علائم خرابی شمع خودرو + چه زمانی شمع را تعویض کنیم ؟

شمع های خودرو از اجزای مهم در خودرو هستند و برق را از سیستم جرقه زنی به موتور خودرو انتقال می دهند و اینگونه در حرکت خودرو نقش مهمی دارند. شمع خودرو قطعه ای مهم و حیاتی در خودرو می باشد که در حرکت خودرو نقش بسزایی دارد و خرابی شمع خودرو میتواند مشکلات زیاد و اساسی در عملکرد موتور ماشین ایجاد کند.

شمع های خودرو سبب احتراق مخلوطی از هوا و سوخت در سیلندر های موتور شده اینگونه خودرو را به حرکت در می آورند. بررسی منظم شمع های خودرو بسیار ضروری است چرا که اگر شمع های خودرو دچار مشکل شوند سایر اجزای خودرو هم به درستی عمل نمی کنند و در این صورت خودرو روشن نمی شود و حرکت خودرو اتفاق نمی افتد.

نوک شمع ها از فلز ساخته شده اند و فرقی نمی کند این فلز از چه جنسی باشد، این قطعه به مرور زمان فرسوده شده و اینگونه شکاف بین الکترود مرکزی و الکترود زمین بیشتر شده و اینگونه اثر جرقه کم می شود. بدون جرقه حاصل از شمع خودرو، ماشین روشن نخواهد شد.

شمع های ضعیف یا مشکل دار، در زمان استارت زدن و شتاب گرفتن، سبب احتراق ناقص و یا میس فایر خواهند شد در این حالت خودرو بیشینه قدرتش را حفظ نمی کند و سوخت زیادی هدر می دهد و از این رو ماشین روشن نمی شود. سالم بودن شمع ها رابطه مستقیمی با عملکرد موتور دارد. با امداد خودرو اصفهان همراه باشید تا در مورد خرابی شمع خودرو بیشتر بدانیم

علائم خرابی شمع خودرو + چه زمانی شمع را تعویض کنیم ؟
علائم خرابی شمع خودرو + چه زمانی شمع را تعویض کنیم ؟ امداد خودرو

شمع خودرو

شمع های خودرو در سرسیلندر خودرو قرار دارند و  در اصل دو الکترود جدا از هم دارند که شکافی بین این دو الکترود وجود دارد. شمع های خودرو در اصل جریان الکتریکی را از سیستم احتراق به محفظه ی احتراق خودرو انتقال می دهند. این جریان سبب انفجار مخلوط هوای فشرده سوخت و هوا شده و اینگونه موتور روشن می شود.

با به حرکت در آمدن پیستون های موتور، ماشین روشن شده و قدرت خود را حفظ می کند و مخلوط فشرده سوخت و هوا به آرامی سوزانده می شود. شمع ها در خودرو فشار و گرمای زیادی را در سیلندر ها تحمل می کنند و جدای از این، از بین بردن رسوبات حاصل از مواد افزودنی سوخت و یا سایر آلاینده ها را بر عهده دارند.

شمع های خودرو دارای یک هسته داخلی و یک پوسته بیرونی هستند که این هسته داخلی همانند یک الکترود مرکزی بوده و پوسته بیرونی این هسته داخلی فلزی را می پوشاند. قطعه فلزی دیگری به نام الکترود زمین، به اطراف منحنی شده و دقیقا در زیر الکترود مرکزی قرار می گیرد. فاصله ی بین این دو نقطه شکاف نام دارد.

زمانی که شمع جرقه بزند، مابین این دو نقطه الکتریسته حرکت می کند. در نوک الکترود زمین خودرو، فلزاتی چون پلاتین، نیکل، مس، پلاتین دوبل، نقره و ایریدیوم به کار می رود. سر شمع های خودرو از بخش چینی سفید رنگی ساخته شده اند که تغییر رنگ و یا تغییر شکل این سرشمع ها در خودرو نشانگر هر گونه مشکل در شمع ها می باشد.

شمع های خودرو برای ارسال سیگنال الکتریکی از سیم پیچ احتراق در زمان معین برای ایجاد جرقه هستند که مخلوط هوا و سوخت را در داخل محفظه احتراق مشتعل می نمایند و وسایل نقلیه به نوع خاصی از شمع نیازمند هستند.

شمع هایی که سالم هستند سوخت را به خوبی می سوزانند ولی شمع های مشکل دار و خراب نمی گذارند موتور خودرو به هیچ وجه روشن شود. شمع های خودرو مانند سایر قطعات خودرو نیاز به سرویس و نگهداری دارد. اگر خودرو صفر خریداری نموده اید تا مدت ها از تعویض شمع خیالتان راحت و آسوده است.

علائم خرابی شمع خودرو

این طور نیست که ما فقط به دنبال تعویض شمع های خراب در خودرو باشیم باید بدانید که شمع هایی که مدت طولانی از عمر آن ها می گذرد هم باید تعویض شوند چرا که روی این شمع های کهنه به دلیل تعامل مادام با مخلوط سوخت و هوا، رسوب جمع شده است و اینگونه سبب احتراق زود هنگام و یا پیش از موعد شده و به دنبال این اتفاق انرژی ماشین با روند نامنظمی تامین خواهد شد.

با افزایش سن شمع خودرو، شکاف شمع منبسط می شود و زمانی که شمع جرقه می زند جریان الکتریکی باید از شکاف عبور تا سطح احتراق مناسب را به موقع ایجاد نماید. شکاف شمع با گذشت زمان در اثر حرارت، کثیفی و فرسودگی بیشتر می شود و اینگونه احتراق نامنظم و ناپایدار را خواهیم داشت.

زمانی که با این علائم رو به رو شدید به دنبال تعویض شمع خودرو باشید چرا که علائم خرابی شمع خودرو می باشد:

ماشین به سختی روشن می شود

زمانی که خودرو روشن نمی شود و یا ماشین به سختی روشن می شود ما به دنبال اطمینان از سلامت باتری خودرو می رویم، در صورتی که باتری خودرو را چک کردید و سالم بود به شمع خودرو شک کنید و به دنبال بررسی سلامت شمع خودرو باشید.

زمانی که شمع خودرو فرسوده باشد جرقه کافی برای روشن شدن ماشین صورت نمی گیرد و اینگونه موتور خودرو باید سخت تر کار کند تا خودرو روشن شود.

احتراق ناقص یا میس فایر

زمانی که ما احتراق ناقص و یا میس فایر را در خودرو داریم میتوانیم به سلامت شمع های خودرو شک کنیم. زمانی که شمع خودرو فرسوده و خراب باشد در این صورت دور موتور خودرو به شکل نوسانی کم شده و دوباره بالا می رود و در مواقعی هم صدایی شنیده می شود که در دور موتور بالا این صدا بیشتر شده و در دور موتور پایین این صدا کمتر می شود.

باید بدانید که زمانی که احتراق ناقص یا میس فایر در خودرو اتفاق می افتد، سوخت خام به اگزوز فرستاده می شود و اینگونه به مبدل کاتالیست خودرو آسیب وارد می شود پس در صورت خرابی شمع خودرو باید سریعا شمع خودرو تعویض گردد تا خسارت بیشتری را به خودرو متحمل نسازد.

بالا رفتن مصرف سوخت

وجود شمع فرسوده و خراب در خودرو سبب می شود که موتور خودرو بیش از حد توان خود کار کند چرا که شمع خودرو نمی تواند سوخت را به صورت موثر در محفظه احتراق بسوزاند و اینگونه سوخت بیشتری هدر می رود. زمانی که بی دلیل مصرف سوخت خودرو بالا رفته است حتما به سلامت شمع خودرو شک کرده و شمع خودرو را بررسی نمایید.

موتور خودرو در زمان در جا کار کردن صدای بلندی دارد

زمانی که خودرو در حالت در جا کار می کند اگر صدای تق تق و یا کوبش شنیدید حتما شمع خودرو را بررسی کنید.

خودرو به سختی گاز می خورد

در صورتی که شمع خودرو خراب و فرسوده باشد جرقه لازم برای احتراق مخلوط سوخت و هوای فشرده موجود در محفظه احتراق فراهم نمی شود و اینگونه زمانی که گاز می دهید خودرو برای شتاب گرفتن به سختی تلاش می کند و به اصطلاح خودرو به سختی گاز می خورد.

صدای نامعمول و بلند موتور خودرو

زمانی که شمع خودرو خراب باشد در این صورت صدای موتور مشکل خرابی و ایراد در شمع خودرو را به شما اعلام می دارد. کم شدن کارایی یک سیلندر روی سایرین اثرگذار است و سبب ایجاد صداهای عجیب تلق تلق در خودرو می شود.

روشن شدن چراغ چک موتور

چراغ چک خودرو در صورت خرابی و اختلال در عملکرد هر قطعه از خودرو روشن می شود. خرابی و اختلال در عملکرد شمع خودرو هم روشن شدن چراغ چک خودرو را به دنبال دارد پس در صورت روشن شدن چراغ شک خودرو حتما شمع خودرو را بررسی نمایید.

Rate this post
اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مقاله مفید و خوبی بود

09139999228
پیمایش به بالا