خرابی سنسور اکسیژن

از سنسور اکسیژن در خودرو می توان به یک سنسور لازم و اصلی در موتور خودرو یاد کرد چرا که اگر این سنسور عملکرد صحیح را نداشته باشد اختلال در فرآیند احتراق صورت می گیرد. علائم خرابی سنسور اکسیژن به راحتی مشخص است و مالک می تواند این مشکل را متوجه شده و در جهت رفع این مشکل در خودرو برآید.

در این مقاله از امداد خودرو اصفهان قصد داریم شما را با علائم خرابی سنسور اکسیژن آشنا کنیم. با شناخت علائم خرابی سنسور اکسیژن می توانید قبل از اینکه خرابی بیشتری در خودرو ایجاد شود اقدام به تعویض یا تعمیر سنسور اکسیژن خودرو نمایید.

خرابی سنسور اکسیژن
خرابی سنسور اکسیژن
امداد خودرو اصفهان

علائم خرابی سنسور اکسیژن

علائم خرابی سنسور اکسیژن عبارتند از:

روشن شدن چراغ چک موتور خودرو

از جمله رایج ترین علائم خرابی سنسور اکسیژن، روشن شدن چراغ چک خودرو است. با دیدن روشن شدن چراغ چک خودرو، سریعا خودرو را به نزد مکانیک ببرید تا با دیاگ زدن خودرو، علت اصلی روشن شدن چراغ چک را نشان دهد.

دستگاه دیاگ به پورت OBD متصل می شود و اینگونه خطاهای ثبت شده در ECU را در دسترس می گذارد.

ریپ زدن ماشین

زمانی که ماشین ریپ می زند و یعنی موتور خودرو عملکرد منظمی ندارد، از علائم خرابی سنسور اکسیژن خودرو می باشد. زمانی که سنسور اکسیژن خراب است و عملکرد صحیحی ندارد، در زمان استارت زدن خودرو، خاموش شدن ناگهانی خودرو را خواهیم داشت که با روشن شدن چراغ چک خودرو به طور همزمان اتفاق می افتد.

توجه داشته باشید که گاهی این علائم با حرکت خودرو از بین می رود پس نباید این علائم را نادیده گرفت.

افزایش مصرف سوخت

اگر خودروی شما قدیمی نیست و به طور غیرعادی مصرف سوخت بالایی پیدا کرده است، قطعا سنسور اکسیژن خودرو خراب شده است. خرابی سنسور اکسیژن در خودرو سبب می شود تا سیستم احتراق و سوخت رسانی در خودرو، عملکرد صحیحی نداشته باشد و مقدار زیادی سوخت به موتور تزریق می شود و اینگونه از علائم خرابی سنسور اکسیژن، افزایش مصرف سوخت خواهد بود.

شنیدن صداهای غیر معمول از موتور خودرو

یکی از علائم خرابی سنسور اکسیژن، شنیدن صداهای غیر معمول از موتور خودرو است که این صداهای غیر معمول به سه صورت می باشد.

صدای ضربه: زمانی که مخلوط هوا و سوخت در موتور خودرو بسیار رقیق باشد این صدای ضربه در موتور خودرو ایجاد می شود.

صدای تق تق: صدای تق تق در موتور خودرو زمانی ایجاد می شود که کانکتور سنسور اکسیژن شل باشد.

صدای دنگ دنگ: زمانی که مخلوط هوا و سوخت در موتور خودرو بیش از اندازه غنی باشد صدای دنگ دنگ شنیده می شود.

خروج دود سیاه رنگ از اگزوز خودرو

زمانی که دیدید دود سیاه رنگی از اگزوز خودرو خارج می شود بدانید که یکی از علائم خرابی سنسور اکسیژن را در خودرو دارید.

سنسور اکسیژن وظیفه ی ارسال اطلاعات را به ECU خودرو، متعادل کردن میزان هوا و سوخت و جلوگیری از انتشار گازهای گلخانه ای را دارد و زمانی که سنسور اکسیژن دچار اختلال شود در این صورت خودرو سوخت بسیاری را به موتور تزریق می کند و اینگونه افزاش مصرف سوخت و هدر رفتن مصرف سوخت را خواهیم داشت و این سوختن بنزین اضافه در موتور خودرو، سبب خروج دود سیاه رنگ از اگزوز می شود.

استشمام بوی تخم مرغ فاسد از اگزوز

همراه با خروج دود سیاه رنگ از اگزوز، بوی تخم مرغ فاسد به مشام می رسد که خراب شدن سنسور اکسیژن دلیل اصلی بر این امر است.

اختلال در سنسور اکسیژن سبب احتراق ناقص و تبدیل نشدن تمام سوخت به انرژی خواهد شد و اینگونه بخش زیادی از سوخت به بخارات مضر تبدیل شده و از موتور خارج شده و با هوا مخلوط می گردد و بخاراتی تولید می کند که حاوی دی اکسید گوگرد است از این رو، بوی تخم مرغ فاسد به مشام می رسد.

خرابی مبدل کاتالیزوری

خرابی مبدل کاتالیزوری از علائم خرابی سنسور اکسیژن می باشد. مبدل های کاتالیزوری بخشی از سیستم آلایندگی خودرو می باشند که کاهش گازها و بخارهای سمی موجود در دود خارج شده از اگزوز ( مونوکسید کربن، اکسید های نیتروژن و هیدروکربن ) را سبب می شود.

زمانی که سنسورهای اکسیژن دچار اختلال شوند و اطلاعات اشتباه را به PCM ارسال کنند، آسیب دیده و امکان دارد به طور کامل از کار بیفتد. افت قدرت ماشین، شنیده شدن صداهای غیر طبیعی از قسمت زیر ماشین، نشت مایع خنک کننده، احتراق ناقص، روغن سوزی ماشین نشان دهنده از این است که یک یا همه ی مبدل های کاتالیزوری خودرو خراب شده است.

رد شدن در تست آلایندگی

سنسور اکسیژن برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای از اگزوز خودرو می باشد از این رو بهترین روش برای تشخیص خرابی سنسور اکسیژن، تست آلایندگی می باشد و رد شدن در تست آلایندگی از علائم خرابی سنسور اکسیژن می باشد.

گرمای بیش از حد موتور

اگر متوجه گرمای بیش از حد موتور خودرو شدید بدانید که شاید سنسور اکسیژن در خودرو دچار اختلال شده است و این گرم شدن بیش از حد موتور، از علائم خرابی سنسور اکسیژن می باشد و زمانی که سنسورهای معیوب، تعویض نشود و رفع اختلال صورت نگیرد، مشکل از بین نخواهد رفت.

گازنخوردن ماشین

سنسور اکسیژن وظیفه ارسال اطلاعات مربوط به میزان سوخت مصرفی به واحد ECU را دارد و زمانی که سنسور اکسیژن آسیب ببیند، در شتاب ناگهانی خودرو، ECU به سختی میزان سوخت مورد نیاز خود را تنظیم می کند و اینگونه گازنخوردن ماشین را خواهیم داشت.

زمان تعویض سنسور اکسیژن خودرو

سنسور های اکسیژن خودرو به طور معمول باید بین 50000 تا 160000 کیلومتر تعویض شوند. این سنسور ها بین 3 تا 10 سال دوام دارند و تنها زمان خرابی باید تعویض گردند. سنسور های اکسیژن مثل سایر اجزا و قطعات خودرو ( لنت ترمز، روغن موتور، … ) نیاز به سرویس و یا تعویض منظم و دوره ای ندارند.

علت خرابی سنسور اکسیژن خودرو

سنسور اکسیژن خودرو بنا به دلایل مختلفی از کار می افتد. ما در این قسمت شما را با مهمترین دلایل خرابی زودرس سنسورهای اکسیژن می شود آشنا می کنیم.

تمام شدن عمر سنسور اکسیژن

یکی از رایج ترین علت خرابی سنسور اکسیژن، تمام شدن عمر سنسور اکسیژن است. با گذشت زمان، سنسور اکسیژن مانند هر قطعه ای دیگر از خودرو، دچار فرسودگی می شود و در نهایت از کار می افتد.

آلودگی

آلودگی شایع ترین علت خرابی سنسور اکسیژن است. سنسور اکسیژن اگر در معرض روغن یا مایع خنک کننده قرار گیرد، خراب می شود. تجمع رسوبات کربن روی سنسور یا ورود هر زباله به سیستم ورودی هوا و سوخت سبب ایجاد مشکل در عملکرد سنسور اکسیژن خواهد شد.

دمای بالا

اگر سنسور اکسیژن در معرض دمای بالای گازها خروجی قرار گیرد به مرور زمان، عمر سنسور اکسیژن کاهش می یابد و از بین خواهد رفت.

بنزین بی کیفیت

استفاده از بنزین بی کیفیت سبب خرابی سنسور اکسیژن در خودرو خواهد شد. بنزین بی کیفیت گوگرد و سرب بیشتری تولید می کند و همین امر سطح سنسور اکسیژن را آلوده و خراب می کند.

خرابی قطعات دیگر

وجود مشکل در جای دیگر سیستم کنترل آلایندگی اگزوز، می تواند سبب خرابی سنسور اکسیژن در خودرو شود و اینگونه اختلال ایجاد کند.

راه های جلوگیری از خرابی سنسور اکسیژن خودرو

برای اینکه از خرابی سنسور اکسیژن جلوگیری کنیم باید:

  • سطح روغن موتور خودرو را مرتب و دوره ای چک نمایید تا بیش از حد مجاز کم نشده باشد.کم شدن روغن خودرو سبب ایجاد علائمی چون روشن شدن چراغ چک خودرو، استشمام بوی سوختن، شنیدن صدای تق تق از موتور، کاهش شتاب خودرو و … در خودرو می شود که باید حتما با بررسی این موارد در جهت رفع مشکل برآیید.
  • از درجا کار کردن خودرو به مدت طولانی خودداری نمایید چرا که این امر سبب گرم شدن بیش از حد سنسور اکسیژن و از کار افتادن سریع سنسور اکسیژن می شود.

 

Rate this post
اشتراک در
اطلاع از
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خسته شدم از بس سنسور اکسیژن عوض کردم جنس اصلی توی این بازار ایران پیدا نمیشه واقعا

عالی

09139999228
پیمایش به بالا