواهد داشت، پس بعد از روشن نمودن خودرو حتما ترمز های خودرو را چک بفرمایید.

عدم توجه به علائم خرابی ترمز خودرو، سبب ایجاد تصادفات ناشی از عدم عملکرد صحیح ترمز خواهد شد. در صورتی که ترمز خودرو شما خراب شده به هیچ عنوان ریسک نکنید با کمک امداد خودرو اصفهان ماشین خودتون را به نزدیکترین تعمیرگاه مجاز یدک بکشید.

علائم خرابی ترمز خودرو و نحوه رفع آن
علائم خرابی ترمز خودرو و نحوه رفع آن – امداد خودرو اصفهان

خرابی ترمز خودرو

سیستم ترمز خودرو، انرژی حرکتی خودرو را به کمک ایجاد اصطکاک بین قطعات ترمز به گرمایی تبدیل می کند و کنترل حرکت را برای راننده امکان پذیر می نماید. بعد از مدتی ممکن است متوجه علائمی در ظاهر خودرو شوید که نشانگر مشکل و خرابی در سیستم ترمز است که در صورت مواجهه با این نشانه ها حتما به سراغ متخصصین این امر رفته و در جهت حل مشکل برآیید، تا از احتمال وقوع حادثه و تصادفات رانندگی جلوگیری نمایید. سیستم ترمز خودرو شامل قطعات بسیاری است که نقص در هر کدام از این قطعات، کل سیستم ترمز خودرو را مختل می کند. قطعات سیستم ترمز خودرو عبارتنداز:

دال ترمز و اهرم بندی آن، بوستر ترمز، پمپ اصلی ترمز، روغن ترمز و مخزن آن، شیلنگ خلا بوستر ترمز، لوله های انتقال روغن ترمز به چرخ ها، سیلندر ترمز چرخ ها، لنت های ترمز، دیسک ها و کاسه های ترمز چرخ ها، اهرم و سیستم ترمز دستی.

زمانی که ترمز می گیرید تمامی قطعات سیستم ترمز خودرو درگیر می شود و اگر یکی از قطعات دچار اختلال شود قطعا عملکرد کل سیستم مختل می شود و اینگونه می تواند منجربه ایجاد حادثه گردد.

علائم خرابی ترمز ماشین

علائم و نشانه های خرابی سیستم ترمز ماشین می تواند متنوع باشد. در این مقاله علائم و خرابی سیستم ترمز خودرو به اختصار بررسی می شود.

صدای عجیب

شنیدن صدای عجیب و غیر عادی مانند زنگوله یکی از نشانه های خرابی دیسک و صفحات ترمز خودرو، سیستم هیدرولیکی و یا خرابی سیلندر های ترمز است.

لرزش خودرو در زمان ترمز گرفتن

زمانی که ترمز می گیرید و خودرو می لرزد نشانه ی خرابی سیستم ترمز است و این مورد خرابی و اختلال در سیستم ترمز را خبر می دهد و ترک خوردن و زنگ زدن دیسک و صفحات ترمز را نشان می دهد.

در زمان ترمز گرفتن لرزش روی پدال ترمز و یا جای دیگر خودرو حس می شود. زمانی که روتور های سیستم ترمز خودرو، تاب دارند و سطحشان یکنواخت نیست، لنت ها به درستی کار نکرده و در نتیجه قدرت ترمز کم می شود و اینگونه به صورت لرزش در پدال ترمز حس خواهد شد.

فشار پایین سیستم ترمز

در صورتی که فشار سیستم ترمز پایین باشد در این صورت سیستم ترمز شما به درستی کار نمی کند و این موضوع منجر به ایجاد تصادفات شدیدی خواهد شد و در اینجا باید خودرو را سریعا متوقف نمود و  به سرعت به تعمیرکار مراجعه کرد.

دمای بالای دیسک های ترمز

در صورتی که صفحات ترمز فرسوده باشند، دیسک های ترمز خودرو مادام داغ می شوند و دمای آن ها بالاتر از حد معمول می شود. در این موارد حتما باید به نزد تعمیرکار و متخصصی این امر بروید و ماشین خود را تعمیر نمایید.

سفت نبودن پدال ترمز خودرو

اگر حس می کنید پدال ترمز پایین تر از جایی که باید، قرار گرفته است و برای ترمز گرفتن باید پدال ترمز را به سمت کف ماشین پایین تر ببرید، احتمالا لنت های ترمز خودرو فرسوده شده اند و یا اینکه در لوله های ترمز هوا وجود دارد و یا روغن ترمز نشت کرده است که همگی این موارد در صورت حل نشدن، مشکلات جدی را در پی دارند.

سفت شدن یا چوب شدن پدال ترمز به معنای افزایش مقاومت یا سختی در فشردن پدال ترمز است که از فشردن طولانی مدت پدال، سایش قطعات یا مشکل در سیستم ترمز ایجاد می شود. اگر پدال ترمز شما چوب شده است، بهتر است به یک تعمیرکار ماهر مراجعه کرده تا علت و راه‌حل مناسب برای رفع این مشکل را بررسی کند.

بوی سوختنی

زمانی که قطعات بیش از حد روی هم سایش یابند و گرما ایجاد شود، با گرفتن ترمز، بوی سوختنی در ماشین به مشام می رسد و این نشانگر خرابی ترمز ماشین است و احتمال خطر آتش سوزی را در ماشین دارد.

روشن شدن چراغ ABS

اگر چراغ ABS خودرو روشن شد، سریعا باید به مکانیک مراجعه نمایید. روشن شدن چراغ سیستم ABS در خودرو چندین مشکل احتمالی را خبر می دهد از این رو حتما باید برای حل مشکل به متخصصین این امر مراجعه نمایید تا از روی کد کامپیوتری، ایراد اصلی را مشخص کند.

کشیده شدن خودرو به چپ یا راست

توجه داشته باشید که زمانی که ترمز می گیرید، خودرو نباید به چپ یا راست کشیده شود. اگر متوجه شدید خودرو در زمان ترمز گرفتن به چپ یا راست کشیده می شود حاکی از آن است که لنت های ترمز به صورت ناموزون سایش پیدا کرده اند و یا ممکن است که پسماند در مایع ترمز یا سیلندر ترمز باشد.

دلایل خرابی ترمز خودرو

بی توجهی راننده خودرو

بی توجهی راننده خودرو یکی از علت های خرابی ترمز خودرو است. نوع رانندگی، در عمر سیستم ترمز ماشین بسیار تاثیرگذار است. اگر از الگوهای رانندگی پیروی نکنید، سیستم ترمز خودرو زودتر از موعد خراب می شوند. ترمز گرفتن های شدید و بیش از اندازه در مسافت های کوتاه، می تواند عمر لنت ها را کم کند.

داغ شدن بیش از اندازه لنت ترمز

لنت های ترمز بر اثر استفاده زیاد، داغ شده و در نتیجه می شکنند و یا سفت می شوند، زمانی که ترمز می گیریم بعد از مدت زیادی خودرو متوقف می شود.

آسیب دیدن دیسک روتور

در صورتی که دیسک روتور آسیب ببیند ماشین به سختی توقف می شود و این عمر لنت ها را کم می کند. زمانی که لنت ها را تعویض می کنید از مکانیک بخواهید تا دیسک ها را بررسی نماید.

نشتی مایع هیدرولیک

اگر مایع هیدرولیک یا روغن از موتور یا لوله های سیستم ترمز خودرو نشت کند، سیستم ترمز دچار مشکل می شود. برای رهایی از این مشکل باید همواره سطح مایع هیدرولیک را بررسی کنید.

رانندگی در آب یا گل و لای

اگر مادام در آب یا گل و لای رانندگی دارید، لنت ترمز ها و دیسک های روتور دچار مشکل خواهند شد. توجه داشته باشید زمانی که از محیط های گل و لای و آب عبور می کنید به آرامی رانندگی کنید و سرعت نگیرید تا مجبور نشوید که زیاد ترمز بگیرید.

کاهش فشار مایع هیدرولیک

اگر فشار مایع هیدرولیک ترمز کاهش یابد در این صورت نمی توانید خودرو را سریعا متوقف نمایید. اگر ترمز اصلا کار نمی کند یا عملکرد صحیحی ندارد، چند بار به آرامی به ترمز ضربه بزنید تا فشار مایع هیدرولیک در سراسر سیستم ترمز بیشتر شود. این عمل را در مواقع ضروری انجام دهید تا مشکل موقتا رفع شود و در سریع ترین زمان ممکن، ماشین را به مکانیکی ببرید تا مشکل بررسی گردد.

بارگیری بیش از اندازه ماشین

با ماشین بیش از حد تواناییش بار حمل نکنید. بار زیاد و بیش از حد، توانایی سیستم توقف خودرو را تغییر می دهد و حتی ممکن است به سیستم ترمز ماشین آسیب وارد شود.

پیشگیری از خرابی ترمز خودرو

رعایت اصول رانندگی

فشار مداوم بر پدال ترمز سبب می شود تا ترمز داغ کرده و به مرور آسیب دار شود. اگر مجبورید همیشه به پدال فشار متوسط بیاورید، مدتی ترمز را رها کرده تا خنک شود. حتی الامکان در آب و گل و لای رانندگی نکنید و در صورت اجبار، بهتر است به آرامی حرکت کنید و با سرعت نرانید تا مجبور به ترمز گرفتن با فشار نشوید.

بررسی گاه به گاه سیستم ترمز

هر چند وقت یکبار بهتر است به مکانیکی رفته و سیستم ترمز خودرو را چک نمایید و اینگونه از سلامت سیستم ترمز ماشین اطمینان یابید.

چک کردن روغن ترمز خودرو

هر از گاهی روغن ترمز را چک کنید تا یکباره نشتی نداشته باشد و روغن کم نکند چرا که اصطکاک اجزای سیستم ترمز، سبب داغ شدن سیستم خودرو می شود و روغن این اصطکاک را کم می کند.

توجه به علائم خرابی سیستم ترمز

اگر متوجه تغییر و خرابی در سیستم ترمز خودرو شدید، سریعا به تعمیرگاه برای رفع مشکل سیستم ترمز بروید تا از آسیب جدی به سایر قطعات خودرو جلوگیری شود و از خطر آسیب و تصادف ناشی از عدم عملکرد صحیح ترمز در امان بمانید.

Rate this post
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
09139999228
پیمایش به بالا