خرابی فرمان برقی

فرمان برقی در اصل جایگزین مناسبی برای فرمان های هیدرولیکی می باشد که مدرن تر از فرمان هیدرولیکی بوده و خب امکان خرابی و اختلال در عملکرد هم برای آن ممکن است پیش بیاید. ما در این مقاله قصد داریم شما را با خرابی فرمان برقی خودرو و علائم این خرابی آشنا کنیم. امید است که این مقاله بتواند شما را در خرابی فرمان برقی خودرو یاری رساند.

فرمان برقی با آنکه ساختار متفاوتی دارد ولی همانند فرمان هیدرولیکی عمل می کند و در صورتی که متوجه اختلال در عملکرد فرمان برقی خودرو و یا خرابی فرمان برقی خودرو شدید سریعا در جهت رفع عیب ایجاد شده برآیید تا از صدمات بیشتر خودرو جلوگیری شود. فرمان برقی خودرو، تکنولوژی به روز و مدرنی در خودرو بوده که در جهت آسایش و تسلط رانندگان در زمان رانندگی می باشد و خرابی فرمان برقی سبب بروز خطراتی برای رانندگان خواهد شد.

فرمان برقی خودرو

با کمک فرمان برقی خودرو، نیروی کمتری برای چرخش چرخ ها نیاز است و نسب به فرمان های هیدرولیکی مزایای بسیاری دارند. فرمان برقی خودرو کمتر دچار خرابی و اختلال در عملکرد می شود ولی این بدین معنی نیست که این فرمان برقی خودرو اصلا خراب نمی شود. فرمان برقی خودرو به علت استفاده از موتور برقی، دیگر خرابی های روغن ریزی را ندارد.

در خودرو های دارای فرمان برقی نسبت به فرمان مکانیکی و هیدرولیکی، چرخ ها روان تر عمل می کنند و راحت تر می چرخند. در خودرو هایی که فرمان برقی دارند موتور الکتریکی برای فرمان وجود دارد که این موتور الکتریکی خستگی رانندگان را کم می کند چرا که تسلط بیشتری در کنترل ماشین ایجاد می شود و البته این فرمان برقی خودرو به مرور زمان خراب خواهد شد و نیاز به تعمیر پیدا خواهد کرد.

از مزایای فرمان برقی می توان حذف شدن پمپ هیدرولیک فرمان را نام برد که خود به تنهایی 10 اسب بخار از قدرت موتور را مصرف می کرد. حذف شدن شلنگ ها، مایع هیدرولیکی و نشتی آن نیز از دیگر مزیت های روی کار آمدن فرمان برقی است.

فرمان برقی سیستمی آرام تر و منظم تر از فرمان هیدرولیک دارد. فرمان EPS یا همان فرمان برقی خودرو، سبب صرفه جویی در مصرف سوخت می شود و وزن کمی دارد. فرمان برقی خودرو چون با سیستم نرم افزاری هدایت می شود دقت و اعتدال و حساسیت آن بسیار بالا خواهد بود.

خرابی فرمان برقی
خرابی فرمان برقی – امداد خودرو اصفهان

اجزای تشکیل دهنده فرمان برقی خودرو

فرمان برقی خودرو از چند قسمت تشکیل شده است:

جعبه فرمان، موتور DC، مکانیزم تقلیل، سنسور TORQUE و کنترل یونیت  EPS که در صورت وجود هر گونه مشکل و خرابی در یکی از این اجزای فرمان برقی، ما با مشکل خرابی فرمان برقی مواجه خواهیم بود که حتما باید بعد از مواجه با علائم خرابی فرمان خودرو، حتما در صدد رفع این خرابی برآیید و الا قطعا حادثه آفریده می شود و یا خسارات بیشتری را به ماشینتان وارد می سازد.

علائم خرابی فرمان برقی خودرو

زمانی که فرمان برقی خودرو دچار خرابی می شود در این صورت دچار اختلال در عملکرد شده و نسبت به قبل کار صحیحی نخواهد داشت. هرگونه تغییر در عملکرد فرمان برقی خودرو، نشانگر خرابی فرمان برقی خودرو است.

که در صورت خرابی فرمان برقی خودرو حتما باید به متخصصین ماشین مراجعه نمایید و در جهت رفع این عیب برآیید چرا که در صورت بی توجهی به این موضوع، خودرو دچار ایراد و مشکلات بیشتری خواهد شد. در زیر علائم خرابی فرمان برقی خودرو را برایتان به اختصار توضیح داده ایم امید است به کارتان آید.

ایجاد سروصدای زیاد و ناهنجار

زمانی که خودرو را روشن نمودید و سروصدای جیر و جیر شنیدید به خرابی فرمان برقی خودرو شک کنید. این صدای جیر جیر می تواند علائمی از خرابی فرمان برقی خودرو باشد. این سرو صدای ناهنجار می تواند در اصل صدایی شبیه به ناله باشد و این صدا زمانی ایجاد می شود که پمپ فرمان برقی خودرو عملکرد ناقصی دارد و دچار اختلال شده است و این صدا شما را از خرابی فرمان برقی خودرو مطلع می سازد.

شل شدن فرمان برقی خودرو

شل بودن بیش از حد فرمان برقی یا سفت بودن بیش از حد فرمان برقی از نشانه های خرابی فرمان برقی بوده و اختلال در عملکرد فرمان برقی را نشان می دهد.

در این مواقع فرمان برقی خودرو نسبت به چرخش پاسخ دیرتری دارد و این اختلال می تواند راننده را به خطر بیندازد چرا که بعضی مواقع اگر عکس العمل سریعی نسبت به موانع و جاده نداشته باشیم حادثه ایجاد می گردد و حتما باید سریعا این خرابی فرمان برقی خودرو بررسی شده و رفع گردد.

در این شرایط بهترین کار کمک گرفتن از خدمات امداد خودرو و رفع عیب یا حمل خودرو به تعمیرگاه است و توصیه میشود در این شرایط سعی نکنید خودتان خودرو را حرکت دهید که ممکن است باعث تحمیل هزینه های زیاد جانی و مالی به شما شود.

سفت شدن فرمان برقی خودرو

زمانی که فرمان برقی خودرو نرمال نباشد و بیش از حد سفت باشد در این صورت بدانید که فرمان برقی خودرو دچار اختلال در عملکرد شده و خرابی فرمان برقی خودرو را دارید.

زمانی که در چرخش خودرو متوجه شدید که نیرویی بیشتر از قبل برای چرخاندن فرمان خودرو نیاز است، بدانید که سیستم فرمان برقی خودرو دچار مشکل و خرابی شده است و این خرابی فرمان برقی خودرو باید سریعا رفع گردد تا راننده و سرنشینان را دچار حادثه نسازد.

پاسخ دهی کند به عملکرد فرمان

از دیگر علائم خرابی فرمان برقی خودرو، پاسخ دهی کند به عملکرد فرمان می باشد. زمانی که راننده فرمان را به جهتی می چرخانید چرخ ها هم باید سریعا به همان جهت بچرخند، اگر این چرخش چرخ ها سریعا اتفاق نیفتد بدانید که فرمان برقی خودرو دچار اختلال شده است و این خرابی فرمان برقی خودرو به دلیل اختلال در عملکرد پمپ فرمان برقی ایجاد می شود.

در این مورد ممکن است این اختلال با صدای ناله ای خود را نمایان سازد. در صورتی که با هرکدام از این علائم مواجه شدید حتما باید به متخصصان خودرو و مکانیک ماهر مراجعه نمایید تا در جهت رفع خرابی فرمان برقی خودرو قدم بردارد.

در پایان باید گفت که اگر هر گونه صدای غیر عادی در ماشین شنیدید حتما در جستجوی علت این صدا برآیید چرا که شنیدن هر گونه صدای غیر عادی در خودرو نشان دهنده خرابی یکی از قطعات خودرو می باشد که اگر به آن بی توجهی شود و در پی رفع آن برنیایید حتما خسارات هنگفتی برای خودرو به ارمغان خواهد آورد و خیلی از این خسارت ها می تواند موتور خودرو را نشانه بگیرد.

 

Rate this post
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
09139999228
پیمایش به بالا