صداهای غیرمعمول هنگام استارت زدن

شنیدن صداهای غیرمعمول هنگام استارت زدن می‌تواند نشان‌دهنده وجود مشکل در خودرو باشد. شنیدن صداهای غیر معمول هنگام استارت زدن نشانه ی وجود اختلال در قطعات خودرو است که باید سریعا در جهت رفع این مشکل برآیید. ما در این مقاله قصد داریم شما را با صداهای غیر معمول هنگام استارت زدن خودرو آشنا سازیم با مجله آموزشی امداد خودرو اصفهان همراه باشید:

صداهای غیرمعمول هنگام استارت زدن
صداهای غیرمعمول هنگام استارت زدن

رایج‌ترین صداهای غیرمعمول هنگام استارت زدن

برخی از رایج‌ترین صداهای غیر معمول و دلایل احتمالی آنها عبارتند از:

صدای تق تق استارت

صدای تق تق در استارت یکی از صداهای غیرمعمول هنگام استارت زدن است که اغلب مربوط به خود ساختار استارت ماشین است .

خرابی زغال استارت

زغال استارت وظیفه انتقال جریان برق به موتور استارت را دارد. اگر زغال استارت فرسوده شده باشد و یا بنا به هر دلیلی، خرابی زغال استارت را داشته باشید، ممکن است صدای تق تق استارت خودرو شنیده شود. شنیدن صداهای غیرمعمول هنگام استارت زدن خودرو را جدی بگیرید و سریعا در جهت رفع این اختلال برآیید چرا که می تواند مشکلات بسیار خطرناکی را برای خودرو و راننده رقم بزند.

مشکل در سیستم جرقه‌زنی

اگر شمع‌ها یا وایرهای خودرو خراب و یا دچار اختلال باشند، در هنگام استارت زدن خودرو، صدای تق تق از موتور شنیده می شود و شنیدن این صدای غیر معمول از خودرو می تواند بسیار مهم باشد و باید سریعا در جهت رفع آن برآمده و اصلاح گردد.

مشکل در اتصالات

اگر اتصالات مربوط به باتری، استارت و دینام خودرو شل یا پوسیده باشند، ممکن است در هنگام استارت زدن خودرو، صدای تق تق شنیده شود که این خبر از اختلال و مشکل در اتصالات باتری می دهد که سریعا باید رفع عیب شود.

مشکل در سیستم سوخت‌رسانی

اگر فیلتر بنزین خودرو کثیف یا پمپ بنزین خراب باشد، ممکن است صدای تق تق از موتور شنیده شود. این صدای تق تق خبر از مشکل در سیستم سوخت رسانی خودرو می دهد.

مشکل در سیستم تعلیق

اگر بوش یاتاقان یا کمک فنرهای خودرو خراب باشند، ممکن است صدای تق تق از سیستم تعلیق شنیده شود. اگر سیستم تعلیق خودرو دچار اختلال است حتما باید این اختلال برطرف شود تا خسارت دیگری را به دنبال نداشته باشد.

صدای جیغ استارت

صدای جیغ استارت که یکی از صداهای غیرمعمول هنگام استارت زدن است و بسیار هم ناهنجار و اذیت کننده است دلایل مختلفی دارد که در ادامه به بررسی این موارد پرداخته ایم:

شل شدن تسمه پروانه

تسمه پروانه وظیفه دارد تا دینام، واتر پمپ و کولر را بچرخاند. اگر تسمه پروانه ی خودرو شل شده باشد، ممکن است در زمان استارت زدن صدای جیغ شنیده شود. این صدای جیغ یکی از معمولترین صداهای غیرمعمول هنگام استارت زدن است. در این مواقع باید تسمه تعمیر و یا تعویض گردد. اگر صدای جیغ حتی بعد از خاموش شدن خودرو هم شنیده می شود باید سرپوش فشار رادیاتور را چک کنید چرا که ممکن است آسیب دیده و دچار اختلال شده باشد.

خرابی بلبرینگ دینام

اگر بلبرینگ دینام خراب و یا دچار اختلال شده باشد، ممکن است در زمان استارت زدن خودرو صدای جیغ شنیده شود که از این مطلب نباید سرسری و راحت عبور نمود و حتما باید در جهت رفع آن اقدام کرد. البته به طور کلی همه ی صداهای غیرمعمول هنگام استارت زدن خودرو را باید بررسی کرد و دلیل آنرا رفع کرد.

صدای سایش استارت

صدای سایش استارت یکی دیگر از صداهای غیرمعمول هنگام استارت زدن است که عوامل مختلفی باعث آن می‌شوند که در ادامه برخی از آنها را بررسی خواهیم کرد:

خرابی بوش یاتاقان

بوش یاتاقان وظیفه دارد تا میل لنگ را در جای خود نگه دارد. اگر بوش یاتاقان خراب یا دچار اختلال شده باشد، ممکن است در زمان استارت زدن خودرو صدای سایش شنیده شود. صدای سایش را جدی بگیرید و راحت از کنار آن عبور نکنید. این صدا واضح و شفاف شنیده می شود و اغلب به دلیل کمبود روغن موتور و روانکاری نادرست اتفاق می افتد. برای رفع این صدا باید موتور از زیر خودرو باز شود و یاتاقان ها و میل لنگ بررسی گردد.

خرابی واتر پمپ

اگر واتر پمپ خراب شده باشد، ممکن است صدای سایش شنیده شود. واتر پمپ قطعه مهمی در خودرو می باشد که در صورت اختلال در آن حتما باید رفع عیب کنید.

صدای ضربه در موتور

گاهی صداهای غیر معمول هنگام استارت زدن خودرو به صورت ضربه در موتور است که این مورد می تواند به دلیل گرم بودن زیاد از حد موتور، تنظیم نبودن زمان جرقه، تایم بندی اشتباه حرکت پیستون و …. باشد. زمانی که قبل از بالا آمدن پیستون جرقه زده می شود پیستون در زمان بالا آمدن با نیروی زیادی با انفجار در داخل سیلندر رو به رو می شود و همین زمان بندی نادرست سبب می شود تا صدای بلندی شنیده شود. این امر ضرر زیادی برای خودرو دارد و باید خیلی سریع زمان بندی بین سیلندر و پیستون انجام گردد.

صدای تیک تاک استارت

در صورتی که سوپاپ های خودرو خراب باشند اغلب صدای تیک تاک در قسمت بالای موتور در سمت سوپاپ های خودرو به گوش می رسد. برای رفع این صدا باید ابتدا درب قالپاق سوپاپ های خودرو را باز کنید و پاشش روغن را مشاهده کرده، اگر فشار پاشش روغن کم بود باید خودرو را به متخصصین این امر نشان دهید. در این مواقع زمانی که فشار روغن کم باشد چراغ روغن نمایش داده نمی شود.

صداهای غیرمعمول هنگام استارت زدن
بررسی صداهای غیرمعمول هنگام استارت زدن در امداد خودرو اصفهان

صدای زوزه استارت

صدای زوزه استارت یکی دیگر از صداهای غیرمعمول هنگام استارت زدن است که عوامل زیادی دارد.

خرابی پمپ بنزین

اگر پمپ بنزین خراب شده باشد، ممکن است در زمان استارت زدن خودرو صدای زوزه شنیده شود. حتما در صورت اختلال در پمپ بنزین، رفع عیب نمایید.

خرابی تسمه تایم

اگر تسمه تایم شل شده باشد یا در حال پاره شدن باشد، ممکن است در زمان استارت زدن خودرو، صدای زوزه شنیده شود. خرابی تسمه تایم بسیار مهم است و می تواند کلا خودرو را از حرکت بندازد.

لقی گژنپین

یکی دیگر از دلایل شنیدن صداهای غیر معمول هنگام استارت زدن خودرو، لقی گژنپین است زیاد اتفاق می افتد و متداول می باشد. هر بار که پیستون و شاتون حرکت می کنند این صدا ایجاد می شود. این صدا از بالای موتور شنیده می شود و تنها باز کردن موتور و پیدا کردن گژنپین معیون و رفع عیب و یا تعویض آن است.

در صورت شنیدن هر گونه صدای غیرمعمول هنگام استارت زدن، باید به یک مکانیک مراجعه کنید تا مشکل را تشخیص و رفع کند. در کل باید با توجه به تنوع صداهای غیرمعمول و دلایل احتمالی آن ها، مراجعه به یک مکانیک مجرب برای تشخیص دقیق و رفع مشکل ضروری است. به راحتی از کنار صداهای غیر معمول در خودرو گذر نکنید چرا که می تواند یک اختلال کوچک در خودرو، مشکلات خطرناک تری را برای خودرو به دنبال داشته باشد. پس بهتر است بعد از شنیدن صداهای غیر معمول هنگام استارت زدن خودرو حتما به نزد متخصصین این امر بروید و در جهت رفع عیب و اختلال برآیید.

باید توجه داشته باشید صداهای غیرمعمول هنگام استارت زدن ممکن است خیلی بیشتر باشند که در هر صورت باید سریعتر نسبت به رفع این مشکلها اقدام کرد.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
09139999228
پیمایش به بالا