علائم خرابی دینام خودرو و نحوه رفع آن

دینام خودرو از جمله قطعات داخلی خودرو است که وظیفه تامین مقدار مناسب جریان الکتریکی برای تغذیه ی باتری و سایر قطعات الکتریکی را بر عهده دارد. اگر دینام خودرو خراب شود خودرو روشن نمی شود و اگر هم روشن شود بیش از چند دقیقه روشن نمی ماند. ما در این مقاله شما را با علائم خرابی دینام خودرو و نحوه رفع آن آشنا می کنیم، با امداد خودرو اصفهان همراه باشید:

دینام خودرو انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل و نیروی لازم را تولید می کند. زمانی که دینام خودرو خراب باشد همه الکتریکی ماشین قدرت خود را از باتری بدست می آورند از کار خواهد افتاد.

دینام جزئی ساده در خودرو است که وظیفه بسیار مهمی در خودرو بر عهده دارد. با اینکه باتری عضو مهم در خودرو می باشد اما دینام هم وظیفه مهمی در خودرو دارد چرا که دینام وظیفه شارژ باتری خودرو را در حین رانندگی انجام می دهد.

پس اگر دینام نباشد باتری در رانندگی کار نمی کند. دینام انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند و جریان مستقیم تولیدی را با باتری می فرستد تا برق مورد نیاز چراغ ، فرمان برقی، برف پاک کن ها، رادیو و…. تامین گردد. دینام به سایر سیستم های خودرو اتصال دارد برای همین یک قطعه مهم در ماشین به می باشد.

خرابی دینام

علائم خرابی دینام خودرو

اگر دینام خودرو خراب شود خودرو روشن نمی شود و اگر هم روشن شود بیش از چند دقیقه روشن نمی ماند. ما در این مقاله شما را با علائمی که ممکن است دلیلی بر خرابی دینام خودرو باشد آشنا می کنیم.

پر نور و یا کم نور شدن چراغ های خودرو

پر نور شدن ، کم نور شدن و یا چشمک زدن چرا غ های خودرو یکی از علائم خرابی دینام خودرو می باشد. زمانی که دینام خودرو دچار اختلال شود، ولتاژ ناپایداری به لوازم الکترونیکی در خودرو می رسد و در این صورت چراغ های جلو ماشین کم نورتر یا پر نورتر خواهند شد و دیگر نور یکسان اولیه را ندارند. ممکن است در صورت خرابی دینام خودرو، چراغ های ماشین سوسو بزنند یا به صورت نا منظم از پر نور به کم نور تغییر یابند.

در صورتی که شما مشکلاتی همچون چراغ باتری روشن تر از حد معمول، یا شارژ نشدن باتری را تجربه می‌کنید، ممکن است دلیل آن خرابی دینام خودرو باشد. برای تعمیر این مشکل، بهتر است به یک تکنسین خودرو متخصص مراجعه نمایید.

عملکرد لوازم جانبی خودرو

زمانی که دینام دچار اختلال در عملکرد شود در این صورت برق کافی به وسایل الکتریکی نمی رسد و در بیشتر موارد کندی و یا عدم کارکرد لوازم جانبی خودرو را خواهیم داشت.

مثلا ممکن است پنجره های خودرو بیشتر از حد معمول بالا و پایین بروند، گرم کن صندلی ها به خوبی کار نکند و یا سرعت سنج و یا ابزاری از این دست شروع به خرابی می کنند. این موارد به دلیل خرابی دینام خودرو می باشد و باید هر چه زودتر در جهت رفع آن اقدام نمایید.

مشکل در استارت زدن و یا خاموش شدن های مکرر خودرو

مشکل در استارت زدن و یا خاموش شدن های مکرر خودرو یکی از علائم خرابی دینام خودرو باشد. دینام مسئول تولید برق برای شارژ باتری و تامین برق برای سیستم های الکتریکی خودرو است. اگر خودرو شما مشکل در استارت زدن یا خاموش شدن دارد، دلایل مختلفی از جمله خرابی دینام، باتری ضعیف یا مشکل در سیستم الکتریکی ممکن است وجود داشته باشد.

برای تشخیص دقیق‌تر و تعمیر این مشکلات، بهتر است یک تکنسین خودرو را مشاوره کرده و خودرو را بررسی کند. اگر دینام خراب باشد در این صورت باتری شارژ نمی شود و در نتیجه باتری خودرو قدرت کافی برای روشن کردن خودرو را ندارد و یا اگر ماشین در حین رانندگی مکرر توقف یابد یا حتی بد گاز خوردن ماشین ، حکایت از آن دارد که شمع ها و کویل، انرژی مورد نیاز برای روشن نگه داشتن موتور را نداشته و اینگونه خاموشی مکرر خودرو را پیش رو دارید.

استشمام بوی سوختن لاستیک یا سیم در خودرو

استشمام بوی سوختن لاستیک یا سیم در خودرو یکی از علائم خرابی دینام ماشین می باشد. بوی سوختن حکایت از آن دارد که قسمت هایی از دینام خودرو فرسوده شده است.

چون تسمه محرک دینام، تحت کشش و اصطکاک دائمی و نزدیک به موتور خودرو بوده است، با گذشت زمان فرسوده شده و بوی سوختگی به مشام می رسد. گاهی هم این بوی سوختگی ناشی از بروز مشکل در سیم های دینام است. در صورتی که در جهت رفع مشکل اقدام ننمایید حتما دینام خودرو دچار اختلال در عملکرد می شود.

روشن شدن چراغ هشدار

روشن شدن چراغ چک از جمله مواردی است که خرابی و اختلال در دینام خودرو را نشان می دهد. زمانی که چراغ هشدار خودرو روشن می شود، یک مشکل جدی را در سیستم الکتریکی ماشین من جمله دینام خودرو را نشانگر است. دینام ها طوری طراحی شده اند که در یک ولتاژ بخصوص کار می کنند.

رایانه داخلی خودرو به دینام اتصال دارد از این رو خروجی ولتاژ دینام را کنترل می کند. در صورتی که ولتاژ دینام کاهش و یا افزایش یابد در این صورت چراغ چک روشن می شود. روشن شدن چراغ هشدار، خرابی دینام خودرو را نشان می دهد. اگر دینام خودرو خراب باشد یا به درستی کار نکند، باتری نمی‌تواند به درستی شارژ شود و در نتیجه چراغ هشدار خرابی دینام خودرو روشن می‌شود.

شنیدن صداهای عجیب در زیر کاپوت ماشین

در صورتی که دینام خودرو خراب باشد ممکن است صداهای عجیبی شبیه به غرغر یا ناله در زیر کاپوت ماشین شنیده شود. زمانی که پولی دینام کار نکند و با تسمه محرک تراز نباشد یا بلبرینگ دینام فرسوده باشد، این صداها شنیده خواهد شد.

خالی شدن باتری ماشین

در صورتی که دینام از کار بیفتد، شارژ باتری به سرعت خالی می شود. از این رو خالی شدن باتری هم می تواند دلیلی بر خرابی دینام خودرو باشد.

دلایل خرابی دینام خودرو

خرابی دینام خودرو دلایل مختلفی دارد از جمله:

کهنه شدن دینام

دینام یکی از اجزای مهم در سیستم الکتریکی خودرو است و همانطور که هر قطعه‌ی الکتریکی دیگری، ممکن است با گذشت زمان کهنه شود. هنگامی که یک دینام به سن معینی می‌رسد، ممکن است عملکرد آن کاهش یابد و در نهایت خراب گردد.

این مسئله می‌تواند به دلیل فرسایش قطعات دینام یا دیگر مشکلاتی مانند خوردگی یا آسیب به سیم‌ها یا قطعات الکتریکی داخلی باشد. طول عمر دینام به صورت معمول ۵ تا ۸ سال است که پس از سپری شدن این سن، دینام باید تعویض گردد.

مشکل در سیم کشی

در خودرو برای رساندن نیرو به دینام از تعدادی سیم استفاده شده است که در صورتی که سیم ها فرسوده شده و یا پاره شوند دینام با مشکل روبه رو شده و نمی تواند باتری را شارژ نماید.

شل بودن پایانه های باتری

خرابی دینام می تواند بر اثر شل بودن پایانه های باتری به دلیل تجمع اسید اتفاق بیفتد. در این موارد دینام اصلا شارژ نمی شود و یا به طور نا منظم از ولتاژ پایین به بالا پرش می کند.

خرابی در فیوز

فیوزها با گذشت زمان آسیب می بینند و فرسوده می شوند و یا با عبور جریان برق شدید از آن ها منفجر خواهند شد. خرابی در فیوز ها هم می تواند دلیلی برای خرابی دینام خودرو باشد.

شکستگی پولی یا تسمه

یکی از دلایلی که می تواند سبب خرابی دینام گردد، شکستگی پولی یا تسمه است. دینام نیروی مکانیکی تولید شده توسط پولی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند. در صورتی که پولی و تسمه آسیب ببیند، انرژی مکانیکی وجود ندارد که دینام آن را به الکتریکی تبدیل کند.

درجه حرارت بالا

گرما یکی از عواملی است که عملکرد دینام و مدت زمان ماندگاری و عمر آن را تاثیر گذار است. گرما مقاومت الکتریکی را افزایش می دهد و دینام مجبور است با حداکثر توان خود فعالیت کند در نتیجه این امر، دینام توان خود را برای تولید و تامین جریان برق از دست می دهد. دینام با کار سخت خود، فشاری غیر ضروری به تسمه محرک و موتور می آورد و در نتیجه این امر، چرخه عمر یاتاقان ها نیز کم می شود.

آلودگی و گرد و غبار

یکی از مواردی که باعث خرابی دینام خودرو می‌شود ورود گرد و خاک به دینام خودرو است. پس برای سالم ماندن دینام خودرو کافی است آن را تمیز و عاری از هر گونه آلودگی، دور نگه دارید.

خطرات رانندگی با دینام خراب

رانندگی با دینام خراب یا مشکل دار می‌تواند به عواقب جدی ایجاد خطرات برای راننده و سایر کاربران جاده منجر شود. برخی از خطرات رانندگی با دینام خراب شامل موارد زیر می‌شود:

باتری ضعیف یا خالی

اگر دینام به درستی کار نکند، باتری را به درستی شارژ نمی شود و ممکن است باعث خرابی سیستم ترمز ، سیستم روشنایی یا سیستم های ایمنی خودرو شود که در نهایت موجب توقف ماشین خواهد شد که می‌تواند منجر به حوادث جدی شود.

ایجاد خلل در سیستم‌های الکتریکی

دینام خراب ممکن است باعث ایجاد خلل در سیستم‌های الکتریکی دیگر خودرو شود مثلا باعث کم نور شدن یا سوسو کردن چراغ ها می شود و  منجر به ایجاد مشکلات برای رانندگی، از جمله از دست دادن قدرت رانندگی یا عدم کنترل رانندگی، می‌گردد.

خطر آتش‌سوزی

اگر دینام خراب راه اندازی شود، ممکن است به دلیل ایجاد حرارت زیاد یا برش وسیع در سیستم الکتریکی، خطر آتش‌سوزی را در خودرو رقم بزند.

از کار افتادن موتور

در برخی موارد خرابی دینام خودرو سبب از کار افتادن موتور ماشین می شود که این موضوع در رانندگی سرعت بالا بسیار خطرناک خواهد بود.

از این رو، هرگونه شکایت یا مشکل در سیستم شارژ باتری یا دینام نباید نادیده گرفته شود و بهتر است به یک متخصص مکانیکی معتبر مراجعه کرده و دینام خودرو را بررسی و تعمیر کنید.

اگر دینام خودرو خراب باشد چه مدت می توان رانندگی کرد؟

اگر دینام خودرو خراب باشد، زمانی که می‌توانید رانندگی کنید به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله وضعیت باتری، میزان شارژ باتری و میزان استفاده از تجهیزات الکتریکی در خودرو. اما در هر صورت، توصیه می‌شود که به‌سرعت دینام خودرو را تعمیر کنید، زیرا رانندگی با دینام خراب بسیار خطرناک می باشد.

در صورتی که مسیر طولانی در پیش دارید بهتر است با کمک یدک کش خودرو خود را به نزدیکترین تعمیرگاه مجاز و معتبر برسانید تا مشکل خرابی دینام خودرو شما را بصورت اصولی حل کنند.

اگر باتری خودرو به‌طور مستمر شارژ شود (مثلاً با استفاده از یک شارژر باتری جداگانه) و شما از تجهیزات الکتریکی خودرو (مانند رادیو یا وسایل الکترونیکی دیگر) حداقل استفاده را داشته باشید، ممکن است بتوانید برای مدت کوتاهی رانندگی کنید. اما برای مدت طولانی و رانندگی بدون دینام خراب، پیشنهاد می‌شود که به‌سرعت دینام را تعمیر نموده تا مشکل دائمی نشده و خطری برای زندگی شما و دیگر رانندگان نداشته باشد.

چطور از خرابی دینام خودرو جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از خرابی دینام خودرو، می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • اطمینان حاصل کنید که دینام و سیم‌ها و اتصالات الکتریکی دور آن، تمیز و درست نصب شده باشند. هرگونه گرد و غبار یا خاک و اشیاء دیگری که ممکن است به دینام خسارت بزند را حذف کنید.
  • بر اساس خواندن دفترچه راهنمای استفاده و نگهداری خودرو، نگهداری منظم بر روی دینام و سیستم شارژ را انجام دهید و هرگونه نقص یا خرابی را به زودی برطرف کنید.
  • از استفاده مناسب از تجهیزات الکتریکی خودرو، مثل کم کردن استفاده از تجهیزات الکتریکی زمانی که موتور خودرو خاموش است، طی سفرهای کوتاه و اجتناب از استفاده بیش از حد از تجهیزات الکتریکی در زمانی که موتور روشن است.
  • در صورتی که هر گونه نشانه خرابی یا عدم عملکرد در سیستم شارژ یا دینام خودرو را متوجه شدید، به یک تکنسین متخصص مراجعه کرده و مشکلات را به موقع برطرف کنید.

با انجام این اقدامات، می‌توانید از خرابی دینام خودرو جلوگیری کرده و عمر مفید آن را افزایش دهید.

۳.۷/۵ - (۷ امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
4 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

در بعضی موارد، دینام خودرو ممکن است به دلیل خرابی در رگولاتور ولتاژ شارژ، ولتاژ بیش از حد یا کمتر از حد معمول ارسال کند. در این صورت، بهتر است رگولاتور را بررسی و تعمیر یا تعویض کنید تا ولتاژ شارژ به حد مطلوب برسد.

اگر دینام خودرو شما خراب شده است و شما علائمی مانند نور قوی تر یا ضعیف تر شدن چراغ‌ها، کاهش توان باتری یا عدم شارژ باتری را تجربه می‌کنید، اولین چیزی که باید بررسی کنید، وجود هرگونه سیم‌های تغذیه معیوب یا قطع شده است. در صورت وجود سیم‌های معیوب، آنها را تعمیر یا تعویض کنید.

ماشین من آمپر میکشه. بردم پیش برقکار میگه دینام ضعیفه آیا این درست جواب لطفا

09139999228
پیمایش به بالا