راهکارهای کاهش مصرف سوخت ماشین

رانندگی کم مصرف می تواند سالانه به میزان زیادی در سوخت شما صرفه جویی کند، ایمنی جاده را بهبود بخشد و از فرسودگی وسیله نقلیه شما جلوگیری کند. در این مقاله از امداد خودرو اصفهان شما را با راهکارهای کاهش مصرف سوخت و تکنیک های رانندگی کم مصرف برای کاهش مصرف سوخت خودرو و کاهش انتشار دی اکسید کربن تا ۲۵ درصد آشنا خواهیم کرد.

امروزه تعداد ماشین ها روز به روز در حال افزایش است و مهم ترین موضوعی که باید به آن توجه شود مصرف سوخت خودرو است. مصرف سوخت بالا هزینه زیادی روی دست مالک خودرو دارد و جدای از آن آلودگی هوا را هم به دنبال خواهد داشت. با روش های زیادی می توانید مصرف سوخت را کاهش داده و کاهش مصرف سوخت ماشین را داشته باشید.

راهکارهای کاهش مصرف سوخت ماشین
راهکارهای کاهش مصرف سوخت ماشین

راه های کاهش مصرف سوخت

کاهش مصرف سوخت یکی از مسائل مهم است که برای آن یک سری راهکارهای مهم نیاز است که اگر این راهکارها اجرایی شوند می توانید کاهش مصرف سوخت خودرو رقم بزنید و اینگونه پول خوبی ذخیره می کنید. رانندگی کم مصرف می تواند سالانه به میزان زیادی در سوخت خودروی شما صرفه جویی کند. در این مقاله شما را با راهکار های مناسب برای کاهش مصرف سوخت خودرو آشنا می کنیم:

به آرامی شتاب بگیرید

یکی از راه های کاهش مصرف سوخت آن است که به آرامی شتاب بگیرید. خودرو هر چه بیشتر شتاب بگیرید، سوخت بیشتری مصرف می کند. در شهر، می توانید با قرار دادن آرام روی پدال گاز، سوخت کمتری مصرف کنید.

برای اینکه تا حد ممکن مصرف سوخت کمتری داشته باشید، ۵ ثانیه زمان بگذارید تا وسیله نقلیه خود را از توقف تا ۲۰ کیلومتر در ساعت شتاب دهید. یک فنجان قهوه باز را روی داشبورد تصور کنید. آن را نریزید!

از چرخاندن دور شتاب دهنده به دور بالا در دقیقه (RPM) خودداری کنید. این برای صرفه جویی در مصرف سوخت بهتر است، زیرا موتور شما وقتی کندتر می چرخد، با دور کمتر در دقیقه سوخت کمتری مصرف می کند.

ترمزگیری های شدید و شتاب گیری های سریع سبب افزایش مصرف سوخت خواهد شد چرا که در این حالت ها دور موتور به سرعت کم و یا زیاد می شود و اینگونه موتور خودرو بنزین بیشتری می سوزاند. در زمان رانندگی اگر پدال گاز را ملایم تر بفشارید خودرو به آرامی شتاب می گیرد و همچنین با ترمز آرام خودرو می توانید کاهش مصرف سوخت ماشین را داشته باشید.

حفظ سرعت ثابت خودرو

رانندگی با سرعت مناسب و ثابت می تواند کاهش مصرف سوخت ماشین را سبب شود. رانندگی با سرعت خیلی بالا و یا با سرعت خیلی پایین مصرف سوخت را بالا خواهد برد. در سرعت های زیر ۵۰ کیلومتر بر ساعت که خودرو با دنده سنگین حرکت می کند سوخت بیشتری مصرف می شود و در سرعت های بالای ۸۰ کیلومتر بر ساعت که مقاومت هودرو در برابر هوا بیشتر می شود، مصف سوخت هم بالا می رود.

برای کاهش مصرف سوخت توجه داشته باشید حفظ سرعت ثابت خودرو می تواند موثر عمل کند. وقتی سرعت شما پایین می‌آید، خودرو سوخت بیشتری مصرف می‌کنید. آزمایش‌ها نشان داده‌اند که افزایش و کاهش سرعت بین ۷۵ تا ۸۵ کیلومتر در ساعت، هر ۱۸ ثانیه می‌تواند مصرف سوخت شما را ۲۰ درصد افزایش دهد.

استفاده از کروز کنترل را برای رانندگی در بزرگراه، در جایی که شرایط اجازه می دهد، در نظر بگیرید. با این حال، توجه داشته باشید که تغییرات اندک در سرعت در واقع زمانی که گرانش کار را انجام می دهد، می تواند خوب باشد. در جایی که الگوهای ترافیک اجازه می دهد، اجازه دهید هنگام حرکت در سربالایی، سرعتتان کاهش یابد، سپس با حرکت در سراشیبی، شتاب خود را دوباره به دست آورید.

در سرعت بالای ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، ۱۵ درصد و در سرعت بالای ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت، ۲۵ درصد افزایش مصرف سوخت را خواهیم داشت.

پس در سرعت بین ۵۰ تا ۸۰ کیلومتر بر ساعت، خودرو مصرف بهینه ای را دارد. بالا بردن و پایین بردن سرعت خود سبب بالا رفتن مصرف سوخت می شود از این رو توصیه می شود که تا جایی که امکان دارد با سرعت ثابت برانید تا کاهش مصرف سوخت ماشین را دقم بزنید.

خودداری از ترمز ناگهانی

ترمز ناگهانی یا زدن بر سر ترمز باعث افزایش مصرف سوخت می شود زیرا باید بعداً دوباره شتاب بگیرید. این امر به ویژه در صورتی صادق است که شما با دقت پشت خودروی جلویی خود را دنبال کنید.

رانندگی نکردن در ساعات ترافیکی

هنگام رانندگی به جلو نگاه کنید تا ببینید چه چیزی در راه است. و فاصله مناسبی را بین وسیله نقلیه خود و خودروی جلویی خود حفظ کنید. با نگاه دقیق به آنچه عابران پیاده و سایر خودروها انجام می دهند، و تصور اینکه آنها در مرحله بعدی چه کاری انجام خواهند داد، می توانید سرعت خود را تا حد ممکن ثابت نگه دارید و سوخت کمتری مصرف کنید.

رانندگی در ترافیک به معنای حرکت با دنده پایین است و این مورد برابری می کند با افزایش مصرف سوخت خودرو. پس رانندگی نکردن در ساعات ترافیکی می تواند یکی از راه های کاهش مصرف سوخت باشد و به شما برای کاهش مصرف سوخت خودرو کمک کند.

ترافیک Stop-Start فشار زیادی به موتور شما وارد می کند و در نتیجه سوخت بیشتری می سوزاند. در صورت امکان، رفت و آمد خود را به محل کار و بازگشت به آن به دقت برنامه ریزی کنید تا به شما کمک کند از بدترین ترافیک اوج جلوگیری کنید.

حرکت با سرعت استاندارد

به سرعت مجاز ادامه دهید و در مصرف سوخت صرفه جویی کنید! اکثر خودروها، وانت ها، وانت و شاسی بلندها زمانی که بین ۵۰ تا ۸۰ کیلومتر در ساعت حرکت می کنند، مصرف سوخت بیشتری دارند. بالاتر از این محدوده سرعت، وسایل نقلیه هر چه سریعتر حرکت کنند، سوخت بیشتری مصرف می کنند. پس حرکت با سرعت استاندارد، می تواند نقش مهمی در کاهش مصرف سوخت داشته باشد.

قرار ندادن پا بر روی ترمز خودرو در زمان توقف

هر بار که از ترمز خود استفاده می کنید، حرکت رو به جلو خود را هدر می دهید. با نگاه کردن به نحوه رفتار ترافیک، اغلب می توانید از قبل زمان کاهش سرعت را ببینید. با برداشتن پای خود از روی پدال گاز و کاهش سرعت به جای استفاده از ترمز، در مصرف سوخت صرفه جویی کرده و در هزینه صرفه جویی خواهید کرد.

قرار ندادن پا روی پدال ترمز بسیار می تواند در کاهش مصرف سوخت اثر گذاری داشته باشد. با گذاشتن پا بر روی پدال ترمز، میزان مصرف بنزین تا ۳۵ درصد افزایش می یابد و همچنین لنت ترمز هم سریعا فرسایش پیدا خواهد کرد.

کاهش وزن خودرو

هرچه وزن خودرو بیشتر باشد مصرف سوخت خودرو هم بالاتر می رود. پس وسایل اضافه و غیر ضروری داخل ماشین نگذارید و صندق خودرو را بیش از حد سنگین ننمایید چرا که مصرف سوخت خودرو بالا خواهد رفت. پس با کاهش وزن خودرو، مصرف سوخت خودرو را کاهش دهید.

سنگین کردن خودرو سبب افزایش مصرف سوخت خودرو می شود. به ازای هر ۵۰ کیلوگرم وزن بیشتر در خودرو، مصرف سوخت تا۲ درصد بیشتر می شود. پس با نگذاشتن وسایل غیر ضروری در خودرو، می توانید کاهش مصرف سوخت ماشین را سبب شوید.

تنظیم فشار باد لاستیک

تنظیم فشار باد لاستیک تاثیر بسیاری بر روی کاهش مصرف سوخت خودرو دارد. اگر فشار باد لاستیک ها تنظیم باشد و در حالت استاندارد خود قرار گیرد مصرف سوخت در خودرو کاهش می یابد. رانندگی با لاستیک‌هایی که ۵۶ کیلو پاسکال (۸ پوند بر اینچ مربع) کمتر باد شده اند، می‌تواند مصرف سوخت را تا ۴ درصد افزایش دهد.

همچنین می تواند عمر لاستیک های شما را بیش از ۱۰۰۰۰ کیلومتر کاهش دهد. فشار باد لاستیک مناسب برای وسیله نقلیه خود را در پلاکارد اطلاعات تایر پیدا کنید.

لاستیک هایی که کم باد می شوند مقاومت غلتشی بیشتری در جاده دارند. این بدان معناست که با هر کیلومتر پیموده شده، لاستیک های شما اصطکاک و مقاومت غلتشی بیشتری ایجاد می کنند و از این رو مصرف سوخت را افزایش می دهند. اگر تمام لاستیک های شما ۱۰ psi کم باد شده باشند، این می تواند بازده سوخت را تا ۱۰ درصد کاهش دهد.

باد لاستیک های خودرو باید مرتب تنظیم و چک شود چرا که اگر باد لاستیک ها کمتر از میزان درست باشد، سطح تماس لاستیک با سطح مسیر بیشتر می شود و اینگونه مصرف سوخت خودرو بالا می رود. جدای اثر بر روی مصرف سوخت، کم بودن باد لاستیک ها همچنین عمر لاستیک ها را کاهش می دهد.

امروزه خودرو های مدرن به پایش باد تایرها مجهز هستند و در صورت کم شدن باد لاستیک ها اخطار داده می شود و شما را از تنظیم نبودن باد لاستیک ها آگاه می سازد. با این همه افرادی که خودرو های مدرن هم دارند خودشان باید باد لاستیک ها را چک نمایند چرا که سیستم پایش تایرها تنها زمانی که باد لاستیک ها به طور خطرناکی کم باشد اخطار می دهد.

استفاده از گیربکس دستی

استفاده از گیربکس دستی می تواند به کاهش مصرف سوخت کمک کند. همواره به سرعت سنج که دور موتور را نشان می دهد دقت کنید. از آن برای اطلاع از زمان تعویض دنده دستی برای بهترین بازده سوخت استفاده کنید.

هر چه دور در دقیقه بیشتر باشد، موتور سوخت بیشتری می سوزاند. بنابراین دنده های پایین را به آرامی و سریع تعویض کنید و در دنده های بالاتر سرعت را افزایش دهید.

حذف باربند یا قفسه های دوچرخه

وقتی از قفسه ها و باربند خودرو استفاده نمی کنید، وسیله نقلیه خود را ساده کنید. کشش آیرودینامیکی می تواند مصرف سوخت را تا ۲۰ درصد در بزرگراه افزایش دهد.

خودرو ها در تونل های باد طراحی می شوند تا کمترین مقاومت را نسبت به هوا داشته باشند و اینگونه کاهش مصرف سوخت ماشین را داشته باشند، حال اگر شرایط آیرودینامیکی خودرو برهم زده شود مصرف سوخت افزایش می یابد. باربند مصرف سوخت را ۲۰ درصد افزایش می دهد پس در صورتی که از باربند استفاده ای ندارید آن را باز کنید تا کاهش مصرف سوخت ماشین را سبب شوید.

استفاده به موقع از تهویه مطبوع

تهویه مطبوع می تواند مصرف سوخت خودرو را تا ۲۰ درصد افزایش دهد. هنگام رانندگی در شهر، پنجره ها را باز کنید و از سیستم تهویه جریانی با پنجره ها در بزرگراه استفاده کنید. اگر از تهویه مطبوع استفاده می کنید، از گزینه چرخش مجدد استفاده کنید تا افزایش مصرف سوخت را به حداقل برساند.

زمانی که سرعت خودرو از ۸۰ کیلومتر بر ساعت بیشتر است با پایین آوردن پنجره خودرو، آیرودینامیک خودرو را بر هم می زنید و اینگونه مقاومت در برابر هوا بیشتر می شده و مصرف سوخت خودرو بالا می رود. در این زمان برای کاهش مصرف سوخت ماشین، بهتر است به جای باز کردن پنجره خودرو، از سیستم تهویه خودرو استفاده نمایید. زمانی که در ترافیک هستید به جای استفاده از سیستم تهویه باید پنجره ها را باز کنید چرا که استفاده از سیستم تهویه تا ۲۰ درصد مصرف سوخت را زیاد می کند.

پس برای اینکه کاهش مصرف سوخت ماشین را داشته باشید، باید بدانید چه موقع پنجره ها را باز کرده و یا از سیستم تهویه استفاده کنید.

سرویس دوره ای خودرو

مشکلات فنی از جمله مواردی هستند که در صورت بروز در خودرو، مصرف سوخت خودرو را بالا می برند. پس انجام سرویس دوره ای خودرو به طور منظم می تواند کاهش مصرف سوخت ماشین را سبب شود. به طور مثال، نقص در سنسور های خودرو از جمله سنسور اکسیژن خودرو، کثیفی انژکتور ها، تعویض دیرهنگام شمع ها، ایراد در کوئل و وایرها و … می تواند بالا رفتن مصرف سوخت را سبب شود و از کاهش مصرف سوخت ماشین جلوگیری کند.

سرویس دوره ای خودرو به حفظ بهره وری سوخت موتور شما کمک می کند. قطعات موتور به صورت پشت سر هم کار می کنند. در صورت نگهداری نادرست، لجن و خوردگی بین قطعات ایجاد می شود و کار روان برای موتور دشوار می شود. به همین دلیل است که روغن موتور مهم می باشد. یک روغن موتور با کارایی بالا می تواند به کاهش اصطکاک در موتور، مبارزه با لجن و بهبود مصرف سوخت کمک کند.

تعویض فیلتر هوا و کاهش مصرف سوخت ماشین

تعویض به موقع فیلتر هوا می تواند سبب کاهش مصرف سوخت ماشین شود زیرا زمانی که فیلتر هوا کثیف باشد، اکسیژن کافی به موتور نمی رسد و اینگونه احتراق ناقص در خودرو صورت می گیرد و اینگونه افزایش مصرف بنزین کلید می خورد.

با تعویض به موقع فیلتر هوا که قیمتی هم ندارد به راحتی می توانید احتراق کامل را در خودرو داشته باشید و به دنبال آن کاهش مصرف سوخت ماشین را رقم بزنید.

تنظیم موتور خودرو و کاهش مصرف سوخت

اگر موتور خودرو تنظیم نباشد و به اصطلاح پیشرانه ی خودرو به درستی کار نکند مصرف سوخت خودرو بالا می رود. با تنظیم موتور خودرو می توانید کاهش مصرف سوخت خودرو را داشته باشید. در تنظیم موتور خودرو تمام پارامتر های کارکرد پیشرانه و همچنین کارکرد سنسور ها چک می شود و در صورت نقص در این قسمت ها مشکلات برطرف شده و اینگونه کاهش مصرف سوخت ماشین رقم خواهد خورد.

استفاده از مکمل های سوخت و کاهش مصرف سوخت

مکمل های سوخت انواع مختلفی دارند و با توجه به وظیفه ای که دارند کاهش مصرف سوخت ماشین را سبب خواهند شد.

برخی از مکمل های سوخت سبب پاکسازی سیستم سوخت رسانی در خودرو می شوند و اینگونه کاهش مصرف سوخت ماشین را به دنبال دارند، برخی از مکمل های سوخت با افزایش اکتان بنزین و بالا بردن کیفیت بنزین سبب بهبود کارکرد موتور و احتراق خودرو می شوند و اینگونه کاهش مصرف سوخت ماشین را رقم می زنند.

تنظیم فرمان و جلوبندی خودرو و کاهش مصرف سوخت

فرمان و جلوبندی خودرو به مرور و با گذشت زمان از تنظیم خارج می شود و چرخ ها نامیزان می شوند که این تنظیم نبودن سبب افزایش مصرف سوخت در خودرو خواهد شد. تنظیم فرمان و جلوبندی خودرو سبب می شود تا کاهش مصرف سوخت ماشین را داشته باشید.

خاموش کردن خودرو در توقف های بیش از یک دقیقه

در جا کارکردن موتور خودرو، سبب می شود بنزین بیهوده مصرف شود پس در توقف های بیش از یک دقیقه توصیه می شود حتما خودرو خاموش گردد تا کاهش مصرف سوخت ماشین را داشته باشید. خودرو های مدرن امروزی به سیستم استارت استاپ مجهز می باشند.

۴.۷/۵ - (۳ امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
09139999228
پیمایش به بالا