علائم خرابی استارت خودرو و نحوه رفع آن

استارت خودرو یکی از قطعات مهم در خودرو می باشد که وظیفه راه اندازی و روشن نمودن خودرو را بر عهده دارد. استارت همان هندل در قدیم است که بدون آن روشن کردن ماشین به سختی رخ می دهد. ما در این مقاله قصد داریم علائم خرابی استارت خودرو و نحوه ی رفع آن را برایتان توضیح دهیم.

استارت خودرو در اصل فرآیند احتراق را در خودرو آغازگر است و از این رو نقش کلیدی در هدایت و روشن کردن خودرو دارد. این قطعه مصرفی بوده و می تواند خراب شود و این خرابی استارت خودرو، علائمی دارد که باید بدانید و با نحوه رفع این خرابی استارت آشنا شوید.

علائم خرابی استارت خودرو ممکن است شامل مواردی مانند سرعت زیاد چراغ‌ها در حال دمیدن بدون آنکه موتور فعال شود، صدای عجیب یا غریب از قسمت استارتر، وجود سر و صدا یا رفت و آمد ناخواسته در هنگام چرخاندن کلید استارت و یا استارت‌نزدن موتور به صورت کامل می شود که همه از علائم خرابی استارت خودرو است.

امداد خودرو اصفهان بصورت شبانه روزی امکان ارسال یدک کش در سریعترین زمان ممکن را دارد پس در صورت خرابی استارت خودرو میتوانید روی کمک امداد خودرو اصفهان حساب کنید.

استارت خودرو چیست؟

استارت یا جلو‌بندی خودرو یک دستگاه الکتریکی است که برای راه‌اندازی موتور خودرو استفاده می‌شود. استارت وظیفه چرخاندن شفت چرخ‌دنده‌های موتور را تا زمانی که موتور راه‌اندازی شود بر عهده دارد. استارت معمولاً با استفاده از باتری خودرو تغذیه می‌شود و وظیفه انتقال نیرو به موتور را داشته تا این امکان فراهم شده و اینگونه موتور از حالت آماده‌به‌کار خارج و به حالت عادی خود برگردد.

استارت همان هندل های قدیمی است که در اصل شروع‌گر فرآیند احتراق بوده و در آغاز عملکرد موتور نقش حیاتی دارد. درون استارت آرمیچری وجود دارد که با میدان مغناطیسی به حرکت در می آید و اینگونه جریان الکتریکی به سیم پیچ های اطراف انتقال یافته و آرمیچر حرکت می کند و موتو خودرو کارش شروع می شود. استارت دارای بخش هایی به نام بالشتک، سیم پیچ، بدنه ی استارت، زغال استارت و پوسته ی استارت است که خرابی در هر یک از این بخش ها موجب اختلال در عملکرد استارت خودرو می شود.

11

علائم خرابی استارت خودرو

بسیاری از علائم خرابی استارت خودرو قبل از اینکه استارت خودرو خراب شود بروز میابد از این رو شما می توانید در اسرع وقت در جهت رفع خرابی استارت برآیید.

سخت استارت خوردن

زمانی که استارت خودرو به سختی زده می شود و یا گاهی به راحتی استارت می خورد و گاهی هم اصلا خودرو استارت نمی خورد نشان دهنده خرابی در استارت خودرو یا سیستم برق رسانی است.

استارت خوردن با تاخیر

زمانی که فرد چند بار پشت سر هم استارت می زند اما موتور روشن نمی شود یا استارت نمی خورد و بعد از چند بار استارت زدن پی در پی، خودرو استارت خورده و روشن می شود که این موضوع نشانگر وجود اشکال در سیستم برق رسانی و استارت خودرو است.

صدای تیک از محفظه موتور

یکی دیگر از علائم خرابی استارت خودرو، شنیدن صدای تیک مانند از محفظه ی خودرو است. زمانی که سوئیچ خودرو را باز می کنیم و برق به پشت آمپر می رسد، صدای تیک مانند را بلافاصله بعد از استارت شنیده می شود. در این حالت خودرو استارت نمی خورد و نشانگر خرابی در سیستم استارت خودرو است.

در گیر بودن استارت خودرو

یکی از علائم خرابی استارت خودرو آن است که بعد از روشن کردن خودرو، استارت خودرو مدتی با دنده فلایویل درگیر است.

عدم استارت خوردن

استارت نخوردن خودرو یکی دیگر از علائم خرابی استارت خودرو است. در این حالت با اینکه سوئیچ باز است و برق پشت آمپر رسیده است اما خودرو استارت نمی خورد و با زدن استارت، هیچ عکس العملی در خودرو اتفاق نمی افتد و صدایی از پشت موتور شنیده نمی شود. در این زمان باید بدانید که استارت خودرو شما کاملا از کار افتاده است و باید حتما خودرو را پیش متخصص ببرید تا در جهت رفع خرابی استارت خودرو برآید.

دلایل خرابی استارت خودرو

استارت خودرو هم مانند سایر قطعات دیگر خودرو خراب می شود و نیاز است تعمیر و یا تعویض گردد. خرابی استارت خودرو بر اثر دلایل زیر اتفاق می افتد:

کثیف شدن زغال استارت خودرو

یکی از رایج ترین دلایلی که سبب خرابی استارت خودرو می شود کثیف بودن زغال خودرو است. باید بدانید که کثیف بودن اتصالات بین زغال بدنه یا پیچ های استارت هم می تواند سبب ایجاد مشکل و خرابی در استارت شود.

قطع اتصال

از بین رفتن اتصال بین زغال و بالشت استارت از رایج ترین دلایل اختلال در عملکرد استارت می باشد.

چسبندگی

وجود چسبندگی بین زغال و بدنه و همچنین سایر بخش های استارت سبب می شود تا آرمیچر حرکت نکرده و در نتیجه استارت عمل نکند.

تمام شدن و یا شکسته شدن زغال

تمام شدن زغال از جمله عواملی است که موجب خرابی در استارت خودرو می شود . در این حالت حتما باید استارت را تعویض نمایید.

جداشدن سیم ها

زمانی که سیم ها از زغال جدا شود استارت خودرو عمل نمی کند و یا عملکرد استارت با تاخیر خواهد بود.

ایجاد اتصالی از علائم خرابی استارت خودرو

ایجاد اتصال های ناخواسته سبب جلوگیری از عملکرد صحیح استارت خودرو می شود. به عنوان مثال اتصال میان سیم های بدنه با زغال یا اجزای دیگر سبب خرابی در عملکرد استارت خواهد شد.

برای تشخیص و رفع این مشکلات، بهتر است به سراغ تعمیرکار ماهر و زبردست باشید تا مشکل اختلال در استارت زدن را رفع کند.

مهم ترین دلایل استارت نخوردن خودرو

اگر ماشینتان استارت نخورد دلایل زیادی می تواند داشته باشد از جمله باتری تمام شده باشد و یا باتری خراب باشد و اینگونه برق رسانی درست انجام نشود. قطع شدن سوئیچ هم باعث ایجاد استارت نخوردن در ماشین می شود. ایراد در سیم کشی استارت مشکل در استارت خوردن را ایجاد می کند. خرابی استارت و یا خرابی در سیم کشی و اتصالات هم عملکرد استارت را مختل می نماید.

مهم‌ترین دلایل استارت‌نخوردن خودرو ممکن است شامل باتری ضعیف یا تخمیر شده، سیستم الکتریکی مشکل دار، مشکل در سیستم سوخت و احتمالاً مشکل در سیستم آب‌رسانی یا مواد گریسی باشد. این مشکلات معمولاً با چک کردن باتری، سیم‌ها، سوزنک‌ها، روغن موتور و دیگر مولفه‌های مربوطه قابل تشخیص و رفع است.

مهم‌ترین دلایل استارت نخوردن خودرو عبارتند از:

باتری ضعیف یا تخمیر شده

باتری ضعیف یکی از عوامل شایع استارت نخوردن خودرو است. اگر باتری خودرو خالی یا تخمیر شده باشد، موتور قادر به استارت نخواهد بود.

سیستم الکتریکی مشکل دار

مشکلات در قطعاتی مانند سیم‌های استارتر، سیستم آب‌رسانی، یا قطعات الکتریکی دیگر می‌تواند باعث عدم استارت خودرو شود.

سیستم سوخت

مشکلات در سیستم سوخت مانند پمپ سوخت، فیلتر سوخت یا خطوط سوخت نیز می‌توانند باعث عدم استارت خودرو شوند.

مشکلات موتوری

مشکلات در قطعات موتور مانند سیستم تزریق سوخت، شمع‌ها، یا سیستم اشتعال نیز می‌توانند دلیل استارت نخوردن خودرو باشند.

مشکلات مکانیکی

مشکلات مکانیکی مانند گیرکردن دنده‌ها، مشکلات در جعبه‌دنده، یا مشکلات در موتور استارت نیز باعث استارت نخوردن خودرو می شوند.

بررسی سالم بودن استارت خودرو

برای آنکه سالم بودن استارت خودرو را بررسی کنید باید به بررسی موارد زیر بپردازید.

بررسی باتری

بررسی وضعیت باتری شامل بررسی سطح شارژ، اتصالات و علائم سنسور یا باتری خمیر شده می‌باشد.

بررسی سیستم الکتریکی

بررسی سیم‌ها، سوزنک‌ها، سوئیچ‌ها و دیگر قطعات مرتبط با سیستم استارت همان بررسی سیستم الکتریکی خودرو می‌شود.

بررسی سیستم سوخت

بررسی سیستم سوخت شامل بررسی پمپ سوخت، فیلترها، خطوط سوخت و سوزن‌های سوخت می‌باشد.

بررسی قطعات موتوری

بررسی سیستم تزریق سوخت، شمع‌ها، سیم اشتعال و دیگر قطعات مرتبط با موتور بررسی قطعات موتوری است.

بررسی قطعات مکانیکی

بررسی گیر کردن دنده‌ها، مشکلات در جعبه‌دنده و قطعات موتور استارت نیز از جمله بررسی‌ قطعات مکانیکی است.

علائم خرابی زغال استارت خودرو

علائم خرابی زغال استارت یا زغال‌دان خودرو ممکن است شامل موارد زیر باشند:

صدای غیرعادی

اگر زغال استارت خراب شود، ممکن است هنگام چرخاندن کلید یا فشار دادن دکمه استارت صدای زغال خراب شده را بشنوید.

عدم واکنش

زغال خراب ممکن است منجر به عدم واکنش یا حتی قفل شدن استارت باشد و موتور را نتواند به حرکت درآورد.

مشکل در چرخاندن موتور

زغالی که درون آن قطعات خراب شده باشند باعث مشکل در چرخاندن موتور شده و روشن نشدن موتور یا شروع مشکلات بیشتر شود.

در صورتی که این علائم را تجربه می‌کنید، بهتر است یک تعمیرکار مکانیک خودرو را به محل آورده و زغال استارت خودرو را بررسی و تعمیر کند.

Rate this post
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
09139999228
پیمایش به بالا