رفع مشکل جوش آوردن ماشین

جوش آوردن ماشین از جمله مشکلاتی است که شاید تا کنون با آن روبه رو شده باشید. جوش آوردن خودرو بسیار وحشتناک است چرا که خیلی از افراد این حس را پیدا می کنند که ماشین تا چند دقیقه دیگر آتش می گیرد و می ترکد و یک لحظه فرد نمی داند چه کاری بهتر است صورت گیرد تا ماشین و خود را از آسیب وحشتناک نجات دهد.

در صورتی که با جوش آوردن خودرو مواجه شدید باید یک سری اقدامات را انجام دهید و بعد از اطمینان از اینکه خودرو در جای مطمئنی قرار دارد، به سرعت موتور را خنک نمایید.

باید بدانید که زمانی که موتور خودرو بیش از حد معمول گرم شود، ماشین جوش می آورد، حال این گرم شدن بیش از حد موتور خودرو می تواند دلایل مختلفی از جمله خرابی رادیاتور، گرفتگی مسیر آب در خودرو، خراب بودن فن رادیاتور، زیاد یا کم بودن مایع خنک کننده خودرو، خراب بودن ترموستات، استفاده از مایع خنک کننده نامناسب در خودرو، وجود نشتی در سیستم خنک کننده، خراب بودن پمپ آب یا واتر پمپ در خودرو داشته باشد.

خودرو با وجود هر کدام از مشکلات ذکر شده، در سربالایی، استفاده از دنده سنگین به مدت طولانی، رانندگی طولانی در ترافیک و مسدود شدن جلو پنجره موتور خودرو می تواند جوش بیاید. برای اینکه از مشکل جوش آمدن موتور خودرو در امان باشید باید حتما وضعیت موتور، فن و مخزن مایع خنک کننده، واتر پمپ و ترموستات را بررسی کنید. در ضمن به خاطر داشته باشید که لزوما باید از مایع خنک کننده مناسب در خودرو استفاده کنید چرا که این موضوع در جلوگیری از جوش آمدن خودرو بسیار اهمیت دارد.

اگر دیدید که در زمان رانندگی از جلوی کاپوت شما بخار یا دود سفید بلند می شود شک نکنید که خودروی شما جوش آورده و رادیاتور ماشین دچار مشکل شده است و باید فورا در جهت رفع عیب رادیاتور برآیید.

رفع مشکل جوش آوردن ماشین
رفع مشکل جوش آوردن ماشین – امداد خودرو اصفهان

علت جوش آوردن ماشین

میزان و کیفیت آب در رادیاتور ماشین، امری تاثیر گذار در دمای ماشین است. در اینجا علت هایی که سبب جوش آوردن خودرو می شوند را به اختصار توضیح داده ایم.

مایع خنک کننده بی کیفیت در ماشین

آب رادیات از جمله اصلی ترین مواردی است که سبب جوش آمدن ماشین خواهد شد. مایعی که برای خنک کردن موتور استفاده می شود باید با کیفیت و بدون عیب و حجم این مایع نباید کم و زیاد باشد. در صورتی که مایع رادیات ماشین بی کیفیت است باید آن را حتما عوض نمایید و برای این کار باید کل آب رادیات را تخلیه نموده و مجدد رادیات را با مایع خنک کننده موتور با کیفیت، پرکنید.

نشتی رادیات ماشین

در صورتی که رادیات ماشین نشتی داشته باشد آب داخل رادیات کم می شود و این کم شدن سبب جوش آوردن ماشین خواهد شد. نشتی رادیات ماشین به دلیل فرسودگی اتصالات و لوله های رادیاتور صورت می گیرد.

گرفتگی مسیر آب در رادیاتور ماشین

گاهی وجود گرد و خاک در لوله هایی که مسیر حرکت آب در رادیاتور هستند مانع از عبور آب در رادیات ماشین خواهند شد که این توقف در سیستم خنک کننده موتور دمای خودرو را بالا برده و ناگهان ماشین جوش می آورد.

خرابی پمپ آب در ماشین

یکی از بخش های سیستم خنک کننده ماشین، پمپ آب است. پمپ آب وظیفه ی به گردش در آوردن آب رادیاتور را دارد که این به گردش در آوردن آب در رادیاتور سبب خنک شدن موتور ماشین می شود. هر گونه اختلال در عملکرد پمپ آب ماشین، سبب می شود تا آب در رادیاتور ماشین به جریان در نیاید و در نتیجه جوش آوردن ماشین را به دنبال داشته باشد.

پمپ آب با گذشت زمان نشتی می یابد و یا پروانه های آن خراب می شوند و یا گیر می کنند از این رو باید پمپ آب را در بازه زمانی مشخصی بررسی نمایید تا در صورت هر گونه مشکل، پمپ آب ماشین را تعویض نمایید.

فن رادیاتور ماشین

فن رادیاتور ماشین از جمله بخش های اساسی رادیاتور است که این فن، پره هایی بزرگ دارد که با چرخیدن خود آب داخل رادیاتور را خنک می کند. اگر فن رادیاتور بنا به هر دلیلی خراب شود آب رادیاتور ساکن می ماند و خنک نمی شود در نتیجه دمای آب ماشین و دمای خود ماشین بالا می رود و باعث جوش آوردن خودرو خواهد شد.

اگر فن رادیاتور روشن نشد باید حتما به تعمیرکار تخصصی ماشین مراجعه کنید چرا که پیدا کردن مشکل فن رادیاتور کار دشواری است و در اغلب موارد به دلیل سیم کشی و اتصالات برقی در فن رادیاتور می باشد.

خرابی در ترموستات ماشین

ترموستات ماشین وظیفه تنظیم دمای ماشین و میزان خنک کردن موتور ماشین را بر عهده دارد. ترموستات با اندازه گیری دمای موتور، تنظیمات خنک کردن موتور را انجام می دهد. اگر ترموستات ماشین خراب شود در این صورت تنظیمات در ماشین به هم می خورد و خنک شدن موتور ماشین به اندازه ی کافی انجام نمی شود و در نتیجه ماشین بسیار داغ خواهد شد و طبیعتا شاهد جوش آوردن خودرو خواهیم بود. ماشین هایی که ترموستات های قدیمی و معیوب دارند، سریع جوش می آورند.

خرابی در تسمه پروانه ماشین

تسمه پروانه در ماشین وظیفه ی چرخاندن پروانه را بر عهده دارد ممکن است دچار مشکل و خرابی شود که در پی خرابی تسمه پروانه ماشین زود جوش می آورد. تسمه پروانه نباید با روغن چرب شود و اگر پارگی پیدا کرد باید سریعا آن را تعویض نمایید. تسمه پروانه نباید شل و بیشتر از حد معمول سفت باشد چرا که هر گونه ایرادی در نصب آن سبب می شود که عملکرد درست تسمه تایم مختل گردد و در نتیجه ماشین جوش بیاورد.

در آخر باید بدانید که هر موردی که باعث گرم شدن بیش از حد موتور ماشین و جوش آوردن ماشین خواهد شد؛ مثلا رانندگی طولانی مدت در سربالایی، استفاده طولانی مدت از دنده های یک و دو، نامیزان بودن باد لاستیک های ماشین، خرابی در رادیاتور که محافظ است، تنظیم نبودن دلکو ماشین سبب گرم شدن بیش از حد موتور می شود.

اگر ماشین جوش آمد چه باید کنیم؟

  1. هنگام جوش آوردن ماشین اولین و راحت ترین کار این است کخ کولر ماشین را خاموش کنید تا فشار از روی موتور کم شود. در مواردی روشن بودن کولر ماشین سبب می شود تا فن ماشین به سرعت از کار بیفتد.
  2. شیشه های خودرو را پایین بکشید.
  3. در صورتی که در ترافیک هستید دنده را خلاص کند و کمی پدال گاز را فشار دهید تا سرعت پمپ آب و فن رادیاتور افزایش یابد.
  4. یکباره ترمز نگیرید و ماشین را متوقف نمایید. سرعت خود را ابتدا کم کرده و بعد ایست کنید.
  5. زیاد ترمز نگیرید چرا که همین ترمز گرفتن، دمای ماشین را بالاتر می برد.
  6. بعد از توقف، کاپوت ماشین را بالا بزنید.
  7. بخاری ماشین را بزنید تا گرمای موتور به داخل ماشین منتقل شود و اینگونه موتور خنک شود. روشن کردن بخاری خودرو سبب می شود تا گرمای موتور گرفته شود. ترموستاتی که در سر راه آب رادیاتور است بعد از رسیدن دمای آب به درجه مناسب، اجازه ورود آب به رادیاتور را می دهد. روشن کردن بخاری، بار اضافه روی موتور نیست چون گرمای تولید شده توسط پروانه ها به داخل کابین را انتقال می دهد.
  8. درب رادیاتور را به هیچ عنوان باز نکنید چرا که آب رادیاتور جوش است و با بازکردن در رادیاتور سریعا به بالا پرتاب می شود.
  9. هنگام جوش آوردن ماشین صبر کنید موتور خنک شود و سپس ماشین را روشن و در وضعیت خلاص قرار دهید و با دستمالی در رادیاتور را باز نموده و مقداری آب به رادیاتور ماشین اضافه نمایید. باید توجه داشته باشید که روی بدنه ی رادیاتور می توانید آب بریزید تا دما را بکاهید اما نباید روی بدنه ی موتور آب بریزید چرا که رسیدن آب به بدنه ی موتور داغ کرده، موجب ترک خوردن آن می شود.

توجه داشته باشید که اگر بخار مایع خنک کننده موتور از زیر کاپوت خارج نمی شود اصلا ماشین را خاموش نکنید چرا که خاموش کردن ماشین موجب از کار افتادن رادیاتور و پروانه می شود و فرآیند خنک شدن موتور ماشین انجام نمی گیرد.

در صورتی که از زیر کاپوت ماشین، مایع خنک کننده می ریزد یا به صورت بخار از زیر کاپوت خارج می گردد می توانید موتور را خاموش کنید اما باید حواستان باشد که سوئیچ را در حالت ON قرار دهید تا فن موتور خاموش نشود.

بعد از خنک شدن موتور ماشین، بهتر است که ماشین را در وضعیت مسیر مستقیم قرار دهید تا جریان هوا با رادیاتوری که روی آن آب ریخته اید و خیس است برخورد کند و اینگونه خنک شود.

وقتی ماشین جوش آورد چه کارهایی را نباید کنیم؟

باید بدانید که وقت جوش آوردن ماشین چه کارهایی را نباید انجام دهیم و انجام چه کارهایی خطرناک است.

رانندگی را متوقف نمایید

زمانی که خودرو جوش آمد ماشین را متوقف نمایید چرا که رانندگی و گاز دادن سبب تحرک پیستون در سیلندر می شود و در نتیجه دمای موتور افزایش می یابد.

ماشین را خاموش نکنید

رانندگان کم تجربه و نا آشنا با جوش آمدن ماشین، به محض جوش آمدن ماشین آن را خاموش می کنند که با این کار سبب آسیب دیدن موتور ماشین خواهند شد چرا که با خاموش شدن ماشین، حرکت آب در رادیاتور ماشین متوقف می شود و در نتیجه روند خنک شدن موتور ماشین به تاخیر می افتد. با خاموش شدن و توقف حرکت پیستون ها در هنگام جوش آوردن، چسبیدن رینگ به دیواره ی سیلندر و به اصطلاح جام کردن موتور را در پی دارد که خسارات مالی زیادی را برایتان به ارمغان می آورد.

درپوش رادیاتور را باز نکنید

زمان جوش آوردن ماشین به هیچ عنوان درپوش رادیاتور را باز نکنید چرا که دمای آب درون رادیاتور بسیار بالاست و با باز شدن در رادیاتور آب به شدت به بیرون پرتاب می شود. درب رادیاتور را بعد از کمی خنک شدن با دستمال باز کنید تا بخار آب متراکم در رادیاتور را آزاد نمایید.

در این زمان به دلیل بخار زیادی که در داخل رادیاتور است درب رادیاتور به راحتی باز نمی شود باید توجه داشته باشید که برای باز کردن در رادیاتور،درب را در جهت خلاف عقربه های ساعت بپیچانید. در این شرایط تنها فاصله ای میان درپوش و رادیاتور ایجاد می شود و کاملا درب از رادیاتور جدا نمی شود. پس صورت و دستتان را در زاویه ی مناسب قرار دهید تا بخار آب آن را نسوزاند.

روی موتور آب نریزید

آب ریختن روی موتور جوش آورده، خسارات جبران ناپذیری دارد. در ساخت پوسته ی ماشین، چدن استفاده شده است که بسیار حساس و شکننده می باشد. تغییر ناگهانی دما و انبساط و انقباض این پوسته ی چدنی سبب ترک خوردن چدن می شود.

جوش آوردن ماشین در هوای سرد

جوش آوردن ماشین در هوای سرد سبب می شود آمپر آب ماشین آسیب ببیند و این جوش آوردن به این معناست که سطح آب رادیاتور، کم بوده و فن خنک نمی کند. آب به شدت داغ شده و فورا جوش می آید. در روزهای سرد سال باید حتما چک کنید که فن خنک کننده موتور و پره های رادیات سالم باشند.

علت جوش آوردن ماشین در روزهای گرم

جوش آوردن ماشین در روزهای گرم به عوامل زیادی بستگی دارد:

  • کمبود سطح آب در رادیاتور ماشین
  • کمبود خنک کننده در ماشین
  • خرابی فن خنک کننده رادیاتور ماشین
  • خرابی واترپمپ و نگه داشتن آب و عدم انتقال
  • عدم هواگیری رادیاتور ماشین

جوش آمدن ماشین برای هرکسی ممکن است رخ دهد از این رو بهتر است حتما ۴ لیتری آب در ماشین داشته باشید تا بتوانید در صورت لزوم استفاده نمایید.

عوارض جوش آمدن خودرو

زمانی که ماشین شما جوش می آید خسارات زیادی را به ماشین وارد می سازد از جمله:

  • سوختن واشر سرسیلندر و قاطی شدن آب و روغن خودرو
  • از بین رفتن واشرهای واترپمپ و نفوذ آب به خارج از پمپ
  • از بین رفتن قطعات پلاستیکی
  • چسبیدن پیستون به سیلندر موتور در حرارت بالا
  • حتما روغن موتور باید تعویض گردد
  • خراب شدن رادیات و تمامی واشر های داخل آن
جوش آوردن ماشین
جوش آوردن ماشین

موقع جوش آوردن ماشین چه کنیم؟

جوش آوردن ماشین همان گرم شدن بیش از حد موتور خودرو است و این جوش آوردن در روز های بسیار گرم، کاملا منطقی است. در روز های تابستان که دمای هوا بالاست برخی از ماشین ها جوش می آورند البته جوش آوردن بیش از حد موتور خودرو دلایل دیگری هم دارد و یک راننده باید بداند که هنگام جوش آوردن خودرو، چه باید ها و نباید هایی را رعایت کند تا خودرو آسیب نبیند. ما در این مقاله قصد داریم شما را با جواب این سوال که ( موقع جوش آوردن ماشین چه کنیم؟ ) آشنا نماییم.

اگر در زمان رانندگی فهمیدید که آمپر آب خودرو شدیدا بالا رفته، کنار زده و صبر کنید تا آمپر پایین بیاید. در این زمان باید:

رانندگی نکنید

در زمان جوش آمدن خودرو باید خودرو را متوقف کنید و رانندگی نکنید چرا که رانندگی و گاز دادن تحرک پیستون را در سیلندر افزایش می دهد و اینگونه دمای موتور افزایش می یابد. دنده های سنگین فشار زیادی به موتور می آورند پس تصور نکنید که سرعت پایین برای موتور خودرو ضرری دارد. در صورتی که قادر هستید با دنده خلاص ماشین را پارک کنید از انجام این کار دریغ ننمایید. خودرو را پارک کرده و اقدامات بعدی را صورت دهید.

ماشین را خاموش نکنید

زمان جوش آمدن خودرو نباید به هیچ وجه خودرو را خاموش نمود چرا که این کار هیچ کمکی به خودرو نمی کند و تنها سبب آسیب دیدن موتور خودرو می شود. زمانی که خودرو را خاموش می کنید حرکت آب در رادیاتور خودرو متوقف می شود و اینگونه روند خنک شدن موتور به تعویق می افتد. جدای از این، خاموش کردن خودرو و توقف حرکت پیستون ها در دمای بالا، سبب چسبیدن رینگ به دیواره سیلندر می شود و به اصطلاح جام کردن موتور رقم می خورد. جام کردن خودرو علاوه بر از کار انداختن خودرو، خسارات هنگفتی روی دستتان می گذارد.

باز کردن در کاپوت موتور خودرو

اولین کار بعد از توقف و خاموش نکردن خودرو، باز کردن در کاپوت موتور خودرو است. با باز کردن در موتور خودرو می توانید در زمان جوش آمدن خودرو به ساده ترین راه دمای محفظه ی موتور را کم کنید. در زمان باز کردن در موتور، مراقب باشید چرا که ممکن است حجم گرما و بخار در زیر در موتور مخفی شده باشد و زمانی که در موتور را باز می کنید این بخار و گرما بیرون بزند. پس حواستان به دست و صورتتان باشد. باز کردن در موتور خودرو از جمله اولین اقدامات برای کاهش دمای ایجاد شده در موتور خودرو است.

در پوش رادیاتور را باز نکنید

زمان جوش آمدن خودرو به هیچ عنوان درپوش رادیاتور را باز نکنید و یا با احتیاط درپوش را باز کنید چرا که دمای زیاد موتور، آب درون رادیاتور را به حد انفجار رسانده و بازکردن درپوش رادیاتور، آب جوش و بخار آب متراکم را در رادیاتور آزاد می نماید. پس مراقب دست و صورت خود باشید. در صورتی که می خواهید درب رادیاتور را باز کنید با یک تکه پارچه این کار را انجام دهید تا آسیب نبینید.

با استفاده از دستمال درب رادیاتور را در جهت خلاف عقربه های ساعت بچرخانید. در این زمان درپوش کامل جدا نمی شود و تنها فاصله ای میان آن و رادیاتور ایجاد می شود و از این فاصله ایجاد شده آب جوش و بخار آب متراکم خارج شده و اینگونه خطری صورت و دستتان را تهدید نمی کند.

در صورتی که می خواهید درب را کاملا باز کنید باید قدری درب ا به پایین فشار دهید و در همان جهت بچرخانید. می توانید قبل از باز کردن درپوش رادیاتور، قدری آب روی رادیاتور بریزید تا دمای آب موجود در رادیاتور کمی پایین بیاید و سپس برای باز کردن درب رادیاتور اقدام نمایید.

روی موتور خودرو آب نریزید

زمان جوش آمدن خودرو به هیچ عنوان روی موتور خودرو آب نریزید. آب ریختن روی موتور خودرو در زمان جوش آمدن خودرو، خسارات جدی را به ماشین وارد می سازد. چدنی که در پوسته موتور استفاده شده است بسیار حساس و شکننده می باشد از این رو تغییر ناگهانی دما و انقباض و انبساط پوسته، ترک خوردن آن را به دنبال دارد. اختلاف حرارت بیرون و درون موتور، خطر ترک خوردن را افزایش می دهد.

روشن کردن بخاری خودرو

در زمان جوش آمدن خودرو بخاری خودرو را روشن نمایید تا گرمای موتور گرفته شود. روشن کردن بخاری فشار اضافی روی موتور ایجاد نمی کند و این بخاری گرفتن گرمای موجود را با استفاده از پروانه به داخل کابین هدایت کرده و اینگونه به خنک شدن دمای ایجاد شده کمک می کند. این در حالی است که کمپرسور های کولر برای کار کردن از موتور خودرو، توان می گیرد. پس اگر در این زمان کولر روشن است کولر ماشین را خاموش کرده و بخاری بگیرید.

تماس با امدادخودروی اصفهان

در زمان جوش آمدن خودرو، این سوال برایتان پیش آمده که موقع جوش آوردن ماشین چه کنیم؟ ما به شما توصیه می کنیم که از متخصصان حرفه ای کمک بگیرید و برای بردن خودرو به تعمیرگاه حتما از کمک امداد خودروی اصفهان بهره مند شوید تا مشکلات ایجاد شده را رفع نمایید و از صدمات بیشتر به خودرو جلوگیری کنید. تماس گرفتن با امداد خودرو اصفهان می تواند شما را از دانش لازم برای برخورد با جوش آمدن ماشین بهره مند کند.

اگر از متوجه دلیل جوش آوردن خودرو نشدید به هیچ عنوان ماشین را حرکت ندهید و با بکسل یا کمک گرفتن از یدک کش امداد خودرو اصفهان ماشین را به یک تعمیرگاه مجاز برسانید تا مشکل خودرو شما برطرف گردد . عدم توجه به این نکته ممکن است هزینه های چند ده میلیونی بابت تعمیرات به شما تحمیل کند.

۴.۶/۵ - (۷ امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
10 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

سلام من یه پراید نیمه انژکتوری مدل ۸۳ دارم 
دمای آب خوب و نرمال میره بالا ولی فن به موقع کار نمیکنه البته بعضی وقتها کار میکنه ولی دقت کردم وقتی که دور موتور بالاست کار نمیکنه تا ماشین یه جا واینسه و سلو کار کنه شاید فن کار کنه و به حدی میرسه که آب توش قل قل میزنه 
البته فشنگی آب رو عوض کردم و رله فن رو یه مدت خوب شد ولی باز دوباره الان همونطوری شده پیش هر کس هم میبرم سر در نمیاره ممنون میشم راهنمایی بفرمایید 
البته وقتی کولر رو میزنم فن کار میکنه و رادیاتور خنک میشه 

ماشینم گاهی جوش میاره از این مقاله متوجه نشدم دلیلش چی میتونه باشه

ماشین شاهینم وسط اتوبان یکباره شروع کرد جوش بیاره – رادیاتم آب داره مطمئنم مشکل از کجاست؟

پرایدم همش جوش میاره – توی خیابون بیچارم کرده – چیکار کنم

اون قدیما دلم به حال ماشین بیچارم می‌سوخت. تو تابستون کولر دست و پا میزد، اما ماشین جوش می‌آورد و حالا با خوندن مقاله‌تون، شدیم مثلاً هلاکو خانِ آبروی موتور! مشکل حل شد، خیلی ممنونما.

هر جا می‌رفتم می‌گفتن عزیزم این جوش آوردن ماشینت طبیعیه! از وقتی دست به سیاه و سفید زدم با راهنمایی‌های مقاله‌تون، دیگه نه دود می‌زنه بیرون نه داغ می‌کنه، انگار تشنگیشو خوب کردم، دستتون درد نکنه.

رفیق نصف راه بودم که موتور شورید و کله پا شد. بعد از اینکه مقاله‌تونو خوندم، دست به فنر شدم و رفتم واسه رادیات و شلنگ‌ها. حالا می‌تونم بگم ماشینمو از گرمازدگی نجات دادم، چی از این بهتر!

مطلب خوبی بود

ماشینم جوش اورد حواسم نبود موتور ماشین سوخت

09139999228
پیمایش به بالا